ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سافت بنک و عربستان بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری فناوری جهان را تشکیل دادند

هر از گاهی صندوق های سرمایه گذاری جمعی به منابع مالی قابل توجهی دست پیدا می کنند، اما جدیدترین نمونه در این حوزه در نوع خودش بی سابقه است: گروه ژاپنی «سافت بنک» (SoftBank) که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

هر از گاهی صندوق های سرمایه گذاری جمعی به منابع مالی قابل توجهی دست پیدا می کنند، اما جدیدترین نمونه در این حوزه در نوع خودش بی سابقه است: گروه ژاپنی «سافت بنک» (SoftBank) که مالک اپراتور اسپرینت به شمار می رود، با دولت عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در گروه «ویژن فاند» (Vision Fund) به توافق رسید.

عربستان سعودی 93 میلیارد دلار در ویژن فاند سرمایه گذاری کرد

گروه «ویژن فاند» قصد دارد حوزه های مختلف تکنولوژی، از بیوفناروی گرفته تا مخابرات را متحول سازد و هدف نهایی جلب سرمایه خود را یکصد میلیارد دلار عنوان نموده؛ حال دولت عربستان سعودی 93 میلیارد دلار در این گروه سرمایه گذاری کرده تا شاهد شکل گیری بزرگ ترین صندوق جمعی جهان و بزرگ ترین صندوق سهام خصوصی در دنیا باشیم. طبیعیست که جمع آوری 7 میلیارد دلار باقی مانده ظرف مدت 6 ماه برای این گروه کار دشواری نخواهد بود.

گفتنیست نام های بزرگی در این صندوق به چشم می خورند؛ اپل و دوست سابق/دشمن فعلی اش یعنی کوالکام، آرم، فاکسکان و شارپ مجموعاً چندین میلیارد دلار سرمایه به این پروژه تزریق کرده اند و گروه سرمایه گذاری بزرگ اماراتی به نام «مبادله» نیز به تنهایی 15 میلیارد دلار به این طرح کمک نموده است.

هدف عربستان از این سرمایه گذاری، کاهش وابستگی به نفت خام عنوان شده

همان طور که می شود حدس زد، گروه های فوق با انگیزه های متفاوتی در این پروژه شرکت می کنند. سافت بنک مدتهاست که می خواهد از ژاپن خارج شده و در بازارهای جهانی و به خصوص آمریکا مطرح گردد؛ به همین دلیل اعلام این خبر همزمان با حضور ترامپ در عربستان سعودی صورت گرفته است. دولت عربستان هم هدف اصلی اش را کاهش وابستگی به نفت خام و کسب درآمد از حوزه های دیگر کسب و کار عنوان داشته.

از سوی دیگر شرکت های فناوری مانند اپل با سرمایه گذاری نه چندان قابل توجه در «ویژن فاند» به نوآوری های احتمالی آن دل بسته اند، چون اگر تحول عظیمی در هر یک از عرصه های فعالیت گروه فوق حاصل شود، سود هنگفتی نصیب سرمایه گذاران خواهد شد؛ البته هنوز چند سالی تا آن زمان فاصله داریم، ضمن اینکه باید دید آیا این مشارکت چشمگیر اولیه در درازمدت هم ادامه خواهد یافت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲ خرداد ۱۳۹۶

    پول ش رو از نفت بدست می یاره حالا سرمایه گذاری برای کاهش وابستگی به نفت خخخخ

  • محمدی
    محمدی | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    عربستان همه اینارو از امیکا داره. امیکا هم برای تسلط بهتر به خاورماینه حمایت از اسراییل به عربستان قدرت داد عربستان اینارو از خیانت به فلسطین و شرافت خودش بدست اورد ادم های که حسرت وضعیت عربستان نو دارند می تونم بپرس ادم پست و کثیف به کی می گن

  • آریا
    آریا | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    عربستان 380 میلیارد دلار دیروز با ترامپ قرار داد بست . خط تو لید لاکهید مارتین و رایتون و جنرال الکتریک رو هم دارن منتقل میکنن

  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    این عرب‌هایی که ما ایرانیان ملخ‌خور نامیدیم. بهتر از ما دارند با پول نفت کار میکنند و میشه امید داشت که بعد از نفت رو به انقراض نروند. اما ما فقط پول نفت را بدون هیچ حس مسئولیتی سر اهداف شخصی و ماجراجویی‌ها و کشورهای فقیر و سودجو و همه چیز به غیر از کشورمان هدر میدهیم. و در آخر تمام تقصیرها را گردن غرب و آمریکا میگذاریم.

مطالب پیشنهادی