ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان بلژیکی موفق به تولید سوخت هیدروژنی از هوای آلوده شدند

برای نجات محیط زیست لازم است تا دو فعالیت توسط بشریت صورت بگیرد: کاهش آزادسازی گازهای مضر و افزایش منابع انرژی سبز. در این رابطه تا به حال تحقیقات فراوانی صورت گرفته که به صورت ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

برای نجات محیط زیست لازم است تا دو فعالیت توسط بشریت صورت بگیرد: کاهش آزادسازی گازهای مضر و افزایش منابع انرژی سبز. در این رابطه تا به حال تحقیقات فراوانی صورت گرفته که به صورت جداگانه به دو موضوع فوق پرداخته اند اما حالا تیمی تحقیقاتی از دانشگاه های University of Antwerp و KU Leuven در بلژیک دستگاهی را توسعه داده ان که هم قادر است هوا را پاک کند و به طور همزمان انرژی هم تولید کند.

دستگاه مورد اشاره متکی بر فرآیندی با نام «فوتوکاتالیست ناهمسان» است، از نور و کاتالیزوری خاص برای شروع یک واکنش شیمیایی بهره می برد.

لازم به اشاره است پیشتر فوتوکاتالیست ناهمسان برای جداسازی هیدروژن از آب و تفکیک آلاینده های گازی از هوا به صورت جداگانه صورت می پذیرفت اما به ندرت پیش آمده بود که این دو در ترکیبی با یکدیگر عمل کنند. اما حالا محققان مذکور توانسته این مشکل را با یک «سلول فوتوالکتروشیمیایی» حل کنند که از سلول خورشیدی برای تولید هیدروژن به شکلی مشابه با الکترلیز آب استفاده می کند.

این دستگاه کوچک از دو اتاقک مجزا برای تصفیه هوا و تولید انرژی به صورت همزمان برخوردار است

بر اساس گفته های پروفسور «Sammy Verbruggen» دستگاه توسعه یافته شامل دو «اتاقک» است که به وسیله یک غشا از یکدیگر جدا شده اند. در یک طرف آن هوا به وسیله فوتوآند تصفیه می شود در حالی که در اتاقک دیگر هیدروژن آزاد می شود.

لازم به ذکر است در این مطالعه، انتخاب درست کاتالیزور به بهره وری هر چه بیشتر دستگاه را کمک کرده و در همین رابطه «Verbruggen» گفته است که «پیش از این از سلول های مذکور عمدتاً برای استخراج هیدروژن از آب استفاده می شده اما هم اکنون ما دریافته ایم که استفاده از هوای آلوده بهره وری آن را افزایش هم خواهد داد.»

البته ناگفته نماند که در حال حاضر دستگاه تولید شده تنها چند سانتی متر مکعب حجم داشته و تنها در حد اثباتی بر این ادعاست. اما امید است در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت های بیشتری در این زمینه باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی