ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مکانیزم موثر در طاسی و خاکستری شدن مو کشف شد

اگر با مشکل ریزش مو و در حالت شدیدترش طاسی دست و پنجه نرم می کنید حتما تاکنون راهکارهای مختلفی را برای درمان امتحان کرده اید و مانند بسیاری به نتیجه نرسیده اید. البته نتیجه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

اگر با مشکل ریزش مو و در حالت شدیدترش طاسی دست و پنجه نرم می کنید حتما تاکنون راهکارهای مختلفی را برای درمان امتحان کرده اید و مانند بسیاری به نتیجه نرسیده اید.

البته نتیجه بخش نبودن درمان می تواند علل مختلفی داشته باشد که از مصرف نامنظم داروها گرفته تا تشخیص نادرست پزشک معالج در مورد علت ریزش مو را شامل می شود.

اما دلیل اصلی این موضوع آن است که علم تابحال نتوانسته راز رویش مجدد مو را کشف کند. حالا اما به لطف تلاش های تیمی از دانشمندان که به موجودیت سلول های موثر در رویش مو و همچنین عوامل ژنتیکی خاکستری شدن آن پی برده اند، می توان امیدوار بود که درمان واقعی برای طاسی ابداع شود.

این کشف به صورت تصادفی و در زمان بررسی گونه نادری از سرطان اتفاق افتاد

جالب است بدانید که درست مانند بسیاری از کشفیات قابل توجه علمی، این یک مورد نیز کاملا به صورت تصادفی اتفاق افتاد؛ در واقع تیمی از محققان حوزه پوست و مو در دانشگاه تگزاس در حالی که مشغول بررسی گونه نادری از سرطان بودند به این کشف رسیدند.

آنها مشغول انجام آزمایش روی پروتئینی به نام KROX20 بودند که دریافتند سلول های پوستی برای فراهم نمودن بستر مناسب رشد مو نیازمند همین پروتئین هستند. وقتی آنها سلول های مولد KROX20 را در موش ها حذف کردند هم متوجه شدند که هیچ مویی در بدن آنها رشد نمی کند.

آنها همچنین پروتئین دیگری به نام عامل سلول بنیادی (به اختصار SCF) را کشف کردند که برای تشکیل رنگدانه در مو ضروری است. تیم محققان ژن SCF را از سلول های تولید کننده موی موش های آزمایشی حذف کردند و متوجه شدند که با این کار رنگ موی آنها سفید می شود.

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند در آزمایشات آتی خود چگونگی بروز اختلال در تولید پروتئین KROX20 را همزمان با سالخوردگی افراد بررسی نمایند و علاوه بر این، علل توقف عملکرد ژن SCF و ایجاد موهای خاکستری را تشخیص دهند اما در سطوح بالاتر انتظار می رود که در نتیجه این تحقیقات راهکار مناسبی برای تشخیص علت طاسی شناسایی گردد.

پیشرفت علم روش های مختلفی را برای تقویت مو پیش پای ما قرار داده که از شامپوهای مخصوص، محلول و تونیک گرفته تا کاشت و پی آر پی مو را شامل می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • 68peyman
    68peyman | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

    ریزش مو درمون نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی