ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسخه های غیرقانونی ویندوز، عامل اصلی افزایش قربانیان باج افزار «واناکرای»

«واناکرای»، باج افزار منفوری که از قربانی برای باز کردن قفل فایل های کامپیوترش، مبلغ 300 دلار بیتکوین را دریافت می کند، در هفته جاری مشکلات بسیاری را برای کاربران و حتی سازمان ها و ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

«واناکرای»، باج افزار منفوری که از قربانی برای باز کردن قفل فایل های کامپیوترش، مبلغ 300 دلار بیتکوین را دریافت می کند، در هفته جاری مشکلات بسیاری را برای کاربران و حتی سازمان ها و نهادهای سرتاسر جهان به وجود آورده است. حال مؤسسه امنیت رایانه F-Secure عنوان کرده که روسیه و چین به دلیل استفاده گسترده از نرم افزارهای قفل شکسته و کرک شده، بیشترین تأثیر را از شیوع آن برده اند.

گفتنی است تقریباً دو ماه از انتشار پچ لازم توسط مایکروسافت و برای برطرف کردن رخنه امنیتی مورد استفاده «واناکرای» می گذرد و حتی ردموندی ها، بروز رسانی را هم برای ویندوز XP که سالها از اتمام پشتیبانی آن می گذرد، منتشر کرده اند. اما باید گفت سیستم عامل هایی که لایسنس معتبر نداشته اند، از دریافت آپدیت مورد اشاره هم محروم مانده اند.

در ایران هم اکثر کاربران از ویندوزهای بدون مجوز استفاده می کنند و استعداد افزایش قربانیان به شدت وجود دارد

مشکل مذکور حتی علاوه بر چین و روسیه، برای هند هم در حال اتفاق است چراکه طبق نتایج مطالعه The Software Alliance نشان می دهند هفتاد درصد از کاربران چینی از اپلیکیشن های قفل شکسته استفاده می کنند و این آمار برای روسیه و هند به ترتیب 64 و 58 درصد است.

مسائل بیان شده زمانی نگران کننده تر می شوند که آمار و ارقام نشان می دهند که حتی دانشگاه های معتبر و شرکت های بزرگ چینی هم از ویندوزهای بدون لایسنس روی کامپیوترهایشان بهره می برد و حدوداً 4000 مؤسسه ممکن است تحت تأثیر «واناکرای» قرار بگیرند.

ناگفته نماند از آنجایی که در کشور ما هم مسائل مربوط به حقوق کپی رایت رعایت نشده و اکثریت قریب به یقین کاربران از ویندوزها و نرم افزارهای قفل شکسته استفاده می کنند، بنابراین ممکن است در آینده ای نه چندان دور با تعداد روز افزونی از قربانیان باج افزار «واناکرای» رو به رو شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • kaamil r
    kaamil r | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    برای ما ایرانیا قانونی استفاده کردن سخته از هزینش بگیر تا اینترنتمون که حجمیه....بیخیال

    • mehrdadansari
      mehrdadansari | ۷ مرداد ۱۳۹۶

      خوشبختانه طبق قول جناب وزیر اینترنت طی هفته های اینده نامحدود میشه
      نکته دیگه اینکه هزینه ای که واسه ویندوز میدیم دقیقا یک بار برای همیشس
      مثلا شما 700 هزارتومن پول ویندوز 10 میدید(هزینه های کمتر لایسنس اورجینال نیستند با توجه به قیمت 199 دلاری ویندوز) و با این هزینه یک نسخه با امکان فعال سازی نا محدود و مادام العمر دارید
      اینم در نظر بگیرید که ویندوز 10 اخرین نسخه ویندوزه پس دیگه لازم به هزینه مشابه نیست:)
      چیزی که هست اینه که اکثرا حس میکنیم با ویندوز کرک شده راحت تریم
      ولی واقعا دردسر و حرصی که گاه و بیگاه سر ویروس ها و باج افزار ها و باگ های سیستم و نصب مجددش میخوریم خیلی بیشتر ازمون انرژی میگیره...

      • keivan
        keivan | ۸ مرداد ۱۳۹۶

        برای خرید لایسنس اورجینال شرکت ای تی ریسرچز رانگاهی بندازین پشیمون نمیشید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی