واقعیت مجازی در قالب جاوا اسکریپت؛ فیسبوک پلتفرم React VR را عرضه کرد

فیسبوک همان طور که وعده داده بود، پلتفرم React VR را عرضه کرد. این فریمورک منبع-باز مبتنی بر جاوا اسکریپت که برای تولید محتوای واقعیت مجازی به کار می رود، در ماه اکتبر سال 2016 معرفی شده بود.

پلتفرم مورد بحث بر اساس React کار می کند، یعنی همان سیستم کدنویسی رابط کاربری که وب سایت هایی نظیر فیسبوک و اینستاگرام را برپا ساخته. با استفاده از React VR می توان تصاویر 360 درجه پانوراما و مدل های سه بعدی را وارد یک صحنه کرد و متن و تصویر را به آن افزود. حتی با بهره گیری از کدهای مشابه که برای توسعه وب سایت ها به کار می روند، می شود با این آیتم های سه بعدی تعامل داشت.

در بطن پلتفرم React VR از WebVR استفاده شده که استانداردی رو به رشد در حوزه واقعیت مجازی به شمار می رود. این فناوری برای نخستین بار توسط کمپانی موزیلا به کار گرفته شد و اکنون تقریباً همه پلتفرم ها به جز Mac از آن پشتیبانی می کنند. محتوای سه بعدی تولید شده بر اساس WebVR در مرورگرهای ناسازگار با این استاندارد، به صورت دوبعدی رندر خواهند شد.

در واقع React VR دسته خاصی از توسعه دهندگان را هدف گرفته است: افرادی که در جاوا اسکریپت و توسعه وب تبحر دارند و می خواهند در حوزه واقعیت مجازی نیز فعالیت کنند، اما هیچ علاقه ای به یادگیری مباحث دشوار توسعه بازی های سه بعدی ندارند.

گفتنیست در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای ساخت VR در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد. آنریل (Unreal Engine) و یونیتی (Unity) هر دو تقریباً رایگان بوده، یادگیری آنها ساده است و بسیار قدرتمندند. همچنین می توانید بدون پرداخت هزینه، نسخه ای از کِرای انجین (CryEngine) یا لامبریارد (Lumberyard) آمازون را نیز به کار بگیرید.

از سوی دیگر، کمپانی هایی نظیر موزیلا و فیسبوک می خواهند توانایی فوق را در اختیار افرادی بگذارند که HTML و جاوا اسکریپت را به زبان های ++C یا #C ترجیح می دهند. در همین رابطه فریمورک A-Frame موزیلا که مبتنی بر HTML است، کاربردهای زیادی پیدا کرده و حتی از کنترلرهای حرکتی نیز پشتیبانی می کند.

به هر حال هنوز نمی دانیم آیا ایده فیسبوک عملی می شود یا خیر، چون به احتمال زیاد بازی ها و تجربیات سه بعدی حرفه ای باز هم از انجین های پیشرفته ای نظیر آنریل یا یونیتی بهره خواهند گرفت و فعلاً React VR را می توان برای تولید محتوای واقعیت مجازی در سطح ابتدایی تصور کرد.

مطالب مرتبط

روسیه توسط شرکتی خصوصی وارد تجارت سفرهای فضایی و تفریحی می شود

روسیه وارد مبارزه تازه ای با آمریکا شده و توسعه موشک های چند بار مصرف را آغاز نموده؛ موشک هایی که در آینده توانایی آن را دارند تا افراد ثروتمند را به سفرهای فضایی ببرند. سفر توریستی به فضا، تجارتی رو به گسترش محسوب می شود که با توجه به پیشرفت موشک های چندبار مصرف، باید... ادامه مطلب

بلیپار و تلاش قابل تقدیرش برای ایجاد تحولی عظیم تر از اینترنت

بلیپار را بیشتر به عنوان اپلیکیشن واقعیت افزوده می شناسند که به کاربران امکان می دهد دوربین موبایل خود را به سمت اشیاء مختلف گرفته و به آنها جان بدهند. اما این شرکت اخیرا اعلام کرده که چشم به پروژه ای بلند پروازانه تر دوخته است: یک «مرورگر بصری» که کاربران را قادر می سازد با نگاه کردن به... ادامه مطلب

کمپانی LeEco در کنفرانس سان فرانسیسکو چه محصولاتی را معرفی کرد؟

حتماً اطلاع دارید که چند روز قبل کمپانی LeEco (با تلفظ لِی-ای-کو) مراسم بزرگی را در ایالات متحده برگزار نموده و محصولات متنوعی را به بازار مصرفی این کشور معرفی کرد. «دنی بومن» مدیر ارشد این شرکت در آمریکای شمالی برای معرفی خودشان اظهار داشت: اگر اپل، آمازون، پارامونت پیکچرز، تسلا، اوبر و نتفلیکس را با هم... ادامه مطلب

هوش مصنوعی تشخیص ژانر کتاب ها از روی جلدشان را ممکن کرد

حتما شما هم این جمله را شنیده اید که نباید کتاب ها و در کل خوب یا بد بودنشان را از روی جلد آنها قضاوت نمود. حالا اما دنیای فناوری و به طور مشخص هوش مصنوعی سعی دارد این اصل پذیرفته شده خرد انسانی را زیر پا بگذارد. ماجرا از این قرار است که جمعی از... ادامه مطلب

انتشار تصاویری زنده از موبایل One X10 اچ تی سی

شرکت اچ تی سی قصد معرفی موبایل میان رده One X10 دارد، و همان طور که پیش تر گفتیم احتمال معرفی آن در سه ماهه اول سال جاری بسیار زیاد است. حال تصاویری زنده از این محصول در فضای اینترنت منتشر شده که آن را از نمای مقابل و پشت به نمایش می گذارد. از روی تصاویر درمی یابیم که محصول تازه... ادامه مطلب

بسیاری از اپلیکیشن های رایگان اندروید قوانین محرمانگی گوگل را رعایت نمی کنند

مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه کارنگی ملون نشان می دهد نیمی از 18000 اپلیکیشن رایگان اندرویدی مورد بررسی، فاقد سیاست محرمانگی هستند و بسیاری از اپلیکیشن های دارای چنین سیاستی نیز در مورد نحوه نگهداری و انتشار اطلاعات شخصی کاربران، رویکردی صادقانه را در پیش نگرفته اند. در این تحقیق آمده است 41% از اپلیکیشن های... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x