ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

آیا رئیس خودتان هستید یا اسیر کار؟

اغلب برای پرداخت قبوض ماهیانه، حمایت مالی خانواده و داشتن سقفی برای زندگی باید هر روز صبح بیدار شده، لیوان چایی بنوشید و برای تامین مخارج زندگی سر کار بروید مگر اینکه پولدار باشید. اما ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

اغلب برای پرداخت قبوض ماهیانه، حمایت مالی خانواده و داشتن سقفی برای زندگی باید هر روز صبح بیدار شده، لیوان چایی بنوشید و برای تامین مخارج زندگی سر کار بروید مگر اینکه پولدار باشید.

اما زندگی کارآفرینان اینگونه نیست. یک کارآفرین برای این کار می کند که به دنبال علاقه اش رفته و با ایده ی منحصر به فردی که دارد از هیچ چیز، همه چیز می سازد. متاسفانه گاهی آنقدر در محل کارش وقت می گذراند که به عزیزانش کم توجه شده و ساعات کمی را در کنار آنها می ماند. در این لحظه باید از خودش بپرسد که آیا رئیس خودش است یا اسیر کار؟

بین این دو تفاوت بسیار مهمی وجود دارد.

رئیس کسب و کارتان باشید

کمک

کارآفرینی که اگر هر روز سر کار نرود، کار او به مشکل برمی خورد، کارآفرین نیست بلکه کارمند است. یک کارآفرین موفق تیم خوب و حرفه ای را استخدام می کند که حتی بدون او نیز از پس کار برآیند.

Andy Bailey سابقه ی کارآفرینین اش را چنین تعریف می کند:

«زمانی که کسب و کار خود را به راه انداختم (به مدت 18 سال) فکر می کردم که دیگر از وضع کارمندی بیرون آمده و رئیس خودم هستم. به هر حال من واقعا رئیس شرکت بودم. حرکاتم زیر ذره بین مافوق نبود و اگر می خواستم با شلوار جین و تی شرت به محل کارم می رفتم. همه چیز عالی پیش می رفت اما بعد از 9 سال متوجه شدم سبک کار من مانند دیگر صاحبان کسب و کار نیست، چرا که هنوز مانند یک کارمند سر کار حاضر می شدم. همچنان استرس داشته و احوالات من بهتر از زمانی که کار تمام وقت داشتم نبود. از این رو تغییراتی ایجاد کردم که کسب و کار من را تا 9 سال آینده سر پا نگه داشته و بیش از پیش گسترش یافت.»

تغییراتی که Bailey انجام داد در 5 قدم زیر خلاصه می شود:

  1. برنامه ریزی

باید استراتژیکی پیش رفته، طرح خوبی بریزید و حتما آن را به کار ببرید. سپس اهداف تان را به بخش های روزانه، هفتگی، ماهانه تقسیم کنید. حتما باید جایگاه فعلی و انتظارات آینده تان از کسب و کار و رویکردهایی که برای رسیدن به آن لازم دارید را با دقت فراوان مشخص کنید.

  1. بهترین ها را استخدام کنید

اگر فکر می کنید بدون همراه می توانید چنین مسیر پر پیچ و خمی را بروید، سخت در اشتباهید. افراد حرفه ای را استخدام کنید و اگر آموزش هایی را نیاز داشتند برای آنها فراهم کنید.

  1. کارمندان حرفه ای تان را به حال خود بگذارید

کارآفرینان چون خود، صاحب کارند حساسیت زیادی نسبت به آن دارند. تیم تان را بیش از حد زیر ذره بین نگذارید. وارن بافت جمله ی معروفی دارد:

«بهترین را استخدام کن. کمتر مدیریت کن»

اگر قدم اول و دوم را به خوبی برداشته باشید تیم حرفه ای را در اختیار دارید. بهتر است بگذارید کارشان را بکنند.

  1. کار را به وجود خودتان وابسته نکنید

سیستمی را روی کار بگذارید که بدون وجود شما نیز اداره شود. اگر شما تنها کسی باشید که اطلاعات را در دست دارد، همه ی کارمندان برای پیش پا افتاده ترین موضوع نیز به سراغ شما آمده و وقت شما را خواهند گرفت. دانش تان را به آنها نیز یاد بدهید تا خودشان راه حل را بیابند. سپس راه حل را مکتوب کرده تا در صورت لزوم کارمندان بعدی نیز از آن استفاده کنند.

  1. به حرف های تان عمل کنید

همیشه نسبت به کارمندان و مشتری های تان انصاف داشته باشید. باید الگوی تمام قد اجرای قوانین تان باشید. سر وقت حاضر شوید تا آنها نیز به قوانین تان احترام بگذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی