ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اندروید O سیستم عامل موبایلی گوگل را به جایگاه شایسته اش می رساند؟

گوگل دیشب در سخنرانی اصلی کنفرانس توسعه دهندگان خود که به Google I/O معروف است، محصولات و خدمات مختلفی را از حوزه های متعدد کسب و کارش معرفی کرد که هرکدام به نوبه خود از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

گوگل دیشب در سخنرانی اصلی کنفرانس توسعه دهندگان خود که به Google I/O معروف است، محصولات و خدمات مختلفی را از حوزه های متعدد کسب و کارش معرفی کرد که هرکدام به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ در این میان اما اندروید را می توان یکی از مهم ترین بخش های مراسم دیشب خواند، سیستم عاملی که به زعم گوگل در حال حاضر بیش از دو میلیارد کاربر دارد.

نسخه پیش نمایش دوم اندروید O از امروز برای دیوایس های منتخب خانواده پیکسل و نکسوس منتشر شده و طبق شواهد موجود، به نظر می رسد گوگل به خوبی بخش های نیازمند تغییر و تحول در این سیستم عامل را شناخته و توانسته آنها را بهبود بخشد، یعنی همان چیزی که بسیاری از کاربران مدت ها منتظرش بودند.

اول از همه، باید به موضوع مصرف باتری و شارژدهی دستگاه اشاره کرد، معضلی که تقریباً همه کاربران تلفن همراه در تمامی پلتفرم ها با آن دست به گریبانند. گوگل با اعمال مجموعه ای از تغییرات کوچک و بزرگ، توانسته مصرف منابع سیستم از سوی اپلیکیشن هایی که در پس زمینه فعال هستند را به حداقل برساند.

محدود ساختن دسترسی پروسه های پس زمینه به منابع سیستم، راهکار اصلی گوگل برای کاهش مصرف انرژی در اندروید O است

به عنوان مثال زمانی که یک اپلیکیشن در پس زمینه بخواهد به موقعیت مکانی کاربر دست پیدا کند، اندروید O آخرین موقعیت ثبت شده را در اختیارش قرار می دهد و دیگر اقدام به فعالسازی مجدد GPS یا دیگر سخت افزارهای مکان یابی برای شناسایی موقعیت آن لحظه کاربر نخواهد کرد. پس از آن در صورتی که برنامه به صورت دستی اجرا شود، دوباره قادر است به اطلاعات لحظه ای مورد نیازش دست یابد. البته حتماً این سؤال به ذهن شما نیز خطور کرده که چرا تاکنون چنین مکانیسم ساده و منطقی در سیستم عامل اندروید به کار گرفته نشده بود.

گوگل دیشب مجموعه پیشرفت ها و بهینه سازی های ضروری اما زیرساختی در اندروید O را به نام vitals معرفی کرد. یکی از مهم ترین اعضای این مجموعه حیاتی، افزایش سرعت بوت شدن سیستم عامل است که می تواند خبر خوبی برای هواداران اکوسیستم اندروید باشد. افرادی که نسخه پیش نمایش جدید این OS را نصب کرده اند، می گویند ادعای گوگل مبنی بر سرعت دو برابری بوت در مقایسه با گذشته کاملاً صحت دارد

از سوی دیگر کاربران حتی در این نسخه ناپایدار و آزمایشی هم شاهد عملکرد بسیار روان تر سیستم عامل هستند که نشان می دهد گوگل به خوبی گلوگاه های حساس و حیاتی را شناسایی کرده. البته شاید برای دستیابی به نسخه پایدار نهایی اندروید O اهالی مانتن ویو مجبور شوند بخشی از این کارآیی را فدا نمایند، اما تا اینجا که همه چیز خوب به نظر می رسد.

اندروید O دسترسی و مدیریت اعلان ها را برای کاربران پر مشغله تسهیل می کند

از جمله تغییرات آشکارتر در اندروید O می توان به تغییر و ساده سازی منوی تنظیمات اشاره کرد که نیاز به آن همواره احساس می شود. ساختار نوتیفیکیشن ها نیز دستخوش تغییر شده و گوگل آنها را Notification Dots می نامد. این اعلان ها به صورت دسته بندی شده به نمایش در می آیند و جالب اینکه رنگ این Dot ها بر اساس آیکن اپلیکیشن مربوط به آن تعیین می گردد. با فشردن درازمدت آیکن اپلیکیشنی که Dot اعلان ها برایش به نمایش درآمده، می توانید به منوی ثانویه ای دست یابید و اعلان ها را حذف کنید، بدون اینکه در بین انبوهی از نوتیفیکیشن ها به دنبال آن بگردید.

قابلیت تصویر در تصویر اندروید O هنوز به اپلیکیشن های خاصی محدود است

برای بسیاری از کاربران، ویژگی تصویر در تصویر اندروید O می تواند به قابلیت کاربردی محبوبی تبدیل شود. در این حالت مشترکین سرویس Red یوتوب قادرند ویدیوی در حال پخش را به گوشه ای از نمایشگر موبایل منتقل کرده و ضمن تماشای آن، به کار کردن عادی با دستگاه بپردازند. اپلیکیشن مکالمه صوتی/تصویری گوگل یعنی Duo نیز از این قالب پشتیبانی می کند، اما در حال حاضر فقط محدود به همین دو برنامه هستیم. شاید در آینده با استفاده بیشتر توسعه دهندگان از سیستم تصویر در تصویر، بتوان تجربه لذت بخش تری از انجام چند کار همزمان در سیستم عامل اندروید داشت.

آیا تمام برتری های اندروید O در سایه آپدیت دیرهنگام، رنگ خواهند باخت؟

در مجموع، می بینیم اندروید O با تغییرات ریز و درشت، بنیادین و ظاهری، توانسته تجربه کاربری را تا حد قابل قبولی بهبود بخشد، بدون اینکه تغییراتی اساسی در نحوه تعامل با آن ایجاد کند. این رویکرد در این برهه از روند تکاملی اندروید بسیار منطقی به نظر می رسد و کاربران بسیاری را خوشحال خواهد ساخت؛ اما مشکل اصلی اینجاست که خیل عظیمی از اعضای اکوسیستم موبایلی گوگل تا ماه ها پس از عرضه رسمی این OS از آن بی بهره می مانند و بسیاری از آنها نیز هیچگاه بدان دست نمی یابند. قطعاً رسیدن اندروید به جایگاه شایسته اش، مستلزم رفع این مسئله خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • amir47
    amir47 | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    چند تا مطلب ابتدا اينكه اطمينان داشته باشين تمام شركت هاي سازنده خودشان نسبت به دير ارائه دادن اپديت براي گوشي هاشون اگاهي كامل دارن اگه همه دلايلش رو هم كنار بزاريم يكي از مهم تريناش رقابت با اپله تا مخاطبان رو سمت خودشون بكشن و در تلاش براي رفعش هستن ولي مسائل ديگه اي هم هست يك اينكه اندرويد سيستم امل سنگينيه پس مسلما نميشه مثل ios كه فقط يك اسمارت فن ازش بهره مي بره انتظار داشت دوم اينكه خودشون كه اندرويد نميزنن سيستم امل سازندش دست يك شخصيه كه اصلا سازنده موبايل نيست هر چند شايعاتي هست كه مي خواد گوشي بده ولي در كل حالا در نظر بگيرين چيزي كه شما تنظيم كننده و سازندش نيستي بايد سوار كني روي وسيله اي كه خودت سازندشي مطلب ديگه اينكه گوگول داره سعي مي كنه پرژه نا تمام و شكست خورده وانش رو كه اندرويد گو هست رو توسعه بده براي گوشي هاي ميان رده كه اينطوري در اينده ما بين گوشي هاي اندرويد شاهد دوتا نسخه متفاوت از اندرويد كه يكي براي گوشي هاي ميان رده و يكي براي گوشي هاي پرچم داره خواهيم بود اين كار باعث ميشه تا سازنده هاي گوشي هايي با سيستم عامل اندرويد كارشون خيلي راحت بشه حتي من پيش بيني مي كنم سبكي سيستم امل اندرويد گو باعث ميشه مخاطبان زيادي رو جذب كنه و اين امر به كشيده شدن پاي اندرويد گو به گوشي هاي پرچم دار هم باشه كه رقابت رو با اي او اس تناگاتنگ تر مي كنه و در اخر پاسخ دوتا از دوستان رو بدم با اون دوستي كه گفتن انتظار داري گوشي ٥٠٠ تومني به اندرويد جديد مجهز بشه موافقم درسته نبايد انتظار داشت و اون دوستي كه ميگه گوشي ٢٠٠ تومني مايكروسافت هم اپديت ميشه دوتا مطلب اول اينكه اصلا مايكروسافت گوشي ٢٠٠ تومني داره بعدم اصلا ويندوز اپ داره براي گوشي؟ بعدم مايكروسافتي كه قبل از به دنيا اومدن من و شما و اين اندرويد ها بوده رو با اينا مقايسه مي كنين؟ تازه با همه اين گنده ايش توي ايجاد اپيكيشن هيچ كاري نتونسته انجام بده نمونه هاي لوميارو هم ديديم جز خراب شدن نوكيا هيچ موفقيتي به همراه نداشت دوست ديگمون كه ميگه ايفون بهتره اپديتي كه همش باگ باشه زرت شارژتو بخوره چه فايده؟? ?

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    شما بگو اندروید ده و یازده
    من هنوزم اندروید 5 دارم و 6 اصلا نیومده
    گوگل باید یه جوری کارخونه هارو ملزم به آپدیت کنه.
    سامسونگ تو آپدیت خیلی ضعیفه
    خیلی از شرکتای چینی ضعف دارن
    شرکتای خیلی محدودی هستن که آپدیتارو به موقع عرضه میکنن.

  • mohammad mehdi.E
    mohammad mehdi.E | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خیلی بهتر شده ولی نه هنوز به جایگاه واقعیش نرسیده

  • روزبه
    روزبه | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به نظرم باید سیستم عاملو مبتنی بر نرم افزار کنه تا سخت افزار

  • loganlegend
    loganlegend | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    گلم وقتی یه گوشی 2 میلیونی از یه شرکت خوب خریدی 2 سال و بعضا بیشتر اپدیت میگیری مشکلت کجاس؟ میخای گوشی 500 تومانی شما هم به 7 اپ بشه؟

    • MojtabaHere
      MojtabaHere | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

      گوشی 200 تومنی ویندوز هر ماه همزمان با بقیه دیوایس ها آپدیت میگیره. 500 تومن که جای خود داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی