ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رویای موشکهای چندبار مصرف به واقعیت پیوست؛ تنها دو روز تا اولین ماموریت رسمی فالکون 9

اگر به فناوری با اندکی چاشنی هوا فضا علاقه داشته باشید حتماً می دانید که راکت های شرکت خصوصی اسپیس اکس تاکنون جار و جنجال زیادی ایجاد کرده اند. این شرکت که می خواهد فضاپیماهای ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

اگر به فناوری با اندکی چاشنی هوا فضا علاقه داشته باشید حتماً می دانید که راکت های شرکت خصوصی اسپیس اکس تاکنون جار و جنجال زیادی ایجاد کرده اند. این شرکت که می خواهد فضاپیماهای خود را روی شناور معلق در اقیانوس فرود آورد، با وجود چند شکست و ضرر های میلیون دلاری سر انجام موفق شد چنین دستاوردی را در علوم فضایی محقق کند.

اما نکته ی جالب تر اینکه اسپیس اکس به موشک های فضایی به عنوان وسیله های نقلیه عادی نگاه می کند که چندبار مصرف هستند و قصد دارد آنها را به شکل خط سرویس بین زمین تا فضا مورد استفاده ی چندین باره قرار دهد.

پس از مشکلاتی مثل انفجار راکت ها که برنامه ی فضایی این شرکت را مدتی به تعویق انداخته بود، حالا خبر می رسد آزمایش های راکتی که قرار است نخستین ماموریت رسمی این شرکت را به انجام برساند آخرین آزمایش های زمینی پیش از پرتاب خود را با موفقیت به پایان رسانده و تنها دو روز دیگر به سوی فضا شلیک می شود.

البته پیش از این هم شرکت بلو اوریجین که جف بزوس، مدیر سایت آمازون مالکیت آن را بر عهده دارد موفق شده بود در سال 2016 یک راکت قبلاً استفاده شده را بار دیگر به شکل آزمایشی به فضا ارسال کند.

اما اگر اسپیس اکس موفق شود نخستین ماموریت رسمی موشک های فالکون 9 را دو روز دیگر با موفقیت انجام دهد، نام خود را به عنوان اولین شرکت فضایی از این نظر در تاریخ ثبت خواهد کرد.

اسپیس اکس زمان، انرژی و هزینه ی زیادی را صرف توسعه موشک های چند بار مصرف فالکون 9 کرده و شروع فعالیت این موشک ها می تواند هزینه ی سفر به فضا را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

بر همین اساس است که بسیاری از علاقه مندان سفر به فضا گرفته تا حتی ناسا و شرکت هایی که لازم است محموله های خود را به فضا ارسال کنند، امیدوار هستند با رسیدن موشک های چندبار مصرف اسپیس اکس به موفقیت، هزینه ی سفرهای فضایی کاهش یابد.

در پایان گفتنی است که موشک فضاپیمای فالکون 9 قرار است در نخستین ماموریت رسمی خود دو روز دیگر ماهواره تلویزیونی SES-10 satellite که به شرکت SES S.A لوکزامبورگ تعلق دارد را در مدار زمین قرار دهد و سپس به کره ی خاکی باز گردد تا برای رساندن محموله ی بعدی آماده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی