ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی ARM نسل جدید پردازنده های تصویر خود به نام Mali-Cetus را معرفی کرد

اکثر دستگاه های اندرویدی حال حاضر از پردازنده های ساخت کمپانی آرم (ARM) استفاده می کنند و معمولاً پردازشگر Mali نیز در آنها عملیات رندر گرافیکی را بر عهده دارد. پیش از این تفاوت بین ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۵

اکثر دستگاه های اندرویدی حال حاضر از پردازنده های ساخت کمپانی آرم (ARM) استفاده می کنند و معمولاً پردازشگر Mali نیز در آنها عملیات رندر گرافیکی را بر عهده دارد. پیش از این تفاوت بین دو نسل از پردازنده های Mali چندان فاحش نبود، اما امروز شاهد نسل جدید این فناوری به نام Mali-Cetus هستیم که تحول بزرگی را نوید می دهد.

Cetus یک معماری کاملاً جدید است که با هدف پشتیبانی بهتر از رزولوشن های بالای نمایشگر، عملیات مالتی تسکینگ (چند وظیفه ای) و واقعیت مجازی توسعه یافته. مثلاً واحد پردازش جدید می تواند هشت لایه رابط کاربری را روی یک صفحه نمایش تشکیل داده و مدیریت نماید. این ویژگی در اندروید 7.0 نوقا بسیار سودمند خواهد بود، زیرا در این سیستم عامل حالت چند پنجره ای امکان اجرای چند اپلیکیشن در کنار هم را فراهم می سازد و وجود لایه های اضافه برای عملکرد روان رابط کاربری ضروریست.

یکی دیگر از قابلیت های برجسته پردازشگر تصویر در این معماری، پشتیبانی از رزولوشن 4Kx2K در فرکانس 90/120 هرتز است. این پردازنده هر لایه 4K را به لایه های کوچک تر تقسیم می کند تا با توزیع بار پردازشی، مصرف انرژی کل چیپ را تا حد زیادی کاهش دهد.

«واسط هم-پردازنده» (Co-processor Interface) نیز به تازگی توسط ARM ارائه شده که به دیگر شرکت های سازنده اجازه می دهد پردازشگر گرافیکی Mali را بر حسب نیاز با سخت افزار اختصاصی خود هماهنگ سازند. مثلاً می توان از واحد Assertive Display برای پشتیبانی از HDR استفاده کرد.

معماری Mali-Cetus برای کمپانی ARM از اهمیت بسزایی برخوردار است و توان سازگاری با روندهای کنونی صنعت تلفن همراه مانند نمایشگرهای HDR و پشتیبانی از واقعیت مجازی را در اختیار آنها خواهد گذاشت. البته احتمالاً هنوز تا حضور این چیپ های جدید در موبایل ها زمان زیادی باقی مانده، ضمن اینکه باید دید آیا این فناوری ها می توانند تحولی اساسی در عملکرد گجت های همراه ایجاد کنند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی