ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جادوی سیاه؛ تمام اطلاعاتى که باید درباره تایرهاى بوگاتى شیرون بدانید

براى دارندگان بوگاتى شيرون تاير ها يكى از دلايلى است كه این ساخته اعجاب آور مهندسی را تبديل به سريع ترين خودرو مجاز به راندن در خيابان مى كند. ١٤٧٩ اسب بخار قدرت، ترفندهاى آيروديناميكى، تنظيم ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

براى دارندگان بوگاتى شیرون تایر ها یکى از دلایلى است که این ساخته اعجاب آور مهندسی را تبدیل به سریع ترین خودرو مجاز به راندن در خیابان مى کند.

١۴٧٩ اسب بخار قدرت، ترفندهاى آیرودینامیکى، تنظیم و هماهنگ کردن دقیق سیستم تعلیق و فرمان و ترمز و... همه و همه بدون این تایر ها بى ارزش هستند. این تایر ها هستند که باعث مى شوند تا سرعت خودرو به ٢۶١ مایل در ساعت (420 کیلومتر در ساعت) و حتى بیشتر برسد!

میشلن مسئول طراحى و توسعه تایرهاى عظیم این خودرو است و در طراحى آن از تکنولوژى هاى منحصر به فردى استفاده کرده است.

١۵ سال پیش بود که مهندسان بوگاتى از سازندگان تایر پرسیدند که آیا مى توانند تایرى براى بوگاتى ویرون طراحى کنند، که مورد تمسخر آنها قرار گرفتند.

ویرون بسیار سریع و سنگین بود. هیچ تایرى براى ویرون وجود نداشت که آن شرایط فیزیکى را تحمل کند، چه برسد به اینکه به اندازه کافى با دوام باشد و در جاده هاى معمولى با تمام شرایط آب و هوایى سازگارى داشته باشد.

تنها میشلن به اندازه ى کافى شجاع بود که براى تولید این تایرها داوطلب شود و حتى پس از تولید این تایرها هشدارهای بسیار زیادى درباره ى استفاده از این تایرها به مهندسان بوگاتی داد.

تایرهاى بوگاتى ویرون دست ساز هستند و هر تایر احتیاج به یک ساعت زمان دارد تا تولید شود. یک مجموعه ى چهار گانه این تایرها ۴٢ هزار دلار قیمت دارد و تنها 6000 مایل (حدود 9600 کیلومتر) دوام مى آورند.

در سرعت ٢۵٣ مایل بر ساعت (حدود 404 کیلومتر در ساعت) این تایرها حداکثر ١۵ دقیقه دوام مى آورند، قبل از اینکه گرما و نیروهاى گریز از مرکز آنها را به سادگى از هم جدا کند. خوشبختانه در این سرعت بنزین بوگاتى ویرون در کمتر از ١٠ دقیقه تمام مى شود.

میشلن از تجربه ى ساخت تایر براى ویرون اطلاعات بسیار مفیدى به دست آورد. در حین برنامه ى طراحى و توسعه ى تایر برای شیرون، مهندسان بوگاتى ١٨ سفر به مرکز R&D میشلن در کلرمون فران فرانسه داشتند. میشلن از تجهیزات تست تایرهاى هواپیما در حین ساخت این تایرها استفاده کرد.

تایرهاى بوگاتى شیرون 285/30R20 براى جلو و 355/25R21 براى عقب هستند. سطح تماس تایرها با جاده در بوگاتى شیرون به ترتیب ١۴ درصد و ١٢ درصد نسبت به تایرهاى ویرون افزایش یافته اند.

این تایرها مى توانند تقریباً ٣٧٠٠ پوند فوت گشتاور را تحمل کنند و از همه مهم تر آنها مى توانند ٣٨٠٠ بار نیروى گرانش در سرعت ٢۶١ مایل بر ساعت (416 کیلومتر بر ساعت) را بدون از همه گسسته شدن تحمل کنند. همه ى این ها در حالى است که این تایرها کیفیت سوارى و چسبندگى بسیار خوبى را با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایى ارائه مى دهند.

این تایرهاى جدید نسبت به تایرهاى ویرون بسیار راحت تر تعویض مى شوند. بوگاتى هنوز جزئیات بیشترى درباره ى تایرها ارائه نداده است. اما اعلام کرده است که تایرهاى جدید هزینه ى ساخت کمترى دارند.

بعد از رکورد شکنى بوگاتى ویرون سوپر اسپورت ١٢٠٠ اسب بخارى در Ehra-Lessien در ماه جولاى ٢٠١٠، که این خودرو توانست به سرعت ٢۶٨ مایل بر ساعت (حدود 430 کیلومتر در ساعت) دست یابد، راننده تست بوگاتى و راننده ى سابق رقابت هاى فرمول یک، Pierre-Henri Raphanel اعلام کرد که تنها عاملى که مانع افزایش سرعت این خودرو به فراتر از ٢٧٠ مایل در ساعت (435 کیلومتر بر ساعت) شد، تکنولوژى تایرهاى این خودرو است.

مدیر عامل بوگاتى Wolfgang Dürheimer وعده داده است که مدل سریع تر بوگاتى شیرون که با عنوان Super Sport همراه خواهد بود سریع ترین خودرویى خواهد بود که در طول تاریخ به تولید رسیده است.

آیا گفته ى او به معنى سرعت ٢٧٠ مایل در ساعت خواهد بود؟ ٢٧۵ یا ٢٨٠ مایل بر ساعت (حدود 450 کیلومتر در ساعت) جواب را در تابستان امسال متوجه خواهیم شد. عدد نهایى هرچه باشد، اکنون بوگاتى تایرهاى مورد نیاز را در اختیار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • mohammadamin7
    mohammadamin7 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۶

    بی نظیره

  • kamy R
    kamy R | ۲۰ فروردین ۱۳۹۶

    میدادن تو یزد تایر براشون میزدیم خب چیزی نگفتن به ما

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی