ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سرگذشت یک تلاش نافرجام؛ روایت تولد و مرگ هیوندای کوپه

ماجرای تولید، فروش و تاثیر هیوندای کوپه (تیبورن) در بازار جهانی مثال خوبی از پیشرفت یک محصول ناموفق و تبدیل به محصولی موفق و پرمخاطب است که می تواند برای تولید کنندگان داخلی بسیار آموزنده ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

ماجرای تولید، فروش و تاثیر هیوندای کوپه (تیبورن) در بازار جهانی مثال خوبی از پیشرفت یک محصول ناموفق و تبدیل به محصولی موفق و پرمخاطب است که می تواند برای تولید کنندگان داخلی بسیار آموزنده باشد.

هیوندای تیبورن  Tiburon به عبارتی همان هیوندای کوپه ارائه شده در ایران است که در بازار خاورمیانه و اروپا به این نام شناخته می شد. نسل اول هیوندای کوپه در سال 1996 معرفی شد و تولید آن تا سال 2000 ادامه داشت.

نسل دوم این خودرو که ما قصد معرفی آن را داریم از سال 2001 روی خط تولید رفت و تا سال 2009 تولیدش ادامه داشت. این خودرو در بازار کشورمان بدلیل فقدان خودروهای کوپه، تقریبا بدون رقیب بود و فروش خوبی را تجربه کرد و حتی در حال حاضر در نسخه های اتوماتیک بازار دست دوم قابل قبولی نیز دارد.

قابل ذکر است که نسل دوم این کوپه کره ای از سال 2001 تا سال 2009 به تعداد 120 هزار دستگاه در آمریکا به فروش رفته است که در کره جنوبی، تایلند و ترکیه مونتاژ می شدند.

هیوندای کوپه به پیشرانه های متنوعی مجهز بود که شامل موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر با قدرت 105 اسب بخار، پیشرانه 2.0 لیتری چهار سیلندر با قدرت 138 اسب بخار و انجین 2.7 لیتری شش سیلندر خورجینی با قدرت 172 اسب بخار می شود. این خودرو از جعبه دنده شش سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک بهره می برد.

هیوندای کوپه با ظاهری زیبا و اسپرت و تکنولوژی پیشرفته در زمان تولید، آن چنان با موفقیت روبرو نشد. زیرا در زمان عرضه این خودرو، هیوندای کمپانی جوانی بود که تجربه زیادی در تولید خودروهای اسپرت کوپه نداشت.

در واقع هیوندای کوپه تلاش هیوندای برای ورود جدی به عرصه خوردوهای کوپه اسپرت بود.

به صورت کلی هیوندای کوپه خودرویی اسپرت و زیبا با تکنولوژی پیشرفته و عملکرد فنی مناسب است، اما از پختگی خودروهای اسپرت نامدار تهی است.

نمونه شش سیلندر که از پیشرانه 2.7 لیتری بهره می برد از عملکرد فنی بهتری برخوردار است. شتاب صفر تا صد این نمونه 7 ثانیه است که رقمی قابل توجه به نظر می رسد.

اما عملکرد نمونه پایه که تنها 105 اسب بخار قدرت دارد، واقعا مایوس کننده است و تصور این که با این خودروی اسپرت کُند بخواهید با میتسوبیشی اکلیپس یا تویوتا سلیکا مقابله کنید، بسیار آزاردهنده است.

از معایب دیگر این خودرو می توان به سروصدای زیاد کابین و عملکرد کند گیربکس اشاره کرد. به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ترمز این خودرو جایگاه هشتم را در لیست مرگبارترین و غیرایمن ترین خودروهای بازار آمریکا کسب کرده است.

در واقع از هر یک میلیون دستگاه هیوندای کوپه فروخته شده در آمریکا 100 دستگاه دچار حوادث مرگبار شده اند.

اما هر چه باشد این خودرو زمینه ساز ظهور محصول موفق و سریع هیوندای  یعنی ولاستر بود. که از نظر طراحی رقیبی جدی برای خودروهای اسپرت و کوپه به حساب می آید.

از زمان تولید هیوندای کوپه در سال 2001 که نسل اول ارائه شد تا زمان عرضه هیوندای ولاستر که به نوعی نسل سوم هیوندای کوپه محسوب می شود، شاهد پیشرفت چشمگیر این کمپانی در تولید خودروی اسپرت بوده ایم.

هیوندای کوپه این روزها به شکل دست دوم در بازار ایران نیز حضور دارد و در معدود نمونه های دستی و اتوماتیک بین 45 میلیون تا 70 میلیون تومان قیمت می خورد که البته رقم چندان بالایی برای خودرویی با این مشخصات فنی نیست.

با این حال در رسانه های بین المللی از هیوندای کوپه به عنوان یک خودرو اسپرت ناموفق یاد می شود که در واقع طعم اولین شکست را برای ساخت محصولات هیجان انگیز برای هیوندای به ارمغان آورد.

جنسیس کوپه به عنوان نسل بعدی خودروهای اسپرت هیوندای قطعا از این مدل موفق تر بود اما هیوندای تصمیم گرفته تا در استراتژی عرضه محصولات اسپرت با برند خود تجدید نظر کند و نسل بعدی جنسیس کوپه را با برند اختصاصی جنسیس به بازار بفرستد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    در واقع از هر یک میلیون دستگاه هیوندای کوپه فروخته شده در آمریکا 100 دستگاه دچار حوادث مرگبار شده اند.
    شبیه این آمار برای پراید چه جوری میشه؟? ?

  • high end
    high end | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    مطمئنید جنسیس کوپه قراره ادامه داشته باشه؟

  • xiaomi
    xiaomi | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    طوری نیس همشو صادر کرد به ایران خخخخ

مطالب پیشنهادی