ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پژو 2008؛ هر آنچه باید در مورد کراس اوور جدید ایران خودرو بدانید

قرارداد ایران خودرو با پژو برای ساخت نسل تازه ای از خودروهای این شرکت به فاصله اندکی پس از امضای برجام نهایی شد، اما همانطور که اکثر کارشناسان صنعتی پیش بینی می کردند برای چیدن ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

قرارداد ایران خودرو با پژو برای ساخت نسل تازه ای از خودروهای این شرکت به فاصله اندکی پس از امضای برجام نهایی شد، اما همانطور که اکثر کارشناسان صنعتی پیش بینی می کردند برای چیدن نخستین میوه این قرارداد به زمانی بیش از یکسال نیاز بود و حالا در حدود 1.5 سال بعد پس از تصویب برجام، شاهد عرضه نخستین سری از پژو 2008 به عنوان اولین محصول مشترک پژو و ایران خودرو هستیم.

طراحی همگام با بازار جهانی

با توجه به سابقه قراردادهای خودرویی، می توان گفت که در اغلب موارد خودروسازان خارجی موفق به غالب کردن مدل های قدیمی خود به خودروسازان داخلی شده اند اما اینبار پژو قصد دارد تا حداقل برای حفظ ظاهر و نشان دادن تغییر رفتارش، محصولی به روز را راهی بازار کند.

پژو 2008 ظرف ماه های گذشته در بازار جهان مورد به روز رسانی و فیس لیفت جزئی قرار گرفت و حالا همین مدل فیس لیفت شده قرار است در ایران خودرو مونتاژ شود.

البته با توجه به چرخه حیات خودروها در بازار جهان و مقایسه آن با عمر بی پایان آن ها در بازار ایران، کمی بعید به نظر می رسد که همزمان با خروج 2008 از بازار های اروپایی، شاهد جایگزین شدن آن در بازار ایران نیز باشیم.

پلت فرم مشترک با پژو 206

پژو 2008 مانند پژو 206، پژو 207 و پژو 208 بر روی کوچکترین پلت فرم مشترک پژو سیتروئن موسوم به PSA PF1 شکل گرفته است، در واقع پژو 206 به عنوان اولین خودرو طراحی شده روی این پلت فرم، تحولی در محصولات پژو سیتروئن به حساب می آمد و راه این خودرو تاکنون ادامه داشته است.

البته 2008 محصول سال 2013 است و طبیعتا تفاوت های ساختار و به خصوص ایمنی زیادی نسبت به پژو 206 مربوط به سال 1998 دارد اما می توان گفت که با توجه به یکسان بودن مهندسی دو خودرو، اجزای زیر بندی و ساختار فنربندی تمامی خودروهای شکل گرفته بر روی این پلت فرم بسیار به یکدیگر نزدیک است و از همین روست که 2008 نیز مانند 206 از فنربندی مک فرسون برای چرخ های جلو و اکسل عرضی به همراه بازوهای دنباله ای در چرخ های عقب سود می برد که البته فنربندی چندان پیشرفته و کاملی در سال 2017 به حساب نمی اید.

به همین دلیل نیز بسیاری از نشریات خارجی از هندلینگ و کیفیت سواری پژو 2008 نسبت به رقبای نامدار خود ایراد گرفته اند.

هم سایز رنو کپچر

همانطور که از تصاویر مشخص است، پژو 2008 خودرو چندان بزرگی نیست و تقریبا یک هاچ بک کراس یا به عبارت دیگر یک کراس اوور کامپکت به حساب می آید.

ابعاد و اندازه های پژو 2008 دقیقا با رنو کپچر یکسان است و اندگی از سنگ یانگ تیوولی کوچکتر به نظر می رسد، از این رو نباید از 2008 انتظار خودرویی در ابعاد و جثه سوزوکی ویتارا را داشته باشید.

برای مقایسه بهتر در تصاویر می توانید ابعاد و اندازه های مربوط به 2008 را با 206 + (207 در بازار ایران) مقایسه کنید.

فاصله از زمین یکسان با رنو ساندرو

رنو ساندرو اتوماتیک با قیمتی در حدود 50 میلیون تومان، تنها 50 درصد پژو 2008 (با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان) ارزش گذاری شده است، اما اگر به دنبال یک خودرو شهری با حال و هوای کراس اوور می گردید، باید بگوییم که تفاوت چندانی بین این دو خودرو وجود ندارد و حتی ساندرو استپ وی اندکی از پژو 2008 مرتفع تر است.

موتور طراحی شده توسط ب ام و

این گمانی زنی وجود داشت که ایران خودرو بخواهد 2008 را با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با قدرتی در حدود 120 اسب بخار راهی بازار کند اما طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بزرگترین خودروساز خاورمیانه، به نظر می رسد که نهایتا تصمیم به ارائه مدل توربو با قدرتی در حدود 163 اسب بخار شده است.

این پیشرانه از سری پیشرانه های مشترک بین پژو سیتروئن و مینی محسوب می شود که روزگاری با یاری ب ام و طراحی شده است، با این حال علیرغم قدرت و گشتاور خوب (240 نیوتن متر) باید گفت که حساسیت این موتور نسبت به کیفیت سوخت مانند سایر موتورهای توربو بالاست و خریداران باید در زمینه نگهداری از این پیشرانه حساسیت بیشتری به خرج دهند.

مشخصات فنی نزدیک به DS6

با توجه به موتور 1.6 لیتری توربو و گیربکس شش سرعته اتوماتیک، می توان گفت که مشخصات موتور و گیربکس پژو 2008 با قیمت 100 میلیون تومان درست مانند DS6 است که بیش از 240 میلیون تومان قیمت دارد.

البته DS6 در واقع یک کلاس از پژو 2008 بزرگتر است و بر روی پلت فرم بزرگتری از محصولات پژو سیتروئن ساخته می شود اما در مجموع جالب است که تفاوت فنی چندانی بین مشخصات دینامیکی این دو خودرو وجود ندارد.

فضای داخلی مناسب

پژو 2008 به لطف قابلیت تا کردن صندلی های عقب می تواند فضای بار بسیار وسیعی را در اختیار شما قرار دهد، همچنین طراحی کلی داشبورد و مجموعه پشت آمپر طبق سنت قدیمی فرانسوی ها کمی عجیب و غریب انجام شده است اما جالب و تاثیر گذار به نظر می رسد، هرچند که طراحی مجموعه نشان گرها چندان زیبا نیست.

با این حال می توان گفت که فضای داخلی 2008 برای 4 یا 5 نفر نسبتا مناسب است و حداقل از هاچ بک های ساخته شده روی همین پلت فرم بزرگتر به نظر می رسد.

امکانات رفاهی مجهول

با توجه به قیمت جهانی مدل 165 اسب بخاری پژو 2008 (موسوم به THP) تعیین قیمت کمتر از 100 میلیون تومان برای این مدل بسیار دور از ذهن به نظر می رسید، از این رو حالا که ایران خودرو قصد دارد تا حداقل سری نخست پژو 2008 را با چنین قیمتی عرضه کند، به نظر می رسد که باید منتظر حذف شدن بسیار از امکانات در نسخه پایه پژو 2008 باشیم.

توانایی آفرود ضعیف

پلت فرم PF1 اساسا امکانی برای توسعه مدل های چهار چرخ متحرک و دو دیفرانسیل را ارائه نمی دهد، از این رو 2008 هم مانند تمامی دیگر خودرهای ساخته شده بر روی این پلت فرم، صرفا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شود.

با توجه به این مسئله و استفاده از تایرهای چهارفصل و نامناسب برای آفرود، می توان گفت که توانایی پیمایش خارج از جاده ای 2008 در حد و اندازه خودروهای سواری است و تنها مزیت این مدل نسبت به سایر خودروها می تواند 2 الی 5 سانتی متر فاصله بیشتر پژو 2008 نسبت به سطح زمین باشد.

قیمت گذاری رقابتی

در شرایطی که حتی قیمت رنو داستر تک دیفرانسیل نیز از 100 میلیون تومان بیشتر شده است، با توجه به یورش کراس اوور های چینی در این بازه قیمتی و نبود رقیب اروپایی برای پژو 2008، می توان گفت که پژو 2008 نسبت مناسبی را بین مشخصات فنی و قیمت ارائه می دهد و اگر از نظر آپشن نیز بتواند شرایط رقابتی خود را حفظ کند، احتمالا برای بسیاری افراد ارزنده ترین انتخاب 100 میلیونی موجود در بازار خواهد بود.

بازار سیاه تضمینی

سابقه ایران خودرو و سایپا در زمینه رعایت نکردن نسبت صحیح بین عرضه و تقاضا، به قدمت تاریخ این دو شرکت است. چنین کاری به شکل معمول به تشکیل بازار سیاه منجر می شود و از آنجا که خیل عظیمی از دلالان مشتاق و شبکه نمایندگی های فروش ایران خودرو از این قضیه منتفع می شوند، کاملا قابل پیش بینی است که بازار سیاه گریبان پژو 2008 را نیز بگیرد.

پیش بینی سود ناشی از دلالی پژو 2008 چندان ساده نیست ولی بسته به حجم عرضه در پیش فروش نخست، بعید نیست که سودی 15 الی 20 میلیونی در انتظار دلالان گرامی باشد.

همین امر فروش بسیار سریع سری نخست 2008 را نیز تضمین می کند، از این رو ایران خودرو نگرانی چندانی بابت بازاریابی یا پیش فروش پژو 2008 ندارد.

بنابراین به نظر می رسد که فروش کراس اوور های چینی تا حد زیادی تحت تاثیر پژو 2008 قرار گیرد اما در عین حال با توجه به میانگین سطح درآمد عموم افراد جامعه، پژو 2008 نخواهد توانست تا موفقیت خودرویی نظیر 206 را در بازار ایران تکرار کند و احتمالا در بلند مدت اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای پژو 2008 کاهش می یابد.

به روز رسانی: درز قیمت نهایی به رسانه ها

پس از شروع پیش فروش پژو 2008 در اولین روزهای تابستان و عدم اطلاع رسانی شفاف ایران خودرو در مورد قیمت فروش نقدی آن، سرانجام رسانه ها توانستند براساس اطلاعات موجود در پس زمینه وب سایت ایران خودرو به قیمت این خودرو دست یابند، بر این اساس ایران خودرو برای ثبت نام سری اولیه پژو 2008 قیمتی در حدود 104 میلیون تومان (103.900) را در نظر گرفته است و البته این احتمال وجود دارد که مدل های تحویلی مشتریان برای ماه ها و سال های آتی (97) با افزایش قیمت نیز مواجه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Kami R
    Kami R | ۱ تیر ۱۳۹۶

    به نظر من این ماشین باید بین 70 تا 75 میلیون باشه

  • Hello
    Hello | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    در کل ماشین خوبیه و فقط کاشکی با قیمت مناسبی هم ایران خودرو به بازار میداد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی