ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این دستگاه با بهره گیری از انرژی خورشید، رطوبت هوا را به آب تبدیل می کند

دانشمندان دانشگاه MIT با همکاری محققان دانشگاه برکلی موفق به ساخت دستگاهی شدند که با بهره گیری از انرژی خورشیدی می تواند رطوبت را از هوای پیرامون خود جذب کرده و آب تولید کند. بر اساس ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

دانشمندان دانشگاه MIT با همکاری محققان دانشگاه برکلی موفق به ساخت دستگاهی شدند که با بهره گیری از انرژی خورشیدی می تواند رطوبت را از هوای پیرامون خود جذب کرده و آب تولید کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده دستگاه مورد اشاره هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد اما تا این لحظه نیز توانسته نتایج امیدوار کننده ای به دست آورد. گجت مذکور قادر است در مناطق بسیار خشک آب تولید کرده و به صورت باور نکردنی انرژی کمی استفاده می کند و علاوه بر آن توانسته در دنیای واقعی نیز از پس بسیاری آزمایشات بر آید.

«Omar Yaghi» یکی از دانشمندان حاضر در این تیم تحقیقاتی در مورد اختراع خود گفت:

تصور ما از آینده این است که آبی خارج از لوله کشی داشته باشیم به طوری که با نصب یک دستگاه در خانه و با بهره گیری از نور محیط، بتواند میزان آب مورد نیاز جهت مصارف خانگی را تأمین کند. با اختراعی که ما انجام داده ایم، این کار شدنی است.

این دستگاه در عرض 12 ساعت می تواند سه لیتر آب تولید کند

گفتنی است گجت مورد اشاره که می تواند زندگی میلیون ها انسان را دگرگون کند، حاوی یک ماده مهم با نام «چارچوب فلزی-آلی» (MOF) است که «Yaghi» در بیست سال پیش آن را اختراع کرده است. ماده نانوی مذکور به دلیل دارا بودن ساختاری متخلخل قادر است به خوبی گازها و مایعات را در خود ذخیره کند.

لازم به ذکر است طبق آزمایشات به عمل آمده در محیطی با رطوبت 20 تا 30 درصدی، ماده MOF ابداع شده می تواند در عرض 12 ساعت مقدار سه لیتر آب تولید کند. برای آنکه تجسم خوبی از این ارقام داشته باشید باید اشاره کنیم که رطوبت متوسط در «بیابان موهاوی» در طیف 10 تا 30 درصد قرار می گیرد.

ناگفته نماند در حال حاضر MOF مورد استفاده می تواند به اندازه بیست درصد از وزن خود، آب جذب کند اما این تیم تحقیقاتی امیدوار هستند که در آینده ای نزدیک راندمان آن را دو برابر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Reza_Lamei
    Reza_Lamei | ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

    برای خوزستان خوبه

    • Hassan
      Hassan | ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

      اتفاقا خوزستان بیشتر از کل شهر های ایران آب داره البته اگه بقیه بذارن و آب ما رو نبرن واسه خودشون که دارن میبرن

    • arvandsabzenergy
      arvandsabzenergy | ۱۱ فروردین ۱۳۹۷

      بهترین مناطق برای استفاده از تکنولوژی تولید آب از هوا در ایران مناطق ساحلی مجاور خلیج فارس می باشند. این مناطق شامل استان بوشهر، استان هرمزگان، جنوب استان سیستان و بلوچستان و بخش هایی از جنوب استان خوزستان را شامل می شوند. این مناطق با دارا بودن رطوبت و دمای مناسب در تمامی طول سال امکان استفاده از این تکنولوژی را با بالاترین میزان بهره وری فرآهم می کنند. در سایر مناطق ایران خصوصا در فصل زمستان که دمای نقطه شبنم به زیر صفر می رسد امکان تولید آب به این روش یا وجود ندارد و یا اینکه برای مدت کوتاهی در طول سال، معمولا در ماه های گرم فصل تابستان، به میزان کمی امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال یک دستگاه استاندارد ۲۵۰ لیتری در جزیره کیش به طور متوسط در ماه فروردین در حدود ۱۵۰ لیتر آب در روز تولید می کند. اما همین دستگاه در صورتی که در همین ماه در شهر کاشان مورد استفاده قرار گیرد به طور متوسط تنها ۵۰ لیتر آب در روز تولید می کند. بنابراین اطلاع از وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی منطقه در انتخاب دستگاه مناسب، برآورد هزینه های اجرا و نگهداری بسیار مهم می باشد.

  • Sasan
    Sasan | ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

    این پدیده در طبیعت هر شب تکرار میشه البته ما به اسم شبنم روی گیاهان و سطوح فلزی صبح ها مشاهده می کنیم ولی اگه وسط ظهر بخواهیم این عمل ممکن شود بایستی مشخصه شب را شبیه سازی کنیم
    که ... عبور هوا از منافظ سرد می باشد که در اصطلاح خشکن یا رطوبت گیر نام دارد

  • نوین
    نوین | ۲۸ فروردین ۱۳۹۶

    شبیه ماژولای ترموالکتریکه

مطالب پیشنهادی