ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیل گیتس مارک زاکربرگ رها کردن دانشگاه
کسب و کار

انصراف میلیاردی از دانشگاه؛ فرمولی طلایی یا افسانه ای خیالی؟

انصراف از تحصیلات دانشگاهی ویژگی مشترک دو تن از مشهورترین و بزرگترین میلیاردهای حال حاضر دنیاست. جالب اینجاست که هم مارک زاکربرگ به عنوان بنیان گذار فیسبوک و هم بیل گیتس به عنوان بنیان گذار ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

انصراف از تحصیلات دانشگاهی ویژگی مشترک دو تن از مشهورترین و بزرگترین میلیاردهای حال حاضر دنیاست. جالب اینجاست که هم مارک زاکربرگ به عنوان بنیان گذار فیسبوک و هم بیل گیتس به عنوان بنیان گذار مایکروسافت ادامه تحصیل در یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیا، یعنی هاروارد، را رها کرده اند. آیا واقعاً درس و دانشگاه ما از میلیاردر شدن باز می دارد؟

تعداد افراد موفقی که تحصیلات در کالج های معتبر را نیمه کاره رها کرده اند چیزی مابین ۲ تا ۵ درصد برآورد شده است

هردوی این افراد مشهور و اشخاص موفق مشابه این دو، همواره از رها کردن دانشگاه به عنوان بهترین تصمیم زندگی خود یاد می کنند، اما سوال اصلی اینجاست که این راهکار تا چه حد می تواند عمومیت داشته باشد؟

واقعیت اینجاست که بررسی های آماری متعدد نشان می دهند که افرادی مانند زاکربرگ و گیتس در اقلیت مطلق قرار دارند. به بیان دیگر، اکثریت قریب به اتفاق افراد موفق در جامعه ای مثل آمریکا دارای مدارک بالای دانشگاهی هستند.

جالب است بدانید که بر اساس بررسی آماری دقیقی که توسط نشریه «businessinsider» انجام گرفته، از میان ۱۱۷۴۵ نفر از موفق ترین افراد جامعه (چه از لحاظ مالی و چه موقعیت های اجتماعی یا سیاسی) ۹۴ درصد آنها با پایان تحصیلات تکمیلی به موفقیت دست پیدا کرده اند. حدود ۵۰ درصد این افراد نیز تحصیلات دانشگاهی خود را در بهترین و معتبرترین کالج های این کشور گذرانده اند. لازم به ذکر است که نسبت مذکور در فهرست «قدرتمندترین آمریکایی های» مجله فوربس به حدود ۸۰ درصد می رسد.

پرواضح است که نمی توان یک راهکار جهت موفقیت را به تمام افراد توصیه کرد

همه این ها در حالی است که تعداد افراد موفقی که تحصیلات در کالج های معتبر را نیمه کاره رها کرده اند چیزی مابین ۲ تا ۵ درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر، کسانی مثل زاکربرگ و گیتس استثناهایی واقعی به شمار می روند.

پرواضح است که نمی توان یک راهکار یکسان جهت موفقیت را به تمام افراد توصیه کرد. استعدادها، توانایی ها و خصوصیات فردی هرکس مختص اوست. پس همان گونه که انصراف از تحصیلات عالیه به هیچ وجه به عنوان راهکار موفقیت توصیه نمی شود، رفتن به بهترین دانشگاه ها نیز هرگز به معنی رسیدن به بهترین موقعیت های مالی و اجتماعی نیست.

با این همه، مطالعه زندگی تعداد زیادی از افراد موفق نشان می دهد که برای بسیاری مسیر موفقیت از میان راهروهای دانشگاه می گذرد. به یاد داشته باشیم که حتی گیتس و زاکربرگ هم گرچه در نهایت از دانشگاه انصراف دادند، اما دست کم در ابتدا به سراغ تحصیلات تکمیلی رفته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mohammad_hasani
    mohammad_hasani | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اونا معضل سربازی ندارن که ما ها خیلیامون از ترس سربازی نمیتونیم دانشگاه و ول کنیم یا حتی بخاطر سربازی هی ادامش میدیم

    • امیرحسین زنگنه
      امیرحسین زنگنه | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

      لایک خیلی حرف خوبی بود

  • thepjt
    thepjt | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    چرا کامنت های من بلافاصله نمایش داده نمیشه ؟؟

  • thepjt
    thepjt | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    انصراف اینها زمین تا آسمون فرق میکنه با انصراف ما ... اونها تو قوی ترین و پررونق ترین اقتصاد دنیا ، حین تحصیل شرکت تاسیس کردند و کار شرکتشون گرفت .. و دانشگاهو ول کردند ...
    اینجوری نبوده که اول ول بکنند برن دنبال علافی .. بعد تازه بیان شرکت بزنند که آیا کارش بگیره آیا کارش نگیره ..
    کم ندیدم نسل جوان فعلی ایران ، این افراد رو برای خودشون حجت میدونند و فکر میکنند تو یک اقتصاد بیمار رانتی بی رونق درب و داغون ، ریسک اینکه کار شرکت تازه تاسیسشون بگیره با اونجا برابره ..

    خوب یا بد .. باید جبر جغرافیایی رو قبول کرد .. شاید باید ناراحت بود از اینکه چرا ما تو یک اقتصاد پویا به دنیا نیومدیم .. اما خوب .. از اون طرف هم شاید باید شاد بود که تو حلبی آباد هندوستان و اوگاندا و بقیه کشور هایی که لنگ یک لقمه نان هستند زاده نشدیم ..

  • mehdy_bdb
    mehdy_bdb | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    الان تو ایران درس میخوای بخونی باید بچسبی رشته های علوم پزشکی و فرهنگی

  • علی
    علی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    فرقی نمیکنه کدوم دانشگاه باشه دوغوز آباد یا... اونجوری حساب کنی بیل نابغه بود میرفت هم کار می کرد هم درس می خوند! طرف خنگ هم باشه جای ۴ سال دانشگاه بره مدرک شبکه بگیره کار کنه بعد تو سن بالا بره مدرک دانشگاهی بگیره موفق تره! من خودم بزرگترین دیتاسنتر ایرانی رفتم ازم مدرک دانشگاه نخواستن چون بی ارزش! یکی از استارت اپ های موفق وابسته به دیجی کالا هم میشناسم مدیرش دیپلم!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی