ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

از معرفی تا عرضه؛ چرا امسال موبایل ها دیرتر روانه ویترین فروشگاه ها می شوند؟

در فصلی هستیم که بیشتر شرکت های نامدار و توسعه دهنده موبایل های اندرویدی، پرچمدارهای خود را معرفی و بیشتر آنها را روانه بازار کرده اند تا به دست مشتریان برسند. با این حال همیشه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در فصلی هستیم که بیشتر شرکت های نامدار و توسعه دهنده موبایل های اندرویدی، پرچمدارهای خود را معرفی و بیشتر آنها را روانه بازار کرده اند تا به دست مشتریان برسند. با این حال همیشه یک تاخیر چندین هفته ای میان زمان معرفی تا زمان عرضه دستگاه وجود دارد. تا کنون پیش خود فکر کرده اید این بازه زمانی که معمولاً و به طور متوسط حدود یک ماه است، چرا وجود دارد؟

بازه زمانی مورد بحث، امسال بیشتر از سال های گذشته به چشم می آید. برای مثال، شرکت های HTC و LG پرچمدارهای خود را هفته ها قبل از سامسونگ معرفی کردند ولی G6 تنها چند روز قبل از عرضه گلکسی اس 8 به بازارهای جهانی راه یافت. همین مسئله برای HTC U Ultra هم پیش آمد.

از طرفی چند هفته دیگر تا عرضه موبایل بعدی سونی، یعنی Xperia XZ Premium فاصله داریم. این در حالیست که اگر به یاد داشته باشید، این موبایل در حاشیه کنگره جهانی موبایل رونمایی شد؛ یعنی حدود سه ماه پیش. امسال چه اتفاقی افتاده که طرفداران هر برند باید انتظاری بیشتر از سال های گذشته را تجربه کنند؟

یکی از دلایلی که تاثیر زیادی بر این مسئله دارد، دسترسی به سخت افزارهای جدید است. شرکت های سازنده قطعات مختلف، پیشتر عادت داشتند که برای چند سال یک نوع محصول را تولید کنند. برای مثال نمایشگر با رزولوشن 1080p برای چند سال استاندارد دنیای موبایل بود تا اینکه QHD از راه رسید. حال مسئله اینجاست که هنوز تمام تولید کنندگان صفحه نمایش موبایل، ظرفیت بالایی از شرکت خود را به تولید نمایشگرهای QHD اختصاص نداده اند چرا که این امر هزینه بسیار بالایی برای آنها دارد.

این در حالی است که اکثر شرکت های کمتر شناخته شده ی سازنده موبایل، می خواهند نمایشگری با این رزولوشن در پرچمدار خود قرار دهند.

ساختن و تامین قطعه برای موبایل های پرچمدار به کاری دشوار بدل شده است

همین حکایت برای فناوری نمایشگر OLED، چیپست و پردازنده سریع تر، حافظه فلش و ... صادق است، به طوری که اکنون یافتن همه قطعات برای آغاز فروش جهانی یک موبایل جدید و قدرتمند، به کاری بسیار سخت بدل شده است.

یادتان می آید چند هفته پیش در دیجیاتو خواندید که هوآوی در P10، از انواع مختلف حافظه داخلی استفاده کرده است؟ اکنون توانید حدس بزنید که چرا این اتفاق رخ داده و هوآوی برای شروع عرضه جهانی موبایل خود، مجبور شده از انواع مختلف حافظه داخلی برای پرچمدار خود استفاده کند. همین مثال، به ما نشان می دهد که حتی شرکت بزرگی مثل هوآوی، برای تامین همه قطعات خود با چه مشکلاتی مواجه شده است.

البته وقتی به تاریخ عرضه موبایل های هوشمند اندرویدی نگاه می کنید، می بینید که سابقه هم داشته که سازنده، تاریخ عرضه را تغییر دهد. این اتفاق بیشتر برای سازندگان چینی موبایل رخ داده. از طرف دیگر، گاهی شرکت های سازنده، موبایل های خود را ابتدا در منطقه ای خاص ارائه می دهند. در این رابطه، باز هم شرکت های چینی پیشتازند که ابتدا موبایل هایشان را در کشور خود می فروشند اما اگر به سابقه سامسونگ و ال جی هم دقت کنید، می بینید که پرچمداران ابتدا در کره جنوبی راهی بازار می شوند. این مسئله به علت هماهنگی هایی است که شرکت ها با اپراتورهای محلی، شبکه توزیع و پشتیبانی دارند.

اما طبیعتِ بازارِ‌ جهانی شده ی امروز، باعث شده تا مشتری به سرعت علاقه مند به دریافت محصول در منطقه خود باشد. بر همین اساس توسعه دهندگان موبایل ها زیر فشار هستند تا هر چه سریع تر موبایلی که معرفی اش کرده اند را به همه نقاط تحت پوشش خود ارسال کنند و حالا این مشکل را بگذارید در کنار تهیه کردن سخت افزاری که این روزها انقدر دشوار شده.

یکی از بخش های سخت افزاری که این روزها به شکل بسیار محدود در دسترس سازندگان موبایل هاست، چیپست مجتمع اسنپدراگون ۸۳۵ نام دارد. این چیپست تاثیر زیادی بر تاخیر چند موبایل در سال جاری میلادی داشته. سامسونگ تقریباً تمام موجودی اولیه را خریده و این مسئله موجب شده تا شرکت های رقیب که به دنبال استفاده از اسنپدراگون ۸۳۵ هستند، موبایل هایی را در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ با استفاده از اسنپدراگون ۸۳۵ راهی بازار کنند.

ال جی و اچ تی سی اما برنامه معرفی و عرضه موبایل هایشان را به دلیل همکاری کوالکام و سامسونگ به هم نزدند که البته باعث ارائه موبایل هایی ضعیف تر از گلکسی اس ۸ به بازار شد. سونی اما زیر بار نرفت و تصمیم گرفت از اسنپدراگون ۸۳۵ در اکسپریا XZ Premium استفاده کند و موبایلش را با فاصله ای سه ماهه از معرفی، عرضه کند. شیائومی هم برای موبایل Mi 6، تصمیمی مشابه سونی گرفت.

شرکت های تکنولوژیک «اولین بودن» را مهم می دانند

اما چرا سونی و شیائومی دیرتر پرچمداران خود را معرفی نکردند و سه ماه زودتر این خبر را به دست کاربران رساندند؟ در صورتی که این اتفاق نمی افتاد، سامسونگ با گلکسی اس ۸ توجه تمام افرادی که در شش ماه اول سال میلادی قصد خرید پرچمداری تازه را داشتند را به خود و محصولش جلب می کرد. از طرف دیگر، شرکت های تکنولوژیک «اولین بودن» را دوست دارند و می توانند بعداً از این مورد در تبلیغات خود استفاده کنند، حتی اگر عرضه آن با ماه ها تاخیر رو به رو شود.

علاقه به اولین بودن، صرفاً در مورد چیپست مجتمع صادق نیست. سازنده ها معمولاً می خواهند در هر حوزه و دستاورد تکنولوژیکی اولین باشند؛ چه بزرگ و چه کوچک. اگر به خاطر داشته باشید، اولین سازندگانی که از موبایل های مجهز به نمایشگر 2K و 4K، یا دوربین دوگانه استفاده کردند، حسابی این موضوع را در تبلیغات خود به کار بردند و گفتند که جدیدترین تکنولوژی ها را برای کاربران به ارمغان آورده اند.

البته عرضه دیرهنگام یک گجت پس از معرفی آن، نقاط منفی کمی ندارد. اگرچه سازنده در ابتدا با تکنولوژی جدیدش، هیاهو به راه می اندازد ولی اذهان عمومی حافظه ای بلند مدت ندارند و پس از گذشت سه ماه، آن هیاهوی اولیه در هر صورت کاهش شدیدی پیدا می کند. از طرف دیگر رقبا فرصت دارند تا شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند و درخواست مشتری هم خواه ناخواه به سمت محصول جدیدی که حالا خریدش ممکن است، هدایت می شود.

هرچقدر شکاف میان رونمایی تا عرضه بیشتر شود، احتمال فروش محصول کاهش پیدا می کند و کاربران کم کم علاقه اولیه شان به چیزی که چند ماه پیش معرفی شده را از دست می دهند. در واقع، سازنده وقتی دست به چنین کاری می زند، می داند که ریسکی بزرگی انجام می دهد.

شرکت های سازنده موبایل اکنون برای باقی ماندن در گود رقابت سختی های زیادی را متحمل می شوند تا محصولات خود را به هر شکلی، از سایرین متمایز کنند یا حداقل به شکلی، در دسته چند محصول متمایز از بقیه جای دهند و این تمایز بخشیدن، گاهی باعث می شود که شکاف میان معرفی تا عرضه بیشتر شود.

از طرفی اگر متمایز نباشند، و یا حتی به عنوان دومین شرکت، یک تکنولوژی نوین را عرضه کنند، تیترهای خبری کمتری به آنها اختصاص خواهد یافت. طبیعتِ بازار امروز که به شدت رقابتی شده، باعث شده تا اول بودن مهم تر از هر چیز دیگری باشد.

به همین دلیل، سطح بالای رقابت سبب گشته تا رونمایی از محصولات به شکل سالانه و در بازه های زمانی مشخص انجام شود، حتی اگر تا چند ماه محصولی برای عرضه وجود نداشته باشد. زمانی که این روند با کاهش موجودی قطعات و تاخیرها و تلاش برای اولین بودن ها ترکیب شود، به وضعیتی مشابه با امسال می رسیم که شکاف زمانی بین معرفی تا عرضه در آن تا چند ماه افزایش داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Night Fury
    Night Fury | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

    جنگ جنگ تا پیروزی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی