ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی قرمز کوچولو؛ یکی بود، یکی نبود

با سبک Interactive Drama یا همان «بازی های تعاملی» آشنایی دارید؟ در اینگونه ساخته ها چون گیم پلی نقش خیلی کمرنگی نسبت به عناوین مشابه داشته و مهمترین رکن بازی هم داستان است، بنابراین بعضی ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

با سبک Interactive Drama یا همان «بازی های تعاملی» آشنایی دارید؟ در اینگونه ساخته ها چون گیم پلی نقش خیلی کمرنگی نسبت به عناوین مشابه داشته و مهمترین رکن بازی هم داستان است، بنابراین بعضی بازیکن ها بازی های Interactive Drama را فیلم هایی می نامند که شما می توانید با آن ها تعامل بر قرار کنید و به نوعی خودتان اتفاقات را پیش ببرید.

«قرمز کوچولو» هم همینگونه است؛ با این تفاوت که جای استفاده از کلمه «فیلم»، شاید «قصه های رادیویی» بهتر بتواند حق مطلب را ادا کند. تیم جوان Blazing Fall Games که با ساخت BMY [معرفی دیجیاتو] به محبوبیت رسید، برای توسعه آخرین عنوانش روی سبک Interactive Drama دست گذاشته و سعی کرده با روایت یک داستان کاملا احساسی بازیکن ها را سرگرم کند. اما آیا به موفقیت رسیده است؟

تنها مرحله ابتدایی بازی رایگان بوده و برای تجربه بخش های بعدی باید 2000 تومان هزینه کنید.

راستش را بخواهید خیلی دوست داشتیم بگوییم «بله» ولی نقطه ضعف های قرمز کوچولو باعث شده اند تا خیلی نتوانید از این اپلیکیشن لذت ببرید. اشتباه نکنید، ایده های این عنوان واقعا جالب هستند؛ Blazing Fall Games خلاف عناوین مشابه، برای ساخت قرمز کوچولو از طراحی های ساده استفاده کرده و برای بیان داستانش، از راوی و المان های بی آلایش کمک گرفته است.

ایده ای که با توجه به محدودیت ها و هزینه های فراوان، کاملا منطقی بود اما نکته اینجاست که توسعه دهنده در پرداخت به ایده هایش کاملا ناموفق عمل کرده است؛ Blazing Fall Games استارت کارش را خوب زد و ترکیب ویژگی های سبک Interactive Drama با عنوانی مینیمال می توانست نوید بخش یک تجربه متفاوت بین ساخته های ایرانی باشد اما آن ها، ادامه راه را به خوبی ادامه ندادند.

پیش از صحبت از نقطه ضعف و مثبت های ساخته Blazing Fall Games، بیایید ابتدا ببینیم اصلا این بازی چیست. قرمز کوچولو روایت گر داستان مربعی کوچک است که در محیطی آبی شکل و کوچک با خانواده تنهایش زندگی می کند؛ «خلاصه، من همیشه به حرف مادرم گوش می کردم. کلا بچه خوب خانواده بودم. حرف گوش کن. اما خواهر و برادرم نه. همیشه سر و گوششان می جنبید و می رفتند لبه ی اتاق...»

قرمز کوچولو کلا 5 مرحله داشته و طی تمام آن ها، شما شاهد اتفاقات گوناگونی که برای مربع کوچک داستان می افتند خواهید بود. با وجود اینکه ایده داستان احساسی به راحتی می توانست این بخش قرمز کوچولو را ماندگار کند اما استفاده از المان های اشتباه موجب گشته تا بزرگترین نقطه ضعف ساخته استودیوی Blazing Fall Games را مرتبط با همین قسمت بنامیم.

متاسفانه خیلی از اتفاقات داستان بدون توضیح باقی می مانند و در پایان، شما می مانید و یک دنیا سوالات مختلف.

اول آنکه روایت داستان به خصوص در مرحله های ابتدایی خیلی کش دار بوده و ریتم کافی برای جذب بازیکن ها را ندارد. شما طی بخش های اولیه، وقت زیادی را باید صرف گشتن های بیهوده [نسبت به زمان کلی بازی] بکنید. این قضیه در لحظه های پایانی کاملا برعکس بوده و اتفاقات سریع دنبال می شوند. به گونه ای که خیلی نیازی نیست دست به اسمارت فون ببرید و همانند یک فیلم، تنها دیالوگ ها را می شنوید.

از این حرف ها خواستیم به یک نتیجه برسیم؛ توسعه دهنده به درستی از مکانیزم های گیم پلی در عنوانش استفاده نکرده است. بازی های Interactive Drama گیم پلی پیچیده ای نداشته و همانند قرمز کوچولو، با آن ها هم بیشتر وقت خود را به جستجو می پردازید. ولی نکته اینجاست که توسعه دهندگان با المان هایی سعی می کنند خستگی این قسمت را کاهش دهند. نکته ای که Blazing Fall Games تقریبا به آن توجه نکرده است.

گفتیم تقریبا، چون همان ابتدا شاهد دو مینی گیم هستید که با هوش مصنوعی خوب رقیبان شما را به چالش می کشند. اما خوب چه در بخش داستان [استفاده از یک روایت به مراتب جذاب] و چه گیم پلی [کمک گرفتن از مینی گیم های گوناگون] توسعه دهنده کم کاری کرده و همین مسئله توانسته ضربه سنگینی به قرمز کوچولو وارد کند. اما هر چه قدر با داستان و گیم پلی شاهد کاستی هستیم، Blazing Fall Games برای بخش شنیداری عنوانش سنگ تمام گذاشته است.

قرمز کوچولو شاید عنوان کوتاهی باشد ولی طی همین 20 دقیقه ای که به تجربه آن مشغول هستید، قطعه های فراوانی را می شنوید که به خوبی با داستان هماهنگ هستند. جدا از آنکه صدای آرام دوبلورها و راوی به خوبی با موسیقی ها عجین شده و به واسطه این مسئله، دیالوگ های فراوانی که می شنوید شما را اذیت نخواهند کرد. البته با وجود تمام جذابیت های این بخش، دو نقطه ضعف به چشم می آید.

سادگی گرافیک قرمز کوچولو از بخش های جالب این بازی است اما محیط، بیش از اندازه خالی است.

یکی از آن ها را می توانیم استفاده از جمله های تکراری بنامیم که بعضی اوقات تداوم آن ها موجب شده تا زیبایی قرمز کوچولو کاهش یابد. ولی نکته دوم که شاید عجیب ترین بخش ساخته Blazing Fall Games باشد، استفاده از دو ترانه ایرانی در دو لحظه احساسی مهم است. ایده بدی نبود ولی با توجه به فضای ساده قرمز کوچولو، ترجیح می دادیم به موسیقی های خالی گوش کنیم.

حرف های خود را اینگونه به پایان می رسانیم که قرمز کوچولو با وجود ایده های جالبش نتوانسته به جایگاهی که می خواهد برسد. توضیح ندادن خیلی از اتفاقات، روند عجیب داستان و گیم پلی خیلی ضعیف حتی نسبت به بقیه بازی های سبک Interactive Drama از مهمترین دلایل عدم موفقیت این عنوان هستند. قرمز کوچولو را با حجم 49.2 مگابایت هم اکنون می توانید از کافه بازار دانلود کنید.

قرمز کوچولو (داستان تعاملی)

قرمز کوچولو (داستان تعاملی)

سازنده: Blazing Fall Games قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 49.2 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی