ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی NieR: Automata؛ هستی گرایی ژاپنی

چرا بعد از درک مفهوم مرگ توسط ماشین ها، عده ای پیدا شده و ادعای خدایی می کنند؟ مفهوم انتقام به طور دقیق چیست؟ چرا چرخه عشق، نفرت، و انتقام در نهایت تبدیل به چرخه جنگ می شود؟ ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۱

چرا بعد از درک مفهوم مرگ توسط ماشین ها، عده ای پیدا شده و ادعای خدایی می کنند؟ مفهوم انتقام به طور دقیق چیست؟ چرا چرخه عشق، نفرت، و انتقام در نهایت تبدیل به چرخه جنگ می شود؟ پوچی در زندگی در نهایت منجر به چه واکنش هایی می شود؟ احساسات، عواطف، مفاهیم بنیادی زندگی و بشریت، فلسفه زندی انسان و تشبیه تکامل انسان به تکامل ماشین ها مسائلی است که نیر: اتوماتا با هنر بازی های ویدیویی به بازیکنان ارائه کرده است.

کم پیش می آید که کسی بخواهد مفاهیم مربوط به فلسفه بشریت را با استفاده از مدیای بازی های ویدیویی به مردم منتقل کند. بازی نیر: اتومتا شاید نتواند همانند رمان هایی چون دنیای سوفی، معلم فلسفه خوبی برایتان باشد، اما بدون شک می تواند بینش بهتری در شما ایجاد کند که شاید قبل از تجربه 15 الی 20 ساعته این بازی، از آن بی بهره بودید.

بعد از انتشار NieR: Automata یوکو تارو، کارگردان و سناریو نویس آخرین نسخه از سری نیر، بر همگان ثابت کرد که از نوابغ صنعت بازی های ویدیویی است. با وجود آنکه بازی نیر در سال 2010 با بازخورد به شدت منفی منتقدان مواجه شد، به دلیل دنیای غنی و داستان به شدت درگیرکننده توانست طرفدارانی وفاداری از آن موقع جمع آوری کند.

حالا فرنچایز نیر به دست استودیو پلاتینیوم گیمز افتاد. هنر بازی سازی این استودیو پرآوازه را می توان در عناوینی همچون بایونتا، ونکوئیش و اسپین آف سری متال گیر سالید با پسوند Revengeance مشاهده کنید. ترکیب نبوغ یوکو تارو و تلاش بازی ساز های حرفه ای استودیو پلاتینیوم گیمز، موجب خلق آخرین نسخه سری نیر با پسوند اتومتا شد.

برای تهیه جدیدترین بازی ها به کانال تلگرام @GeekHaven بپیوندید.

رفرنس های بسیاری که به مباحث مکتب هستی گرایی یا اگزیستنسیالیسم می شود، تقریباً در هیچ عنوانی نمونه ندارد. اگر کمی بیشتر به پلات بازی دقت کنید، متوجه خواهید شد که تشبیهات به ظاهر کلیشه ای منجر به یک روایت فوق العاده نسبت به بشریت و سرنوشت آن شده.

بخش مبارزات بازی عمق خیلی بالایی ندارد و ترکیب دو دکمه مثلث و مربع تنها کاری است که بازیکن باید انجام دهد.

داستان نیر: اتومتا حول جنگ بین انسان ها و موجودات فرازمینی می چرخد. فرازمینی ها برای به چنگ گرفتن سیاره زمین از ماشین های هوشمند استفاده می کنند و در نهایت، جنگ به نفع آنان تمام می شود و بشر برای بقای خودش به ماه سفر می کند. برای بازپس گرفتن زمین، سازمانی به نام YorHa تشکیل می شود که به تربیت و ساخت ربات های انسان مانند می پردازد.

ماشین های هوشمند هر کدام به شبکه ای هوشمند توسط فرازمینی ها کنترل شده اما بعد از کمی تحقیق، رفتارهای عجیب غریب آن ها موجب کنجکاوی سازمان YorHa می شود. همین رفتارهای عجیب غریب و تشابه آن با مفاهیم و عواطف انسانی، نقطه اوج و به شدت مهم این بازی را تشکیل می دهد. پیشنهاد می کنیم هنگام تجربه بازی به دشمنان و کارهای آن ها بیشتر توجه کنید تا درک بیشتری از مقدمه و صحبت های بالا داشته باشید.

2B (احیاناً به شباهت این اسم با عبارت to be دقت کرده اید؟) پروتاگونیست اصلی روایت بخش اول بازی است که طی ماموریت با رباتی به نام 9S همسفر می شود. طبق ساختار انواع ربات ها، 9S نسبت به دیگران احساسات بیشتری از خودش بروز می دهد که تقابل این احساسات با رفتار به شدت خشک 2B سرآغاز سوال های بسیار، تناقض های ریز و در نهایت ایجاد یک رابطه احساسی بین دو ربات می شود.

هوش مصنوعی هم یارتان به خوبی در مبارزاتی که تعداد دشمنان بسیار بالا است، به دادتان می رسد و هیچ وقت از بودن در کنار 9S احساس ناراحتی نخواهید کرد.

کمی بعدتر با رباتی به نام A2 آشنا می شوید، که از ربات های تحت سازمان YorHa بوده اما به دلایلی نامعلوم از این گروه جدا شده و اهداف نامشخصی را دنبال می کند. بعد از تعامل A2 و دو ربات اصلی ماجرا، جادوی حقیقی بازی اتومتا در زمینه داستان خودش را نشان می دهد.

رفرنس های بسیاری که به مباحث مکتب هستی گرایی یا اگزیستنسیالیسم می شود، تقریباً در هیچ عنوانی نمونه ندارد.

اگر با ساختار سری نیر آشنا نیستید، باید گفت که وجود پایان های کاملاً متفاوت و اتمسفر تاریک از ارکان های بلامنازع این فرنچایز محسوب می شود و اتومتا از این قائده مستثنی نیست. پلات بازی چند روایت مجزا به همراه خود دارد که بعد از هر بار تمام کردن بازی می توانید به روایت های دیگر و در نهایت پایان متفاوت دست پیدا کنید.

دیدگاه های مختلف باعث شده تا بازیکن  نسبت به کلیت مسئله نگاه عمیق تری داشته باشد، و بدون شک سازنده ها توانستند وظیفه شان را به درستی انجام دهند.

دیالوگ های رد و بدل شده در سطح بسیار بالایی قرار دارند، که در نهایت باعث می شود با شخصیت ها به خوبی ارتباط برقرار کنید. در نیر، شما همیشه انبوهی از سوال های مختلف راجع به اتفاقات درون بازی دارید که پیدا کردن پاسخ شان به هیچ وجه آسان نیست.

توسعه دهندگان هیچ تلاش اضافه ای برای آشنایی شما با اتفاقات و دنیای Nier انجام نمی دهند و این شمایید که باید اطلاعات لازم را به دست بیاورید. شک نکنید که این کار، هم یک تجربه لذت بخش است و هم میتواند به یک کلاس درس فلسفه تبدیل شود.

اینکه بخواهیم یک ژانر مخصوصی به اوتومتا نسبت بدهیم کار آسانی نیست. المان های سبک هک ان اسلش به خوبی با سیستم ماجراجویی، آزادی و پیشرفت سبک نقش آفرینی ترکیب شده، بطوری که هر دو به هم کمک می کنند تا بازی جذابیت بالای خودش را تحت هر شرایطی حفظ کند.

معجونی که پلاتینیوم گیمز برایمان تدارک دیده، اثری است که چه در زمینه نقش آفرینی و چه در زمینه مبارزات در سطح بالایی قرار دارد. دنیای جهان باز و غنی نیر: اتومتا بر جذابیت این اثر بیش از پیش افزوده و سیستم جمع آوری آیتم ها، بازیکن را مجبور به گشت و گذار در ساختمان های مخروبه، صحرای برهوت و جنگل های انبوه می کند.

به لطف کنترل لذت بخش شخصیت ها و انیمیشن نرم راه رفتن آن ها، پریدن از جایی به جایی دیگر و گشت و گذار بخش کاملاً مثبت بازی را تشکیل می دهد. همین موضوع منجر به کشف مکان های مخفی، ماموریت های فرعی و دشمنان مختلف می شود و حجت را در سبک ادونچر و حتی پلتفرمر را بر همه طرفداران تمام می کند.

بازی با یک مینی گیم شبیه بازی قدیمی Space Invaders شروع می شود که با وجود جذابیتش، ممکن است طرفداران سبک هک ان اسلش را کمی نا امید کند. از آن عجیب تر مواقعی است که بازی همانند پلتفرمر های دوبعدی می شود یا زاویه دوربین، از دید بالا شخصیت را دنبال می کند.

معجونی که پلاتینیوم گیمز برایمان تدارک دیده، اثری است که چه در زمینه نقش آفرینی و چه در زمینه مبارزات در سطح بالایی قرار دارد.

علاوه بر آن، سیستم هک کردن ماشین ها که در نیمه دوم بازی نقش کلیدی تری به خودش می گیرد، مجموعه ی از مینی گیم های آرکید را تشکیل می دهد که بازیکن را مجبور می کند در کنار مبارزات سرعتی بازی، با تیراندازی به دایره های متحرک و چالش هایی از این قبیل سر و کله بزند. همه این مسائل شاید به مذاق خیلی از بازیکن ها خوش نیاید اما تنوعی که به بازی داده در نوع خودش موثر است و هیچ اختلالی در روند بازی ایجاد نمی کند.

بخش مبارزات بازی عمق خیلی بالایی ندارد و ترکیب دو دکمه مثلث و مربع تنها کاری است که بازیکن باید انجام دهد. تنها سیستم جاخالی دادن بازی که بی شباهت به عنوان بایونتا نیست، از المان های کلیدی مبارزه محسوب می شود که بسته به درجه سختی بازی می تواند شما را به چالش بیاندازد.

کمبود تنوع سلاح ها و کمبوها شاید باعث شود به مرور از نحوه مبارزات خسته شوید؛ اما نحوه ارتقا اسلحه ها گاهی بازیکن را مجبور به تعویض سلاح خود می کند. انیمیشن های فوق العاده شخصیت ها در حین مبارزه را هم به این موضوع اضافه کنید تا تصور بهتری نسبت به مبارزات هیجان انگیز و درگیر کننده نیر: اتومتا داشته باشید.

ارتقا شخصیت در نیر: اتومتا به شدت با دیگر عناوین نقش آفرینی فرق دارد و حتی ممکن است گیجتان کند. جمع آوری چیپ های مختلف، ترکیب آنها، و قرار دادنشان در سیستم عصبی باعث می شود تا بسته به نوع چیپ، شخصیت شما قوی تر شود و در مبارزات بهتر عمل کند. به هر حال، از سازنده ها بابت اینکه سعی می کنند در هر زمینه ای، المان های جدیدی را وارد دنیای بازی های ویدیویی کنند باید به شدت قدردانی کرد.

موسیقی سحرآمیز بازی بار احساسات و عواطف دنیای نیر را چندین برابر می کند. کیچی اوکابه، آهنگساز معروف سری نیر توانسته در آخرین نسخه از این سری تمام هنر خودش را به نمایش بگذارد و به یکی از بهترین آهنگسازهای بازی های ویدیویی تبدیل شود. تمام ترک های بازی این پتانسیل را دارند که به صورت جداگونه آن ها را دانلود کرده و بارها به آن ها گوش داده و لذت ببرید.

در نهایت دنیای Nier: Automata خیلی بزرگ تر و عمیق تر از سایر بازی های اکشن ماجراجویی موجود در بازار است که در همه زمینه ها حرفی برای گفتن دارد. شاید مبارزات بازی میتوانست کمی جذاب تر باشد؛ اما به لطف بقیه المان های گیم پلی، نیر: اتوماتا همیشه جذاب و درگیر کننده است.

این تصنیف زیبا در کنار گیم پلی متنوع و سرگرم کننده، موسیقی جادویی و گرافیک قابل قبول باعث شده تا نیر: اتوماتا یکی از بهترین بازی های سال 2017 شود.

 

  • فلسفه در غالب بازی ویدیویی
  • سیستم ارتقا و آیتم ها
  • شاهکار موسیقی متن
  • پایان های متفاوت
  • اتمسفر درگیر کننده
  • مبارزات می توانست عمیق تر باشد

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Dante Sparda
    Dante Sparda | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    کسی که نتونه از این بازی خوشش بیاد
    نشون دهنده اینه که اصلا گیمر نیست

  • جمشیدی
    جمشیدی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    یعنی این بازی اینقدر بی عیب و نقصه?

  • Mohammad Ebrahimi
    Mohammad Ebrahimi | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    فوق العاده ست این بازی....

مطالب پیشنهادی