ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی به مبلمان آیکیا می آید

آینده ای را تصور کنید که در آن، هر زمان روی صندلی تان نشستید، لب به سخن بگشاید و به هم صحبت خوبتان بدل شود. شاید به نظرتان عجیب و دور از ذهن بیاید اما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

آینده ای را تصور کنید که در آن، هر زمان روی صندلی تان نشستید، لب به سخن بگشاید و به هم صحبت خوبتان بدل شود. شاید به نظرتان عجیب و دور از ذهن بیاید اما این ایده ایست که متخصصان آیکیا در نظر دارند.

ظاهرا آزمایشگاه نوآوری های این شرکت در دانمارک موسوم به Space 10 هم اکنون مشغول نظر سنجی از مردم است تا دریابد که خواسته هایشان از یک دستیار مجازی چیست. بر همین اساس پیش بینی می شود که شرکت سوئدی مورد بحث تلاش های تازه ای را برای استفاده از هوش مصنوعی در مبلمان تولید خود آغاز کرده باشد.

این تحقیق که با عنوان «آیا به زبان انسان سخن می گویید؟» در دست انجام است تلاش دارد که مشخص نماید مشتریان خواهان چه قابلیت هایی در یک دستیار مجازی فرضی برای مبلمان هوشمند آینده شان هستند.

سوالات طرح شده نیز عموما حول موضوعاتی نظیر جنسیت ارجح مد نظر کاربران برای دستیار مجازی آیکیا (مرد یا زن) می گردد و بعضا از افراد می پرسند که دوست دارند این دستیار شکلی انسان گونه داشته باشد یا ترجیح شان آن است که تداعی کننده یک ربات باشد.

در ادامه شرکت کنندگان در نظر سنجی باید پاسخ دهند که آیا دوست دارند دستیار مذکور بازتاب دهنده ارزش ها و چشم انداز جهانی شان باشد و به احساسات شان پاسخ بدهد و حتی پیرو همان دین و آیین مالکش باشد یا خیر.

البته سوالات مطروحه گوشه چشمی هم به مقوله حریم خصوصی دارند و مثلا در آنها از افراد سوال می شود که آیا با جمع آوری اطلاعات شخصی شان توسط دستیار مجازی مشکل دارند یا نه که البته آنطور که کارشناسان این شرکت گفته اند بناست از این اطلاعات در راستای بهبود تجربه کاربری آنها استفاده گردد.

گفتنی است این کمپانی سوئدی پیشتر نیز راهکارهای پیشرفته خود را در زمینه مبلمان ارائه کرده بود که از جمله می توان به میزهای بهره مند از تجهیزات شارژ بیسیم و چراغ های هوشمند اشاره کرد اما حالا آنطور که آزمایشگاه Space10 گفته تحقیقات جدید به حس کلی افراد از هوش مصنوعی مربوط می شود.

بنابراین، اگر روزی شنیدید که یک صدای رباتیک و مرموز از شما در مورد تنظیمات دلخواهتان برای میزان نور لامپ ها سوال کرد زیاد تعجب زده نشوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    طزربسیب

مطالب پیشنهادی