ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این ماده خودترمیم و رسانا می تواند جایگزین شیشه نمایشگر موبایل شود

اگر نمایشگر موبایلتان بشکند، معمولاً دو راه بیشتر پیش رو ندارید؛ یا باید پنل و شیشه محافظ آن را تعویض کنید، یا به طور کامل از خیر آن گذشته و تلفن همراه جدیدی تهیه کنید؛ ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵

اگر نمایشگر موبایلتان بشکند، معمولاً دو راه بیشتر پیش رو ندارید؛ یا باید پنل و شیشه محافظ آن را تعویض کنید، یا به طور کامل از خیر آن گذشته و تلفن همراه جدیدی تهیه کنید؛ پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید می خواهند راه سومی را در مقابل شما قرار دهند: شیشه نمایشگری که می تواند خودش را ترمیم کند.

محققین مورد بحث چندین تست مختلف را روی ماده ابداعی خود انجام دادند و توانایی آن را در ترمیم بریدگی و خش های سطحی یا عمیق ارزیابی کردند. «چائو وانگ» مدیر این پروژه می گوید حتی زمانی که ترکیب فوق را با جسم تیزی به دو نیمه تقسیم کنیم، در کمتر از 24 ساعت دوباره به حالت عادی باز می گردد.

این ماده که تا 50 برابر اندازه اصلی اش کِش می آید، از ترکیب نوعی پلیمر کشسان و یک نمک یونی ساخته می شود. در این ماده نوعی پیوند خاص به نام «برهم کنش یون-دوقطبی» وجود دارد که به معنای نیروی بین یون های باردار و مولکول های قطبی است. در نتیجه زمانی که ماده را بریده یا روی آن شکاف ایجاد کنیم، یون ها و مولکول ها دوباره همدیگر را جذب کرده و به هم متصل می شوند.

اولین بار است که دانشمندان توانسته اند ماده خودترمیم رسانای برق بسازند

این نخستین بار است که دانشمندان توانسته اند ماده خودترمیم با قابلیت انتقال جریان الکتریکی بسازند، ترکیبی که می تواند در ساخت نمایشگر موبایل به کار گرفته شود. پیش از این برخی موبایل های ال جی از جمله «جی فلکس» به ماده مشابهی در پشت بدنه مجهز بودند که قابلیت خودترمیمی داشت، اما قادر به انتقال برق نبود. همان طور که می دانید زیر شیشه محافظ اکثر تلفن های همراه، شبکه ای از الکترودها وجود دارد که با لمس آنها، جریان الکتریسیته برقرار شده و سیستم عامل می تواند موقعیت انگشت شما را درک کند.

«وانگ» پیش بینی می کند این ماده خود ترمیم تا سال 2020 در موبایل ها به کار گرفته شود، و تیم تحقیقاتی مورد بحث قصد دارند نتایج پژوهش خود را طی همین هفته در کنفرانس انجمن شیمی آمریکا به عنوان بزرگ ترین نهاد علمی جهان در حوزه علم شیمی ارائه نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی کریمی
    علی کریمی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    یا لالعجب!

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    اگه همینو رو پشت و رو استفاده کنن قشنگ میشه از گوشی به عنوان سلاح دفاعی و تهاجمی هم استفاده کرد!

مطالب پیشنهادی