ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر سیر تکاملی پرچمداران سری G ال جی؛ یک نبرد تمام عیار

کمپانی ال جی پس از هیاهوی بسیار، در نهایت موبایل G6 را رونمایی کرد و طبق بازخوردهایی که تاکنون درباره این دیوایس مشاهده شده، به نظر می رسد G6 می تواند یک پرچمدار قابل اتکا ...

محسن عارفی
نوشته شده توسط محسن عارفی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

کمپانی ال جی پس از هیاهوی بسیار، در نهایت موبایل G6 را رونمایی کرد و طبق بازخوردهایی که تاکنون درباره این دیوایس مشاهده شده، به نظر می رسد G6 می تواند یک پرچمدار قابل اتکا برای کمپانی ال جی محسوب شود.

شنیدن این خبر برای کمپانی ال جی می تواند آرامش بخش باشد به خصوص اینکه این شرکت سال گذشته سختی های زیادی را پشت سر گذاشت. در واقع، سال گذشته را باید برای ال جی یک سال سخت قلمداد کرد و به نظر می رسد این کمپانی درسهای زیادی را از شکستهای خود در این سال گرفت. اما گذشته ها گذشته و اکنون زمان آن رسیده تا به آینده  نگاه کنیم و ببینیم ال جی چه خواهد کرد؟

هنوز در ابتدای سال جدید میلادی هستیم، بنابراین، مشاهده اینکه پرچمدار جدید ال جی یعنی G6 تا پایان سال چه اندوخته ای جمع می کند، بسیار جذاب خواهد بود. اما برای مفهوم بخشیدن به این ماجرا، بد نیست نگاهی گذرا به تاریخچه تلاش های خفیف ال جی در گذشته بیاندازیم. این تاریخچه در واقع همان سیر تکاملی موبایل های سری G ال جی است تا رسیدن به آنچه که امروز شاهد آن هستیم.

ال جی Optimus سری G

شاید همه تصور کنند سیر تولید موبایل های سری G ال جی با تولید G1 شروع شده باشد اما در واقع باید گفت که این کمپانی HTC بود که در سال 2008 اسمارت فون بسیار سریع خود با عنوان G1 را روانه بازار کرد. در عوض، ال جی استارت کار را با موبایل G زد که در سال 2012 میلادی معرفی و روانه بازار شد.

این موبایل، نخستین اسمارت فون ال جی بود که تحت برند G تولید می شد و به دلیل اینکه بلافاصله پس از Nexus4 تولید و عرضه شد، زبان طراحی و مشخصات آن شباهت بسیاری به Nexus داشت. از آنجا که تنها دو اپراتور AT&T و Sprint ‌اقدام به فروش آن در ایالات متحده کردند، موجودی آن در این کشور محدود بوده و در نتیجه با محبوبیت کمی مواجه شد.

ال جی G2

موبایل G2 ال جی در پاییز 2013 میلادی معرفی و عرضه شد و از زبان طراحی متمایزی بهره می برد که این سری از موبایل های ال جی با آن شناخته می شدند. از جمله این خصوصیات می توان به قرارگیری دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور در پشت دیوایس اشاره کرد.

این موبایل از نظر کیفیت و سرعت نیز هرگز ناامید کننده نبود بلکه یک غول بسیار سریع و قدرتمند محسوب می شد زیرا ال جی در این موبایل برای نخستین بار از یک صفحه نمایش بسیار بزرگ 5.2 اینچی با قدرت تفکیک 1080P، پردازنده کوالکام اسنپدراگون 800 و یک دوربین قدرتمند 13 مگاپیکسلی بهره می برد.

به نظر می رسید ال جی نمی خواهد در تولید این پرچمدار خود چیزی کم بگذارد چرا که در آن حتی فرستنده مادون قرمز نیز تعبیه کرد. اما خصوصیاتی که موبایل G2 ال جی را متمایز و مشهور کرد، عمر بالای باتری و حاشیه های اندک بود.

ال جی G3

ال جی در راستای برنامه معرفی پرچمداران سری G خود، در سال 2014 میلادی موبایل G3 را معرفی کرد که در آن شاهد تمام بهبودهای مورد نیاز بودیم. ال جی این کار را با استفاده از صفحه نمایش باورنکردنی 5.5 اینچی Quad HD، انجام داده و حاکمیت خود در تولید صفحات نمایشگر را تحکیم بخشید.

ال جی G3، نخستین موبایل در جهان است که در آن از صفحه نمایش QHD استفاده شد. همچنین، این تلفن هوشمند نخستین موبایلی بود که در آن از فناوری «فوکوس خودکار لیزری» استفاده شد و بعدها نیز هدست های واقعیت مجازی انحصاری برای آن ساخته شد. تنها شکایت و انتقاد جدی که به این موبایل وارد بود را باید در تاکید دوباره ال جی بر استفاده از پلاستیک در بدنه آن دانست.

ال جی G4

معرفی ال جی G4 در سال 2015 میلادی، با بدنه پشتی از جنس شبه چرم را باید به نوعی راهکار این کمپانی برای انتقاداتی بود که نسبت به جنس بدنه G3 می شد. استفاده از این بدنه شبه چرم، احساس طبیعی بودن بیشتری به پرچمدار جدید ال جی بخشید. استفاده از این قابلیت در نهایت کار خود را کرد و بدین ترتیب G4 توانست در میان سایر پرچمداران عرض اندام کند زیرا استفاده از بدنه چرم، گزینه ای نیست که در اغلب موبایل های هوشمند شاهد آن باشیم.

این موبایل همچنین همان تلفن هوشمندی بود که عاشقان عکاسی را هدف قرار می داد؛ استفاده از یک حسگر جدید 16 مگاپیکسلی مجهز به OIS، فوکوس خودکار دارای مادون قرمز فعال و حسگر تجزیه و تحلیل کننده رنگ RGB که White Balance را بهینه می کرد از ویژگی های بارز دوربین G4 بود.

از همه این موارد بهتر، ال جی در این دیوایس کنترل های دستی واقعی در اختیار کاربر قرار داد که این امکان از این پس به برگ برنده موبایل های سری G ال جی تبدیل شد.

ال جی G5

ال جی G5 جدیدترین پرچمدار ال جی بود که در سال 2016 میلادی معرفی و عرضه شد. این موبایل، یک محصول کاملا متفاوت از ال جی بود به طوری که می توان گفت این تغییرات وسیع طرفداران پر و پا قرص سری G را به نوعی فراری داد.

انحنای ملایم شاسی و کلیدهای کنترل صدای پشتی جای خود را به یک طراحی ماژولار جدید و دوربین دوگانه داد. گرچه رفتن ال جی به سمت استفاده از بدنه فلزی اقدام مفیدی بود اما از جنبه طراحی ماژولار، به نظر می رسد مشتریان

این موبایل هرگز به وجد نیامدند. از سوی دیگر، با وجود آنکه کمپانی ال جی با عرضه لوازم جانبی متنوع سعی کرد عملکرد و کارایی این موبایل را افزایش دهد، اما هیچ کدام از آنها هم نتوانست مشتریان را به سمت G5 سوق دهد. در یک کلام، متاسفانه باید گفت موبایل G5 هرگز نتوانست در حد یک پرچمدار عرض اندام کرده و طرفداران خود را راضی کند.

ال جی G6

با گذر از تاریخچه موبایل های سری G ال جی به جدیدترین پرچمدار این کمپانی کره ای یعنی موبایل G6 می رسیم. این موبایل، تغییرات بسیاری در طراحی داشته و حرفهای زیادی برای گفتن دارد. به نظر می رسد ال جی با معرفی G6 دوباره به اصل خود بازگشته و به جای استفاده از طراحی ماژولار، به همان رویکرد گذشته خود یعنی طراحی ساده بازگشته است.

این پرچمدار ال جی، با بدنه شیشه ای بسیار جذاب، مجهز به خصوصیاتی است که کاربران همیشه به دنبال آن هستند: مقاومت در برابر آب، شارژر داخلی بی سیم، کنترل کامل دستی برای عکس ها و ویدیوها و دوربین قدرتمند، ویژگیهایی هستند که هر کاربری را به سمت خود جلب می کند.

از همه این خصوصیات بهتر، ال جی G6 نخستین موبایل موجود در بازار است که با نسبت تصویر غیر معمول 18 به 9 عرضه می شود که این خصوصیت، آن را در زمره موبایل های هوشمندی قرار می دهد که نسبت صفحه نمایش به بدنه بالایی دارند.

گرچه هنوز نمی توان برای ال جی G6 با قطعیت حکمی صادر کرد اما آنچه که از کمپانی ال جی سراغ داریم این است که این کمپانی در تولید موبایل های سری G خود دست به کارهای خارق العاده و پیش بینی نشده ای می زند خصوصا اینکه سال گذشته نیز با معرفی و عرضه G5 نیز شاهد بودیم، ال جی تجربه ای آموزنده از این محصول بدست آورد.

با این حال، به نظر می رسد G6 نیز در وضعیت بسیار بهتری نسبت به آن قرار ندارد هرچند زمان نشان خواهد داد که G6 تا چه اندازه می تواند در ادامه سال هم موفق عمل کند. اما همانطور که دگردیسی های اساسی سری G در ال جی نشان می دهد، این کمپانی خوب می داند «کسانی که گذشته را فراموش می کنند، محکوم به تکرار آن هستند». اما کمپانی ال جی، با معرفی G6 نشان داد که به خوبی از اشتباهات گذشته خود درس گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • alipyam
    alipyam | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    بزرگترین مشکل تلفن های هوشمند الجی نرم افزار و پایداری پایینش هست و البته مشکل بوت لوپ که واقعا روی اعصابه(البته روی برخی گوشی های این شرکت مشکل ایجاد کرده نه همش)
    کلا اگر روی نرم افزار گوشی هاش و رابط کاربریش کارکنه و پایداری اون رو بهبود ببخشه گوشی هاش بهتر میشن

  • farzad
    farzad | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    جی۴ عالیه

    • arminia
      arminia | ۲ مهر ۱۳۹۶

      بهترین موبایل ال جی اول V30 هست بعدش g5

  • امیرحسام شیخی
    امیرحسام شیخی | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به نظرم مهم ترین مشکل گوشی های ال جی رابطه کاربریشونه

    • Dandelions
      Dandelions | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

      معلومه اصلا با این رابط کاربری کار نکردی. تا وقتی با این رابط کاربری کار نکنی امکاناتش رو درک نمیکنی. UX 6.0 که نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده هم از نظر ظاهری چشم نوازه و هم امکانات خوب و برنامه های کاربردی عالی داره . نه تنها کاربری این رابط کاربری آسونه بلکه امکانات چندوظیفگی اون به لطف ترکیب با پلت فرم جدید اندروید نوقا خیلی بی نظیر ه و کار رو راحت میکنه. مهم تر از همه اینکه تم ها و پوسته های زیاد و متنوعی داره و علاوه بر اینکه از از نظر ارائه صدا و تصویر غنی و پرقدرت عملکردش عالیه، بلکه قابلیت کنترل رنگ داره که باعث میشه خستگی چشم هنگام کار با تلفن چه در شب و چه در روز برطرف بشه.

    • Dandelions
      Dandelions | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

      این که میگید رابط کاربریش مشکل گوشی های ال جی هست یه نظر کاملا شخصیه و سلیقه‌ای هستش . من یکی برای رابط کاربری ال جیه که گوشیاش رو میخرم. یعنی نه فقط رابط کاربری. ملاک های مهم دیگه ای هم دارم اما رابط کاربری مهم ترین معیارمه. رابط کاربری ال جی UX از نسخه 3 به بعد خیلی بهتر شد. در عین حال که ظاهر شیک، مدرن و ساده ای داره و عاری از گونه پیچیدگی هستش اما امکانات خیلی قوی در جهت سهولت در کار با منوها و در دسترس بودن قابلیت هایی که بیشتر بهشون نیاز هست داره. چند وظیفگی و امکانات صوتی و تصویری در رابط کاربری ال جی حرف نداره. مهم تر از همه اینه که حتی افراد که سن و سال بالایی دارند مثل مامان باباها یا پدربزرگ و مادربزرگ ها هم خیلی راحت میتونن با یه تلفن هوشمند بدون ترس کار کنن.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به نظر من زیباترین طراحی گوشی از بین مدل های جی، الجی جی4 بود.

  • bagher
    bagher | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    من جی 2 داشتم جی 3 هم دارم واقعاااا جی 2 غول بود باطریش عالی بود اصلا عشق بود جی 3 زیاد راضیم نکرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی