ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نقدی بر مجموعه گاراژ 888؛ تلاشی نافرجام برای ساخت تاپ گیر ایرانی

پس از پخش مجموعه تاپ گیر با نام تخت گاز به زبان فارسی، بسیاری بینندگان ایرانی به این فکر افتادند که جای چنین مجموعه مهیج و مفرحی تا چه حد در کشورمان خالیست. ماحصل این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

پس از پخش مجموعه تاپ گیر با نام تخت گاز به زبان فارسی، بسیاری بینندگان ایرانی به این فکر افتادند که جای چنین مجموعه مهیج و مفرحی تا چه حد در کشورمان خالیست.

ماحصل این جریان شکل گیری موجی از افراد، رسانه ها و کارشناسانی بود که تلاش برای ساخت مجموعه ویدیویی با محوریت موضوعات خودرو را آغاز کردند و البته که در بسیاری موارد به جایی هم نرسیدند.

البته این یک واقعیت است که براساس اطلاعات آماری و تحلیل شرایط فعلی، محوریت محتوای تولید شده در فضای اینترنت هر روز بیشتر از دیروز به سمت ویدیو میل می کند و بسیاری رسانه ها خواه و ناخواه نیاز به تولید و ساخت مجموعه های ویدیویی خواهند داشت، اما فضای شکل گرفته در زمینه تقلید از تاپ گیر تا حد زیادی از روند این جریان متفاوت است، چرا که بسیاری افرادی که پیش از این اساسا نقشی در نقد و بررسی خودرو نداشته اند تنها با تفکر دست یابی به گوشه ای از موفقیت،  لذت و شهرت تاپ گیر در این راه قدم می گذارند.

حواشی تولید

در این میان حدود یک سال قبل بود که تولید مجموعه ای به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی سامان مقدم با بودجه قابل توجه و شرایط متفاوت در محافل مرتبط با خودرو خبر ساز شد.

مسلما دست یابی به خودروهای مطرح جهان (به لطف فیلم برداری فصل اول این مجموعه در یکی از کشورهای همسایه) و برخورداری از تیم تولید با تجربه و قدرتمند و مشهور می توانست نقطه عطفی در تلاش های برنامه سازی با محوریت خودرو باشد.

چاشنی دیگر این تلاش که قرار بود با نام اسب بخار ارائه شود نیز، دعوت از شماری از بازیگران مشهور کشورمان برای حضور در این برنامه بود که بار دیگر راهکاری تکراری برای فراگیر کردن این برنامه به نظر می رسید و یکی دیگر از شباهت ها به تاپ گیر محسوب می شود.

با این حال زمان گذشت و از ارائه این مجموعه در شبکه پخش خانگی خبری نشد، کمی بعد شایعات غیر رسمی مبنی بر غیر مجاز بودن استفاده از نام اسب بخار قوت گرفت، چرا که گروه دیگری از همکاران هم اکنون تحت عنوان اسب بخار به تولید محتوای خودرو محور مشغولند و ظاهرا حق مالکیت این برند را در اختیار دارند.

پخش اولین قسمت

به هرحال اسم مجموعه به گاراژ 888 تغییر کرد اما زمان پخش برنامه مرتبا به تعویق افتاد تا دیروز مورخ 20 اردیبهشت که سرانجام اولین قسمت گاراژ 888 راهی مراکز پخش خانگی شد.

ظاهرا این مجموعه با حمایت مالی یکی از شرکت های فعال در زمینه عرضه کف پوش خودرو شکل گرفته و تبلیغ این شرکت در جای جای برنامه دیده می شود.

تیتراژ بر خلاف تصور بسیار ساده و با استفاده از خودروهای مدل شکل گرفته و حتی یک پلان استفاده از خودروهای واقعی یا فضای پیست و برنامه نیز در آن دیده نمی شود.

انتخاب علی قربان زاده به عنوان مجری اصلی برنامه تا حدی منطقی به نظر می رسد، همچنین یکی از کارشناسان و نویسندگان قدیمی هفته نامه دنیای خودرو به نام مانی حدادی نیز در زمینه نگارش متن های فنی مجموعه نقش دارد و به تنهایی بار کارشناسی گاراژ 888 را به دوش می کشد.

اما به جز این دو نفر ، مجری دیگری نیز به نام نیما طبیبی نیز در مقابل دوربین ظاهر می شود که اتفاقا نام ایشان در بخش سرمایه گذاران مجموعه نیز در کنار برادرشان نیوشا طبیبی ذکر شده است و علیرغم یدک کشیدن عنوان کارشناس برای آقای طبیبی به نظر نمی رسد که نظرات ایشان در حدی بالاتر از یک علاقه مند به خودرو باشد.

مشکلات فنی و کیفی

تقریبا در سرتاسر برنامه مخاطب شاهد گپ و گفت دو مجری اصلی برنامه (علی قربان زاده و نیما طبیبی) خواهد بود اما متاسفانه در میان اظهارات ایشان کمتر اثری از تست و بررسی یا نکات کارشناسی مربوط به خودرو و توصیف تجربیات رانندگی دیده می شود.

بخش نخست برنامه به معرفی و بررسی جزئی فیات 500 آبارث اختصاص دارد اما تا پایان این بخش علت این بررسی برای مخاطب روشن نمی شود، همچنین تلاش برای هیجان انگیز جلوه دادن این خودرو با اشاره به ارتباط رنگ و شمایل بدنه به خودروهای فراری نیز توجیهی ندارد به خصوص که کمی بعد تر مشخص می شود که یک فراری F12 نیز در گاراژ 888 (که در واقع یک مرکز خدمات تخصصی خودروست) وجود دارد.

اشتباهات و موارد عجیب متعددی در جزییات ساخت این قسمت دیده می شود که پرداختن به یکایک آن ها در این مطلب نمی گنجد اما برای مثال کافیست بدانید که در هنگام تست مختصر فیات 500 در فضای پیست اتودروم دوبی، معیار سنجش خودرو حداکثر سرعت لحظه ای در نظر گرفته شده است و نه زمان طی یک دور پیست که اشتباهی بسیار عجیب و باورنکردنی محسوب می شود.

سایر اپیزود های برنامه به بررسی درجا و بدون حرکت خودروهای شاخصی مانند بوگاتی ویرون یا رنجرور VOGUE اختصاص دارد اما رانندگی با این خودروها با سرعت بسیار اندک در فضای گاراژ یا خیابان های درون شهری صورت می پذیرد و از این رو نکته خاص یا هیجانی انگیزی برای مخاطب به همراه ندارد.

این درحالیست که در مواردی مانند "یکپارچه بودن رینگ و لاستیک بوگاتی ویرون" و هزینه 100 هزار دلاری تعویض تایرها، اطلاعات کاملا اشتباهی به بیننده داده می شود که سطح کیفی گاراژ 888 را تا حد برنامه های غیر تخصصی و پر اشتباه صدا و سیما پایین می آورد.

حتی در مورد اطلاعات بسیار واضحی نظیر حداکثر سرعت قابل دست یابی بوگاتی ویرون نیز در بین اعداد و ارقام مطرح شده در این برنامه اختلاف دید می شود، جایی که نیما طبیبی از سرعت 420 کیلومتر بر ساعت سخن می گوید و اطلاعات نمایش داده شده به صورت گرافیکی حداکثر سرعت 407 کیلومتر در ساعت را نشان می دهد.

تمام این ها درحالیست که مجریان گاراژ 888 ادعای دارند که تاکنون هیچ برنامه خودرو محور دیگری بوگاتی ویرون را به دقت تست و بررسی نکرده است و گاراژ 888 برای اولین بار در جهان این مهم را انجام داده است اما در کمال تعجب مخاطب صحنه های قابل ذکری از این تست و بررسی نمی بیند وحتی مجریان از توضیح و توصیف فضای داخلی بوگاتی ویرون به دلیل سادگی بیش از حد آن خودداری می کنند.

از این دست موارد و مشکلات در تولید و تدوین، بی سلیقگی در انتخاب آهنگ و حتی پخش شدن صدای جیغ تایرها در زمان اشتباه، در سرتاسر برنامه دیده می شود. لباس هر دو مجری در طول برنامه تغییر می کند و برای نشان دادن توانایی های آفرود رنجرور از تصاویر تبلیغاتی و رسمی کمپانی بهره گرفته شده است که امری غیر معمول در میان برنامه های مستند به حساب می آید.

