ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان به روشی برای تبدیل هرچه سریع تر گیاهان سبز به سوخت هواپیما دست یافتند

در حالت عادی میلیون ها سال زمان لازم است تا گیاهان چرخه طبیعی زوال را طی کرده و به سوخت فسیلی تبدیل شود اما اخیراً محققان دانشگاه «خنت» موفق شده اند این فرآیند را بسیار سریع ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

در حالت عادی میلیون ها سال زمان لازم است تا گیاهان چرخه طبیعی زوال را طی کرده و به سوخت فسیلی تبدیل شود اما اخیراً محققان دانشگاه «خنت» موفق شده اند این فرآیند را بسیار سریع تر کنند.

گفتنی است دانشمندان در روش توسعه یافته از یک ماده شیمایی برای تجزیه علف ها به ذرات کوچکتر استفاده کردند تا باکتری ها بتوانند سریع تر عملیات هضم آن را انجام دهند. سپس آنها از باکتری با نام کلوستریدیوم بهره بردند که از خانواده باکتری های خوبی است که در روده انسان نیز حضور دارند. این باکتری ها با تخمیر گیاهان تجزیه شده، اسید لاکتیک و مشتقات آن را تولید می کنند که پس از فرآوری به اسید هگزانوئیک بدل می شود. محققان در نهایت با انجام مراحل دیگر موفق شدند تا به دِکان دست پیدا کنند که ماده اصلی مورد نیاز برای تولید گازوئیل و سوخت جت است.

لازم به اشاره است که دکان و محصولات مشابه کماکان یکی از آلاینده های زیست محیطی بوده چراکه به هنگام سوختن، گاز دی اکسید کربن تولید می کنند اما به نظر می رسد که تا چند دهه دیگر نیز در صنعت هوایی و در هواپیماها مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا بتوان جایگزینی مناسب برای آن یافت.

ناگفته نماند در حال حاضر فرآیند مذکور تنها چند قطره زیست سوخت را در اختیار محققان قرار داده اما آنها مدعی شده اند که روش توسعه یافته راندمان بسیار بالایی داشته و می توانند با صرف زمان و تحقیقات بیشتر آن را به گزینه ای تجاری تبدیل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عبدالله موسوی
    عبدالله موسوی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۶

    فقط همین کم بود ‌، طبیعت رو برای مسخره بازیشون خراب کنن، دیگه وای به حال طبیعت اگه اجرا بشه . لعنت به این محققان نفهم.

مطالب پیشنهادی