ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیلد ۲۰۱۷؛ هر آنچه از کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت انتظار داریم

یک هفته پیش بود که مایکروسافت از «سرفس لپ تاپ» رونمایی به عمل آورد. این کامپیوتر شخصی به سیستم عامل ویندوز ۱۰ اس مجهز است که محدودیت هایی را هم برای افراد به ارمغان می ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

یک هفته پیش بود که مایکروسافت از «سرفس لپ تاپ» رونمایی به عمل آورد. این کامپیوتر شخصی به سیستم عامل ویندوز ۱۰ اس مجهز است که محدودیت هایی را هم برای افراد به ارمغان می آورد. برای مثال، کاربر این پلتفرم نرم افزاری فقط مجاز به دانلود و نصب اپلیکیشن هایی است که در ویندوز استور قرار گرفته باشند.

از طرفی ویندوز ۱۰ اس در آینده در اختیار سایر شرکای سخت افزاری مایکروسافت قرار می گیرد تا آنها نیز سخت افزارهای مد نظر خودشان را با آن به بازار عرضه کنند و اینجا باید به نکته ای مهم را دریافت: توجه به ویندوز استور، بیش از هر زمان دیگری می شود و مایکروسافت برای راضی نگه داشتن مشتریان ویندوز ۱۰ اس، باید تعامل بسیار مناسب و بهینه ای با توسعه دهندگان خود داشته باشد.

تفاوتی نمی کند در مورد شرکت های نرم افزاری بزرگ صحبت کنید یا یک توسعه دهنده مستقل؛ مایکروسافت در حال حاضر و با توجه به سیاست های فعلی اش، به همه توسعه دهندگانی که روی پلتفرمش کار می کنند نیاز شدیدی دارد و فرداشب، در سیاتل روی صحنه می رود تا در نطق اصلی رویداد کنفرانس توسعه دهندگان به نام «بیلد»، از تغییرات اخیر خود و برنامه هایش برای یک سال آینده بگوید.

ویندوز ۱۰ اس و ویندوز استور مشخصاً داغ ترین قسمت این مراسم خواهند بود اما اهالی ردموند صحبت های بسیار بیشتری هم دارند که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

اپلیکیشن های فراگیر

روی کاغذ همه چیز در رابطه با اپلیکیشن های فراگیر ویندوز زیباست. این قابلیت به توسعه دهندگان اجازه می دهد اپلیکیشنی داشته باشند که در تمام ابزارهای مجهز به جدیدترین نسخه ویندوز قابل اجرا و استفاده باشد. اما وقتی از کاغذ دور شویم و به عمل گرایی دقت کنیم، می بینیم که در مدت اخیر توسعه دهندگان آنقدر به قابلیت مورد بحث توجه نشان نداده اند و به آن اندازه که مایکروسافت تصور می کرد، به این ویژگی پرداخته نشده است.

علت چیست؟ بیشتر ابزارهای مجهز به ویندوز ۱۰، کامپیوترهای شخصی هستند (از کامپیوتر رومیزی گرفته تا لپ تاپ و تبلت های هیبریدی) و در این اکوسیستم تعداد محدودی موبایل مجهز به ویندوز ۱۰ وجود دارد. نمایشگر سرفس هاب هم محصولی فراگیر نیست و استفاده های خاصی دارد و در نتیجه، مایکروسافت تعداد کمی سرفس هاب فروخته. پلتفرم واقعیت ترکیبی (مجازی و افزوده) هم فعلاً‌ در دست توسعه است و مایکروسافت هنوز در حال اعمال کنترل بیش از حد بر روی اپلیکیشن هایی است که در کنسول اکس باکس وان اجرا می شوند.

اپلیکیشن های فراگیر یکی از نقاط بنیادی ویندوز ۱۰ بوده و مایکروسافت به این زودی ها آن را به دست فراموشی نمی سپارد. در این کنفرانس هم باید انتظار داشت تا دوباره بر ایده های گذشته و جدید خود در همین رابطه تاکید کرده و پتانسیل های آن را به توسعه دهندگان گوشزد کند.

واقعیت ترکیبی

مایکروسافت تا کنون هزاران هدست هولولنز به فروش رسانده. هولولنز هنوز در مرحله آزمایشی است و صرفاً به توسعه دهندگان فروخته می شود اما به خوبی پیداست که مایکروسافت برنامه های بزرگی برای آن دارد.

سال گذشته یکی از مدیران مایکروسافت خبر داده بود که این شرکت به سختی در حال ترکیب واقعیت مجازی و افزوده برای پیشبرد اهداف خود است و سپس، قابلیت های Mixed Reality به آپدیت Creators رسید تا اینک عده زیادی از کاربران آخرین نسخه ویندوز ۱۰، پتانسیل دسترسی به آن را داشته باشند.

البته هدست های واقعیت افزوده و نمایشگرهایی که در برابر چشم قرار می گیرند و بر بستر Mixed Reality کار می کنند، در اواخر سال میلادی جاری راهی بازار خواهند شد.

پیش از رخ دادن این اتفاق، مایکروسافت نیاز دارد تا توسعه دهندگان پیش نیازهای وجود پلتفرمی غنی را فراهم کنند. در واقع راه موفقیت این پلتفرم، توسعه زودهنگام تجربه های مختلف واقعت ترکیبی، پیش از عرضه نهایی اش است و بیلد ۲۰۱۷، بهترین زمان و مکان برای ترغیب توسعه دهندگان برای گام برداشتن در این راه است.

کورتانا

دیروز Harman Kardon رسماً اسپیکر هوشمند Invoke را معرفی کرد. این محصول، شباهت های زیادی با آمازون اکو و گوگل هوم دارد ولی به جای دستیارهای الکسا و گوگل، از کورتانای مایکروسافت استفاده می کند.

احتمالاً مایکروسافت در مورد این اسپیکر که در ماه های پیش رو به بازار خواهد آمد، صحبت خواهد کرد و توسعه دهندگان را نیز تشویق می کند تا اپ هایی برای آن تهیه کنند. سال گذشته، مایکروسافت کیت توسعه مهارت های کورتانا را معرفی کرد اما این کیت هنوز در دسترس توسعه دهندگان قرار نگرفته، و این هم احتمالاً یکی از تغییرات فرداشب خواهد بود.

در صورتی که کیت مهارت های کورتانا در اختیار توسعه دهندگان قرار بگیرد، می توانند از این دستیار دیجیتالی در اپلیکیشن های خود برای ویندوز ۱۰ استفاده کنند. همچنین باید انتظار داشت که کورتانا نحوه انجام وظایف تازه و بیشتری را فرا گرفته باشد.

بات ها

بخش زیادی از نطق ابتدایی بیلد ۲۰۱۶ به بات ها و چهارچوب نرم افزاری جدیدی که مایکروسافت برای توسعه آنها ساخته بود، اختصاص یافت. این فریم ورک یا چهارچوب نرم افزاری به توسعه دهنده اجازه می داد به سادگی دست به ساخت ابزاری تعاملی به نام بات بزند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم بهره مند باشد.

سال قبل مدیر عامل مایکروسافت، آقای ساتیا نادلا از چشم انداز بزرگ خود در دنیای رایانش کامپیوتری تحت عنوان «گفتگو به عنوان یک پلتفرم» پرده برداشت و خبر داد که این موضوع یکی از تمرکزهای اصلی مایکروسافت در آینده خواهد بود. نزدیک تر که به مسئله نگاه کنید، می بینید که این ایده بی ربط به کورتانا هم نیست.

آژور

آخرین گزارش مالی مایکروسافت همچنان خبر از رشد درآمد بخش پلتفرم ابری این شرکت دارد. مایکروسافت در ۱۲ ماه گذشته تغییرات زیادی در پلتفرم رایانش ابری خود داده و سرویس های جدید را در کنار جدول قیمتی تازه ای در اختیار کاربران گذاشته.

این پلتفرم همچنین اکنون در نقاط بیشتری از جهان پشتیبانی می شود و باید انتظارش را داشت که بخش قابل توجهی از زمان کنفرانس بیلد به آن اختصاص داشته باشد. البته اگر با کنفرانس های بیلد آشنایی داشته باشید می دانید که این قسمت، یکی از کسل کننده ترین بخش ها برای کاربران عادیست و مخاطبان آن، بیشتر کاربران تجاری هستند.

آفیس

آفیس بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و یکی از مهم ترین محصولاتی است که مایکروسافت در کل تاریخ خود توسعه داده. این مجموعه نرم افزاری فوق العاده پویا،‌ اکنون در تمام پلتفرم های نرم افزاری بزرگ حضور دارد و مایکروسافت به خوبی آن را برای تمام ابزارها به روز رسانی می کند.

مایکروسافت وعده داده بود که نسخه ای کامل و جامع از آفیس را به ویندوز استور بیاورد و نطق آغازین کنفرانس بیلد بهترین زمان برای انجام این کار است. به هر حال ویندوز ۱۰ اس فقط به این منبع برای اپلیکیشن ها متصل است و مایکروسافت نمی تواند سرفس لپ تاپ را بدون وجود آفیس در آن بفروشد.

آپدیت بزرگ بعدی برای ویندوز ۱۰  (رد استون ۳)

کار مایکروسافت با به روز رسانی Creators تمام است و وقتش رسیده به سراغ نسخه بعدی برود. بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان اخیراً خبر داده که مایل است آپدیت بزرگ ویندوز را هر ۶ ماه یک بار انجام دهد؛ در مارس و سپس سپتامبر. آپدیت Creators با کد Redstone 2 شناخته می شد و کاربران پلتفرم اینسایدر از حالا مشغول دریافت قابلیت های جدیدی با کد Redstone 3 هستند.

مایکروسافت در رویداد بیلد که فرداشب برگزار می شود، نام اصلی و عمومی Redstone 3 را نیز اعلام می کند و خبر می دهد که در چه بازه زمانی عرضه آن آغاز می شود.

در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی در مورد Redstone 3 در دست است، اما بر اساس شنیده ها و بیلدهای اولیه، می توان گفت که تمرکز اصلی مایکروسافت بر بهینه سازی مصرف انرژی باتری دستگاه ها بوده است. قابلیت های جدیدی به مرورگر اج افزوده می شوند و رابط کاربری هم تا حدی تغییر می کند.

پروژه نئون

چند ماه پیش بود که اولین تصاویر از نسخه باز-طراحی شده ویندوز ۱۰ تحت عنوان پروژه نئون (Project Neon) منتشر شد. این باز-طراحی قسمتی از Redstone 3 است و می توانیم انتظار داشته باشیم که اهالی ردموند در مورد آن اطلاعات بیشتری ارائه داده و تصاویر بیشتری منتشر کنند.

با توجه به تصاویری که تا کنون منتشر شده، نوع طراحی تمرکز ویژه ای روی آیتم های شفاف دارد در حالی که انیمیشن ها در هنگام اجرای کار به نرمی تمام اجرا می شوند و برخی از آیکون ها نیز تازه شده اند.

مایکروسافت به احتمال زیاد دستورالعملی را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که چگونه می توانند اپ هایی که توسعه داده اند را با زبان طراحی جدید ویندوز ۱۰ هماهنگ کنند.

ویندوز ۱۰ موبایل

در سه ماه اول ۲۰۱۷، درآمد مایکروسافت از فروش موبایل معادل ۵ میلیون دلار بوده که رقمی بسیار ناچیز در دنیای موبایل است. از طرفی برخی شرکت های سازنده موبایل که پیشتر اسمارت فون های ویندوزی توسعه داده اند، رسماً این پلتفرم را رها کرده اند.

مایکروسافت البته همچنان به توسعه ویندوز ۱۰ موبایل ادامه می دهد، هر چند که بخش توسعه ویندوز ۱۰ برای موبایل از سال ۲۰۱۵ از بخش اصلی توسعه ویندوز ۱۰ جدا شده و به شکل مستقل کار می کند.

شاید مایکروسافت در رویداد فرداشب خود، در مورد ویندوز ۱۰ موبایل و اینکه چه سرنوشتی در انتظارش است هم صحبتی به میان بیاورد.

مایکروسافت اج

یکی از تغییرات بزرگی که برای ویندوز و مرورگر اصلی آن در راه است، جدا شدن Edge از هسته اصلی ویندوز ۱۰ است. این تغییر به چه علت بزرگ است؟ مایکروسافت هر زمان که ویندوز را آپدیت کند، شانس به روز رسانی اج را هم پیدا می کند و همین مسئله سبب می شود تا به روز رسانی های اج با تاخیر به دست کاربران برسند.

در صورتی که این دو از هم جدا شوند و اج به شکل یک اپ مستقل درآید، مایکروسافت به سادگی می تواند به شکل مداوم روند فعالیت مرورگر اج را بهبود بخشد. به این شکل، شکاف میان اج با کروم، فایرفاکس احتمالاً کوچکتر از زمان فعلی خواهد شد.

از سوی دیگر باید امید داشت که مایکروسافت چاره ای برای افزونه های اج بیاندیشد. افزونه ها از سال گذشته در مرورگر اج پشتیبانی می شوند اما تعداد آنها در مقایسه با افزونه های سایر مرورگرهای محبوب بسیار پایین است.

∗∗∗

نطق ابتدایی بیلد ۲۰۱۷، روز چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران آغاز می شود. پوشش ویژه دیجیاتو از این رویداد را از دست ندهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ?❤??? :microsoft:

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ویندوز RT را یادتونه؟ به علت نبود اپلیکیشن های ویندوز استور استقبال بسیار کمی ازش شد. سیستم عامل ویندوز 10 برای موبایل هم همین مشکل را داره: کمبود اپلیکیشن. تا حالا که مایکروسافت در مورد جذب توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن ویندوز استور موفق نبوده. اگه بتونه این کار را به خوبی انجام بده، دستگاههای مجهز به ویندوز 10 اس میتونن مورد استقبال قرار بگیرن. در غیر اینصورت به سرنوشت ویندوز آرتی دچار خواهد شد.

    • ali rahimi
      ali rahimi | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

      راست گفتی کمبود امکانات و نرم افزار بیش ترین ضرر رو به ویندوز ار تی زد
      این خیلی بده که یه سیستم عامل به علت کمبود نرم افزار نابود بشه ، چرا هیچ راه حلی به ذهنم نمی یاد .

      انگار دنیای سیستم عامل ها نمی خواد منعطف باشه

      • Shahab_Khaleghi
        Shahab_Khaleghi | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

        باید خوده مایکروسافت برای توسعه دهنده هزینه بکنه .چون واقعا الان هیچ دلیلی برای تولید. برنامه برای ویندوز 10 موبایل نیست. چون پرچمدار هم نداره و اکثر استفاده کننده هاش قشر کم درآمد تر هستن پس خوده مایکروسافت اولش باید پول خرج کنه و برنامه های مناسب وزیادی رو رو استور قرار بده تا مردم بیشتری بخرن و توسعه دهنده ترغیب بشه که برنامه بسازه

مطالب پیشنهادی