حتی مقایسه ضمنی بین رنجرور وگ SE و مرسدس بنز GL کلاس AMG نیز بدون آزمایش دو خودرو در کنار هم انجام می شود و مباحثه بین دو مجری در این زمینه به شکلی پیش می رود که پای فرد سومی به نام الکس بریتانیایی (فامیلی ایشان به دلیل نامعلومی در توضیحات درج نشده است) به میدان باز می شود تا به نوعی بین دو مجری وساطت کند.

دعوت از بازیگران مشهور

در کنار این موارد، بخش مربوط به دعوت میهمان (فرهاد آییش و مائده طهماسبی) جذاب ترین ویژگی گاراژ 888 برای مخاطب ایرانی این برنامه است، اما این بخش هم که مسلما با تقلید از تاپ گیر انجام شده، با توجه به غیر قابل اجرا بودن شوخی های خاص و سنگین مجریان تاپ گیر و حذف شدن بخش جذاب ثبت زمان توسط مهمانان، بسیار بی هدف و در حد مصاحبه های معمولی تلویزیونی پیش می رود و برنامه بدون هیچ توضیح یا خداحافظی مجریان ناگهان در زمان موتور سواری فرهاد آییش و همسرش (مائده طهماسبی) به پایان می رسد.

جالب آنکه از هم اکنون نام سایر میهمانان دعوت شده به این برنامه نیز اعلام شده است و بخش زیادی از بار تبلیغاتی و معرفی مجوعه به همین میهمانان سلبریتی واگذار شده تا مخاطب از این طریق به خرید گاراژ 888 ترغیب شود.

در نهایت می توان گفت که علیرغم توضیح علی قربان زاده در ابتدای اولین قسمت مبنی بر عدم الگو گرفتن از تخت گاز (تاپ گیر)، گاراژ 888 از هر زاویه ای که بنگرید چه در محتوا و چه در دکور و صحنه پردازی، تعداد مجریان (با احتساب الکس بریتانیایی) و فرمت مباحثه ها، تقلیدی بسیار ضعیف و نا امید کننده از تاپ گیر به نظر می رسد که به هیچ عنوان نمی تواند توقع مخاطبان را از سرمایه گذاری سنگین این پروژه و سطح کیفی کار کارگردان و تهیه کننده مشهور آن برآورده سازد.

با این وجود امید داریم که روزی کارگردانان و تهیه کنندگان داخلی به اعتماد به نفس و شجاعت لازم برای تولید یک برنامه خلاقانه و متفاوت دست یابند و شاهد ساخت مجموعه های تحسین برانگیز با بودجه های مناسب در جهت نقد و ارتقای صنعت خودروسازی کشورمان باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Thunder
    Thunder | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    مشکل اینجاست که وقتی نقد میکنی، فکر میکنن ذاتا باهاشون دشمنی داری یا کلا با هرچیزی که تو ایران(!) تولید میشه مشکل داری. متاسفانه این نقدا به جایی نمیرسه

  • علی
    علی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    بحث شجاعت نیست برادر! سرمایه می خواد و تجربه و آزادی! بعله هرجور ماشینی بخوای تو تهران و کیش انبار کردن و هست ولی طرف کارشناس جز اطلاعات آماری اطلاعات بیشتری داره؟ میتونه اون ماشین یه متر جابجا کنه؟ فقط اجازه فیلمبرداری دکوری دارن! که اونم ۲ زار ارزش فنی نداره!

  • جواد علیزاده
    جواد علیزاده | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    یه سوال.اینا که ماشین های خارجی و مدل بالا تست بررسی می کنن حالا کار به نحوه بررسی و درست غلط بودن بررسی ندارم فقط مخوام بگم چه فرقی به حال ما داره؟ما که نهایت تا پژو و پراید توانایی خرید داریم.دیگه فهمیدن قدرت موتور هیوندای و تویوتا و... چه به کار ما میاد؟تازه اونایی هم که پولدارن نیازی به اینا ندارن فقط کافی پول به فروشنده اتومبیل ها نشون بدن تا خود فروشنده بهترین خودرو براشون پیدا کنه!

  • loganlegend
    loganlegend | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    حخخخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی