ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یگانگی متضادها؛ گزارش سفر به کره جنوبی به همراه ال جی

در هفته ای که گذشت به دعوت ال جی، همراه با جمعی از خبرنگاران رسانه های چاپی و غیرچاپی کشور عازم کره جنوبی شدیم تا هم سری به دفتر اصلی این شرکت در سئول بزنیم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در هفته ای که گذشت به دعوت ال جی، همراه با جمعی از خبرنگاران رسانه های چاپی و غیرچاپی کشور عازم کره جنوبی شدیم تا هم سری به دفتر اصلی این شرکت در سئول بزنیم و هم اینکه در ادامه به شهر بوسان یا به قول کره ای ها پوسان سفر کنیم و از خط تولید یخچال های این شرکت دیدن کنیم.

کره جنوبی با نام رسمی جمهوری کره شناخته می شود و در بخش جنوبی شبه جزیره کره در جنوب آسیا قرار دارد. پایتخت آن سئول هم اکنون بالغ بر ده میلیون جمعیت دارد و قدمت آن به دو هزار سال می رسد.

سفید رنگ ملی این کشور به شمار می رود. علامت روی پرچم آن ها، به فلسفه تائوئیسم ارتباط دارد که تمام جهان را متحد می داند. «یین و یانگ» نگرشی متعلق به چین باستان، مفهوم یگانگی متضادها را می رسانند.

در هر صورت ما بعد از یک پرواز تقریبا هشت ساعته از دبی به سئول رسیدیم و در بدو ورود با استقبال گرمی از سوی کارکنان کمپانی مورد بحث روبرو شدیم و خانم جوانی که به فارسی تسلط نسبی داشت با لهجه ای شیرین به پیشواز ما آمد.

تصورم این بود که برای مشاهده جدیدترین دستاوردهای شرکت ال جی باید ابتدا به سراغ مقر اصلی آن برویم اما جالب آنکه، در همان ابتدای سفر و درست در داخل فضای فرودگاه با یکی از شاهکارهای زیبای آن روبرو شدم؛ یک نمایشگر خمیده بسیار بزرگ که روی بخشی از سقف فرودگاه اینچئون خودنمایی می کرد و ناخودآگاه چشم ها را به سمت خود جذب می نمود.

نمایی از تلویزیون خمیده اولد ال جی در فرودگاه اینچئون سئول
نمایی از فرودگاه اینچئون
تیم ملی فوتبال جوانان ایران در فرودگاه

فضای فرودگاه بسیار پاکیزه و عاری از هرگونه سر و صدای اضافه ای بود. مردم به غریبه ها لبخند می زدند و سعی داشتند خاطره خوبی را در ذهن آنها باقی بگذارند. به هر گوشه ای که نگاه می کردم مادری را همراه با کودک خردسالش می دیدم و ناخودآگاه به سمت آن می رفتم که متوجه شدم کره ای ها علاقه چندانی ندارند غریبه ها به فرزندانشان نزدیک شوند.

مادری که همراه با کودکش منتظر باز شدن گیت بود

در هر روی، سوار اتوبوسی شدیم که از قبل برای سفرمان آماده شده بود.

در طول مسیر  از رودخانه هان عبور کردیم که درست در قلب سئول قرار داشت و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کرد. ظاهرا در سئول جنوب رودخانه هان که با نام منطقه گنگنم (گنگ به معنای رودخانه و نم به معنای جنوب) شناخته می شود به طبقه مرفه شهر اختصاص دارد و هرکسی توان خرید خانه و سکونت در آن را ندارد.

نمایی از رودخانه هان

بعد از صرف شام و استقرار در هتل، برای اولین برنامه کاری مان یعنی بازدید از برج های دوقلوی ال جی آماده شدیم. برج های سر به فلک کشیده ال جی تنها ده دقیقه با ما فاصله داشتند و به محض ورود با پیشرفته ترین و تازه ترین دستاورد این شرکت در زمینه تولید نمایشگر روبرو شدیم.

نمایی از تلویزیون سیگنچر ال جی در لابی اصلی دفتر مرکزی

صف منظم کارکنان ال جی برای ورود به آسانسور
راهروری طبقه پانزدهم، محل برگزاری کنفرانس

صفی طولانی از کارکنان را در طبقه اول مشاهده کردیم و در ابتدا این سوال در ذهنم شکل گرفت که چرا شرکتی به بزرگی ال جی تدبیری از جنس تکنولوژی برای سرعت بخشیدن به روند احراز هویت و بررسی امنیتی کارکنان در هنگام ورود نمی اندیشد اما کمی که جلوتر رفتم متوجه شدم این صف برای ورود به آسانسور است و حتی آنها که نفس نفس زنان از راه می رسند هم به احترام دیگران در صف می ایستند. نکته جالب توجه دیگر آنکه در کره خانم ها بر آقایان مقدم نیستند و حق تقدم با سالخورده ترها و افراد با تجربه است، و این موقعیت شغلی افراد است که آنها را در اولویت قرار می دهد.

سخنرانی آقای هنگ کن

در ابتدای جلسه، آقای هنگ کن مدیر ارشد ارتباطات ال جی الکترونیکس (زیرشاخه شرکت مادر LG Corp) به ارائه توضیحاتی در رابطه با بخش های مختلف این شرکت، شمار نیروهای آن در سرتاسر دنیا و فعالیت های اصلی اش پرداخت. به گفته او، کمپانی مادر ال جی هم اکنون 71 شرکت فرعی را در زیرشاخه خود دارد که سالانه در مجموع 129 میلیارد دلار را عاید آن می کنند. این شرکت ها نیز به سه زیرگروه الکترونیک، مواد شیمیایی و مخابرات تقسیم می شود که هر کدام به ترتیب 16، 26 و 29 عضو دارند.

ال جی الکترونیکس از 6 بخش مجزا تشکیل می گردد که عبارتند از:

  • H & A Company: این بخش در زمینه تولید راهکارهای تصفیه هوا و همچنین لوازم خانگی فعالیت دارد.
  • MC Company: این واحد به حوزه موبایل و ارتباطات اختصاص یافته.
  • HE Company: در این بخش محصولات سرگرمی خانگی تولید می شوند.
  • VC Company: قطعات خودروی ال جی را این واحد می سازد.
  • B2B Office: همان دفتر تجارت بنگاه به بنگاه ال جی است.
  • Energy Business Center: و در نهایت مرکز تجارت انرژی.

خود شرکت ال جی الکترونیکس اما آنطور که آقای کن می گوید در سرتاسر دنیا 105 شرکت تابعه، 6 دفتر طراحی محصول و 13 نمایندگی دارد و مجموعا 75150 نفر هم برای آن کار می کنند. درآمدهای این کمپانی در سه ساله اخیر به ترتیب برابر با 52.20 میلیارد دلار در 2014، 42.96 میلیارد دلار در سال 2015 و 47.92 میلیارد در سال 2016 میلادی گزارش شده است.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ال جی الکترونیکس یک شرکت بسیار عظیم و البته سودآور برای ال جی محسوب می شود که مدیرعاملی آن را آقای جو سئونگ-جین (Jo Seong-Jin) برعهده دارد.

آقای کن بعد از ارائه توضیحات در رابطه با ساختار کلی شرکت، ما را با تاریخچه مختصری از شکل گیری و فعالیت آن آشنا کرد. ال جی فعالیت خود را در سال 1958 میلادی و تحت عنوان شرکتی به نام Lak Hui Chemical Industries co آغاز می کند که در ادامه GoldStar را تاسیس می نماید.

در سال 1995 میلادی ال جی الکترونیکس رسما متولد می شود

در سال 1959 میلادی این شرکت نخستین رادیو را تولید و در سال های 1965 و 1966 میلادی هم به ترتیب نخستین یخچال و نخستین تلویزیون کره ای به پاس تلاش های آن وارد بازار این کشور می گردند. رشد گروه گلداستار ادامه می یابد تا اینکه در سال 1976 میلادی ارزش کل صادرات آن به رقم صد میلیون دلار می رسد. در سال 1982 میلادی این کمپانی موفق می شود که به عنوان اولین شرکت خارجی نامش را در بازار آمریکا مطرح نماید و در سال 1995 میلادی به ال جی الکترونیکس تغییر نام می دهد. ال جی الکترونیکس برای تولید ال سی دی، در ادامه وارد نوعی مشارکت انتفاعی می شود.

در سال 2001 میلادی، این کمپانی موفق می شود نخستین یخچال بهره مند از کمپرسور اینورتور خطی دنیا را معرفی نماید و در سال 2005 میلادی نیز بازار ماشین لباسشویی های درب از جلو در آمریکا را به دست میگیرد. ماشین های لباسشویی آن دوران به دو گروه تقسیم می شدند؛ یا درهایشان در بخش فوقانی قرار داشت و یا در قسمت روبرو. در سال 2008 ال جی موفقیت دیگری را به نام خود ثبت کرد و توانست نخستین چیپ مودم LTE در دنیا را بسازد و سال بعد، نامش را به عنوان دومین برند مطرح تولید کننده تلویزیون های ال سی دی در جهان بر سر زبان ها بیاندازد.

یکی از اولین یخچال های ال جی که برخی کره ای ها هنوز هم در خانه هایشان دارند و از آن برای نگهداری کیمچی استفاده می کنند

موفقیت های ال جی ادامه داشت تا اینکه در سال 2012 میلادی، این شرکت نخستین اسمارت فون از سری جی خود را با نام آپتیموس جی معرفی کرد که موفقیت چندانی به همراه نداشت اما بر بار تجربیات این شرکت افزود و یک سال بعد ال جی با راه اندازی شرکتی جدید که در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می کرد به این عرصه هم ورود پیدا کرد.

سال 2014 را می توان نقطه عطفی برای ال جی دانست چراکه در این سال نخستین تلویزیون 4K OLED جهان توسط آن وارد بازار شد و پلتفرم WebOS Smart TV هم رونمایی گردید. در سال 2015 نیز نخستین اسمارت فون از سری V ال جی با نام وی 10 معرفی شد که بازار کاربران حرفه ای را هدف قرار داده بود و اصلی ترین مشخصه آن نمایشگر ثانویه اش بود.

در سال 2016 لوازم خانگی های اند ال جی با نام سیگنچر معرفی شدند

اما عصر تازه ال جی الکترونیکس در سال 2016 و همزمان با معرفی لوازم خانگی تازه آن تحت عنوان سری سیگنچر رقم خورد.

حتما می دانید که شرکت های بزرگ جهان مسئولیت های سنگینی نیز در رابطه با محیط زیست دارند و ال جی الکترونیکس نیز از این قاعده جدا نیست. شرکت مورد بحث در راستای حفاظت از کره زمین، همواره تلاش دارد تا مراکز تولیدی خود را به شکلی کاملا سبز بسازد و محصولاتی را تولید نماید که امکانات و قابلیت های سازگارتری با محیط زیست دارند. در همین راستا، ال جی الکترونیکس، کاهش تصاعدات کربنی، استفاده از منابع قابل بازیافت، توسعه کسب و کارهای سبز و همکاری های زیست محیطی را در سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

مسئولیت های اجتماعی

ال جی الکترونیکس هم درست مانند دیگر شرکت ها در قبال جامعه و بهبود آن مسئولیت هایی بر عهده دارد و تلاش در راستای ایجاد یک زندگی بهتر برای همه را به عنوان چشم انداز خود معرفی کرده. البته فعالیت های خیرخواهانه این شرکت در کشورهای مختلف بسته به نوع جامعه و میزان درآمدهای مردم و جایگاه اقتصادی آن متفاوت خواهد بود. لذا ال جی برای انجام این قبیل فعالیت ها و پایبندی به مسئولیت های اجتماعی خود از شرکای تجاری اش در کشورهای مختلف مشاوره می گیرد.

برای نمونه در ایران خودمان این شرکت طرحی به نام کودکان امید را راه اندازی نموده که هدفش فراهم نمودن شرایط تحصیل برای دانش آموزان نیازمند ایرانی است. در برخی کشورها، ال جی اقدام به راه اندازی کارخانجات تولیدی و در نتیجه اشتغال زایی می کند و در برخی دیگر برای کمک به ریشه کنی بیماری های واگیردار با سازمان های مربوطه وارد همکاری می شود.

خانه هوشمند و سری سیگنچر

بعد از ارائه این اطلاعات، نوبت به دو نفر دیگر از مدیران ال جی رسید که به ارائه توضیحاتی در خصوص استراتژی خانه هوشمند ال جی و سری محصولات های-اند این شرکت تحت عنوان سیگنچر پرداختند.

لوازم خانگی سری سیگنچر ال جی همانطور که احتمالا می دانید سال قبل رونمایی شدند و قرار است حضور این شرکت در عرصه لوازم خانگی های اند را ممکن نمایند. این سری در برگیرنده چهار محصول شامل ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون اولد و دستگاه تصفیه هوا می شوند.

ماشین لباسشویی سیگنچر به واسطه سه مشخصه طراحی آینده نگرانه، بخش تویین واش و سیستم Centum خود شناخته می شود که در زیر به اختصار به آنها می پردازیم:

  • طراحی آینده نگرانه: اینترفیس ارگونومیک موسوم به Quick Circle، قابلیت Push Open که درب دستگاه را با یک فشار اندک باز می کند و البته سطح صیقلی ماشین که در برابر اثرانگشت مقاوم است همگی زیبایی این دستگاه را دوچندان کرده اند.
  • تویین واش: یک ماشین لباسشویی ثانویه است که درست در زیر بخش اصلی قرار می گیرد و میتوانید از آن برای شستن لباس های ظریف و کوچک خود استفاده نمایید.
  • سیستم Centium: نیز کم شدن نویز دستگاه در حین چرخش را منجر می شود.

یه یخچال فریزر سیگنچر می رسیم که دو مشخصه اصلی دارد:

  • قابلیت Instaview که امکان مشاهده محتویات یخچال تنها با دو ضربه ساده روی درب را فراهم می کند.
  • قابلیت Auto Open یا خودکار بازشو که قرار گرفتن پای کاربر در محدودی مشخصی نزدیک به درب بالایی، آن را باز می کند.

تلویزیون اولد سیگنچر را هم می توان در سه ویژگی خلاصه کرد:

  • پشتیبانی از تکنولوژی HDR و رزلوشن 4K
  • ساندبار با کیفیت که حاصل همکاری ال جی و کمپانی هارمن کاردن است
  • توان پردازشی ده بیتی که امکان رندر یک میلیارد رنگ را برای آن فراهم می کند.

جلوه زیبایی

شرکت ال جی در ساخت گروه سیگنچر از یک طراح مشهور فرانسوی به نام جیسون برگس کمک گرفته است. او مدعی است که برای این منظور تلاش نموده تا هر کدام از این چهار محصول را با در نظر داشتن یکی از عناصر طبیعی شامل ماه (درب مشکی و بزرگ ماشین لباسشویی)، ستاره ها (واحدهای نورتاب اولد در تلویزیون سیگنچر که رنگ ها را با بالاترین تضاد نسبت به مشکی کهکشانی به تصویر می کشند)، باران (قطرات آب متعددی که درون دستگاه تصفیه هوا وجود دارند و آلودگی ها را از محیط می زدایند) و یخ (فضای شفاف داخل یخچال سیگنچر که یک قالب یخ را تداعی می کند) طراحی نماید.

ال جی Best Shop

بعد از اتمام این جلسه عازم فروشگاه موسوم به Best Shop ال جی شدیم که در منطقه گنگنم قرار داشت. این فروشگاه از سه طبقه مجزا تشکیل شده بود که در هر کدام، جدیدترین دستاوردهای ال جی به نمایش در آمده بودند. بازدید را از طبقه سوم شروع کردیم که به لوازم خانگی شامل ماشین لباسشویی، یخچال، جاروبرقی و دستگاه های تصفیه هوا اختصاص داشت و نکته جالب آنکه، اجناس الکترونیکی ظریف از سایر برندها هم در آن دیده می شد. استدلال مدیر فروشگاه در این خصوص آن بود که با این تدبیر، مشتریان می توانند کلیه لوازم برقی مورد نیازشان را از فروشگاه ال جی به صورت یکجا خریداری نمایند و دیگر نیازی به مراجعه به فروشگاه های دیگر ندارند.

در طبقه دوم انواع تلویزیون های تولیدی ال جی شامل مدل اعلی سیگنچر و خمیده قرار داشت.

در طبقه اول نیز جدیدترین اسمارت فون های این شرکت تحت عنوان واحد موبایل به نمایش در آمده بودند.

مصاحبه با اسکات جانگ، مدیر مارکتینگ خاورمیانه

در روز دوم اقامت مان در سئول مجددا به برج های دوقلوی ال جی رفتیم تا دیداری کوتاه با آقای اسکات جانگ مدیر واحد فروش و مارکتینگ بخش لوازم خانگی و تهویه هوای ال جی در آسیا، آفریقا و خاور میانه داشته باشیم.

از آقای اسکات سوال کردم که با توجه به اهمیت بالای بازار ایران (طبق گفته مدیران این شرکت) برای ال جی، برنامه ای برای راه اندازی خط تولید محصول در داخل کشورمان را دارند یا خیر که او نیز در پاسخ گفت: امارات متحده عربی و ایران اهمیت بالایی برای ما دارند و اخیرا نیز دولتمردان ایرانی سیاست تولید در داخل (در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی) را مورد تاکید و توجه قرار داده اند.

البته در اینجا باید توضیحاتی را در رابطه با نوع واردات کالا به داخل کشور برایتان بگوییم. کالاهای خارجی یا به صورت کامل وارد بازار کشور می شوند که در این صورت شرکت وارد کننده ملزم به پرداخت عوارض سنگینی می شود و در نتیجه هزینه تمام شده فروش کالا بالا می رود سود شرکت وارد کننده به میزان چشمگیری کم می شود.

به زودی کارخانه مونتاژ یخچال های ال جی در سیرجان افتتاح می شود

روش دیگر نیز واردات به صورت SKD و CKD است. در روش SKD (مخفف Semi Knock down) قطعات مورد نیاز یک محصول به صورت نیمه مونتاژ شده وارد بازار یک کشور می شوند و در روش CKD (برگرفته از Complete knonk down) قطعات به صورت کاملا مجزا وارد و در آنجا مونتاژ می شوند.

طبق اعلام آقای جانگ از سال 2008 میلادی تاکنون، تولید مانیتور/ تلویزیون و ماشین لباسشویی در ایران به صورت CKD آغاز شده و با تاسیس یک کارخانه جدید در سیرجان که بناست به زودی فعالیت خود را آغاز نماید تولید یخچال نیز به صورت SKD در ایران شروع می شود.

اسکات جانگ

از آقای جانگ همچنین در رابطه با تمرکز ال جی روی مقوله اینترنت اشیاء و ضرورت فارسی سازی پلتفرم مشترک این محصولات سوال شد که وی در پاسخ گفت: در حال حاضر پلتفرم خانه هوشمند ال جی در کشورهای توسعه یافته جهان راه اندازی شده و اگر چنین اتفاقی در کشورمان رخ نداده علت صرفا به زیرساخت ها و اینترنت نه چندان مطلوب آن مربوط می شود. لذا چنانچه اینترنت ایران هم به سطح  استاندارد مورد نظر مهندسان ال جی برسد، امکان استفاده از این سرویس در کشورمان فراهم می گردد.

در رابطه با قیمت بالای محصولات سیگنچر سوال شد که امکان خرید آن را برای خیلی از ایرانی ها غیر ممکن خواهد کرد و البته برنامه های ال جی برای پایین آوردن قیمت این گروه از محصولات. آقای جانگ در پاسخ به این سوال گفت که این گروه از لوازم خانگی ال جی هم اکنون در بازار کره قابل خریداری هستند و حتی با وجود قیمت بالایشان مورد استقبال قرار گرفته اند. وی خاطرنشان کرد که گروه سیگنچر محصولات بسیار اعلی ال جی را شامل می شوند و امکان کاهش قیمت آنها وجود ندارد اما این شرکت در نظر دارد ماشین لباسشویی جی پلاس را با امکانات و اسپک بالا و البته قیمت معقول وارد بازار کشور نماید.

یکی دیگر از خبرنگاران علت وجود نام Persia روی سولاردام ال جی را سوال کرد و از وی پرسید که آیا برنامه ای برای افزودن این نام به سایر محصولات ال جی در ایران وجود دارد یا خیر که آقای جانگ در پاسخ گفت: سولاردام ال جی حاصل ذوق و نبوغ یک آشپز سرشناس ایرانی و مهندسان ال جی است و برای این منظور ال جی یک نظرسنجی گسترده را از خانم های خانه دار ایرانی انجام داد و دریافت که ایرانی ها خواستار محصولی بودند که امکان طبخ غذاهای سنتی و انواع خورشت را داشته باشد و لذا سولاردام تولید شد که ترکیبی از فر و مایکرویو را در خود دارد.

مجسمه بنیانگذار فقید ال جی در لابی اصلی

اسکات جانگ در رابطه با سیاست های ال جی برای رقابت با شرکت های دیگری که محصول اولد به بازار داده اند هم گفت: در حال حاضر صرفا ال جی است که تلویزیون اولد تولید می کند و بقیه شرکت ها ماژول اولد خود را از آن خریداری کرده اند. برای نمونه چند وقت پیش شرکت سونی تعداد محدودی را از آن خریداری کرد.

او همچنین در رابطه با آن دسته از محصولات ال جی که هم در کره و هم در چین تولید می شوند صحبت کرد و اظهار نمود که هیچ تفاوتی به لحاظ کیفی میان این محصولات نیست چراکه تماما چینی یا تماما کره ای نیستند و ترکیبی از قطعات را در خود دارند که همگی تست های کیفیت سنجی را پشت سر گذاشته اند.

یخچال های ساید بای ساید ال جی هم اکنون مقام اول فروش در ایران را دارند

وی در ادامه اشاره ای به آمار فروش محصولات ال جی در ایران داشت و گفت: ما داده های مربوط به فروش محصولات خود را از یک شرکت آلمانی معتبر به نام GFK دریافت می کنیم و براساس آن، یخچال های ساید بای ساید ما هم اکنون مقام اول فروش در ایران را دارند و یخچال های دو در (که فریزر در پایین و یخچال در بالا قرار دارد) هم گاهی اوقات صدرنشین جدول فروش در ایران است و گاهی اوقات در جایگاه دوم. اما در مورد ماشین لباسشویی وی ادامه داد که طی هشت سال گذشته ال جی مقام نخست ایران و جهان را در اختیار داشته و سولاردوم پرشیا نیز هم اکنون پرفروش ترین مایکروویو در ایران است.

بازدید از کارخانه الجی در پوسان

در روز سوم از سفر به مقصد پوسان حرکت کردیم تا از خط تولید یخچال ال جی دیدن کنیم. پوسان دومین شهر پرجمعیت کره محسوب می شود و مرکز اقتصاد، آموزش و فرهنگ در این کشور به شمار می آید. قبل از ورود به کارخانه، یکی از نیروهای متخصص توضیحات مختصری را در رابطه با مراحل تولید به ما داد و با در نظر داشتن سر و صدای زیادی که در این فضا وجود داشت، هدفون هایی هم در اختیارمان قرار گرفت تا صدای مترجم را در داخل خط بشنویم. فضای کارخانه کمی امنیتی بود و امکان عکسبرداری یا فیلم برداری از داخل و حتی خارج از آن وجود نداشت.

طول خط تولید برابر با 600 متر اعلام شد که متاسفانه امکان بازدید از همه آن با توجه به کمبود وقت وجود نداشت. ما نیز بازدید را از مرحله تولید فریم آغاز کردیم که به گفته فرد راهنما زمان برترین قسمت محسوب می شود. در ادامه، بخش های مختلف یخچال به آن اضافه می شدند و در انتها کار تست روی آنها انجام می شد. نکته محسوس و جالب توجه برای همه اما، حضور پررنگ کارگران غیر کره ای در خط بود که ظاهرا از کشورهای هند و اندونزی و بعضا ایران به پوسان آمده بودند و در آن کار می کردند که طبق اعلام مهندس راهنما ده درصد از کل شمار نیروها را تشکیل می دادند.

با در نظر داشتن خطراتی که در خط تولید کارگران را تهدید می کند، افرادی به صورت مستمر پیروی از دستورالعمل های ایمنی را تحت نظر داشتند و در تابلوی دیجیتالی بزرگی که داخل سالن خودنمایی می کرد، شمار محصولات تولید شده و هدف نهایی تولید برای آن روز نمایش داده می شد. به طور متوسط باید روزانه 1500 یخچال در این کارخانه تولید شود و در صورتی که نیروها به حد نصاب تعیین شده در وقت مقرر نرسند باید تا محقق شدن آن سر کار خود بمانند. کارگران این مرکز روزانه باید ده ساعت کار کنند که هشت ساعت آن عرف و دو ساعت دیگر به عنوان اضافه کار برایشان حساب می شود. هر یک ساعت نیز ده دقیقه استراحت به آنها داده می شد تا کارشان را با کمترین اختلال و خستگی انجام دهند.

طی دو ماه گذشته حدود 120 نفر از مهندسان ال جی به سیرجان ایران سفر کرده اند

کاوه مفتخری مدیر بازایابی دیجیتال و روابط عمومی ال جی در ایران که ما را در این سفر همراهی می کرد در ادامه گفت که طی دو ماه گذشته حدود 120 نفر از مهندسان ال جی به سیرجان ایران سفر کرده اند تا از نزدیک روی تاسیس کارخانه نظارت داشته باشند و فرایند آموزش نیروهای ایرانی را بر عهده بگیرند. علاوه بر این، حدودا چهل کارگر ایرانی نیز برای بازه دو ماه در داخل کارخانه پوسان کار کرده اند تا با پروسه مونتاژ یخچال ها بیشتر آشنا شوند.

بازدید از شو روم ال جی

بعد از بازدید از خط تولید یخچال سری به شو روم ال جی زدیم که در مجاورت کارخانه قرار داشت و نمایشگاهی زیبا از تازه ترین محصولات هوشمند این شرکت بود. ال جی شو روم در اصل یک خانه هوشمند شبیه سازی شده بود که از بخش های مختلفی چون آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و اتاق پذیرایی تشکیل می شد و هر یک با کالاهای هوشمندی که درونشان قرار داشت نوعی اکوسیستم هوشمند را ساخته بودند.

در ادامه تصاویر این مجموعه را مشاهده میکنید.

آشپزخانه هوشمند

اتاق خواب هوشمند
سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه و سرویس بهداشتی
ماشین های لباسشویی جدید
یخچال های ال جی

سیستم های تهویه هوا
سیستم های تهویه هوا
سیستم روشنایی
جاروبرقی های مستقل ال جی
جارو ربات های ال جی

جزیره جِجو

پس از این بازدید، سوار بر هواپیما عازم جزیره جِجو در جنوبی ترین بخش کره شدیم که هوایی معتدل و اندک خنک داشت تا اندکی از خستگی سفرمان کم کنیم و برای بازگشت به خانه آماده شویم. جِجو جزیره ای لوکس است که همه ساله طبقات مرفه از کشورهای مختلف جهان را برای سپری کردن اوغات فراغت به خود می خواند. در این جزیره منازل مسکونی اندک هستند و تا چشم کار می کند رستوران های شیک و زنجیره ای و البته مناظر طبیعی بی نظیر دیده می شود.

جزیره ججو

دانستی ها در رابطه با کره جنوبی

بی شک برای شناخت یک کشور و فرهنگ و آداب و رسوم آن به زمان زیادی نیاز است اما در همین چهار-پنج روز هم اطلاعات جالبی در مورد این مردم و کشورشان دستگیرمان شد. برای نمونه مردم کره 9 ماهی را هم که در شکم مادرشان هستند در سن خود به حساب می آورند و مثلا فردی که 30 ساله است را 31 ساله در نظر می گیرند.

dol hareubang به معنای پدربزرگ سنگی، نماد جزیره ججو

در هر کجای جزیره ججو می توانید این مجسمه را ببینید. نامش dol hareubang به معنای پدر سنگی است و کره ای ها معتقدند زنان یا مردان جوان در صورتی که روی بینی آن دست بکشند، صاحب فرزند پسر می شوند.

ساکنان این کشور، به آن کره می گویند نه کره جنوبی و در مقابل به کشور همسایه خود کره شمالی می گویند.

خیابان تهران در سئول

در سال 1354 هجری شمسی شهردار تهران سفری به سئول می کند و با امضای یک تفاهم نامه مشترک میان مقامات ایرانی و کره ای، در هر دو کشور، خیابانی به نام پایتخت کشور دوست نام گذاری می شوند. بنابراین همانطور که در تهران خیابانی به نام سئول داریم در کره نیز خیابانی به نام تهران است که در مرفه ترین و گران ترین منطقه این شهر قرار گرفته است.

بافت شهری

در جریان سفری که به دو شهر سئول و پوسان و در نهایت جزیره ججو داشتیم، بافت مدرن این کشور و پاکیزگی بی حد و حصر آن به شدت در نظرمان خودنمایی می کرد. به هر گوشه که نگاه می کردیم برج های سر به فلک کشیده را می دیدیم و کمتر اثری از ترافیک در آن دیده می شد.

ساختمان مجاور به Best Shop LG
هر جا ال جی باشد، سامسونگ هم هست. این تصویر به فروشگاه سامسونگ درست روبروی Best Shop ال جی تعلق دارد
نمایی از پیاده رو مجاور به خیابان تهران
خیابان تهران
Chavit Island از تفریح گاه های سئول
chavit Island
در سئول مدرسه و تحصیل بچه ها اهمیت بالایی برای والدین دارد و هرجا سیستم آموزشی بهتری داشته باشد گران تر است. لذا همه ساله خانواده ها هزینه های سنگینی را متقبل می شوند تا به نقطه مورد نظرشان نقل مکان کرده و فرزندانشان را در مدارس آن ثبت نام کنند چراکه هر فرد صرفا می تواند در مدرسه نزدیک به محل زندگی اش تحصیل کند.
برج های سر به فلک کشیده در خیابان تهران
نمایی از یک معبد در سئول/ کاغذهای رنگی در سقف این معبد حاوی دعاها یا آرزوهای مردم هستند و از آن جهت به سقف آویزان شده اند تا به آسمان نزدیک تر باشند
در سئول هر ماشین یک بیلبورد تبلیغاتی است/ نمایی از تاکسی های شهری
کاخ Gyeongbokgung، از جاذبه های سئول
دیواره های کاخ
جوانان کره ای در اوقات فراغت خود لباس سنتی بر تن می کنند و برای گرفتن سلفی به این کاخ می آیند
نمایی از فضای داخلی کاخ
خودنمایی رنگ ها در طراحی کاخ
تیم ملی اروگوئه در حین بازدید از کاخ

غذاها

کره ای ها همانطور که احتمالا می دانید به غذاهای دریایی علاقه ای وافر دارند و بخش قابل توجه ای از غذاهایشان به صورت خام سرو می شود. در این کشور مردم نوعی خوراک به نام کیمچی را به همراه اغلب وعده های غذایی شان میل می کنند که شامل کلم، کاهو، سیر و مقدار زیادی فلفل و ادویه های دیگر می شود و غیر کره ای ها کمتر به خوردن آن تمایل دارند.

اما نکته جالب در مورد رستوران های داخل این کشور (چه از نوع داخلی اش و چه از نوع غیر کره ای) بوی عجیبی است که در آنها به مشام می رسد و خوردن غذا را برای خیلی ها غیر ممکن می کند. متاسفانه اما سوال و جواب های من از بومی های این کشور در مورد منشاء بو راه به جایی نبرد و در نهایت متوجه نشدم که بو به ادویه خاص مورد استفاده در کره مربوط می شد یا روغن و هر ماده غذایی دیگری. اما اگر بوی مذکور برایتان قابل تحمل باشد و مشکلی با آن نداشته باشید می توانید انواع رستوران و خوراک بین المللی را در کره پیدا کنید که از ایرانی و عربی گرفته تا کشورهای غربی را شامل می شود.

نمایی از یک بشقاب غذا در رستوران لبنانی حمص که باز هم آن بوی کذایی را در خود داشت
رستوران حمص
سس سویا حتی در فست فودهای کره ای نیز سرو می شود

پایان

سفر ما با یک شام ویژه و البته سورپرایز زیبای ال جی بعد از پنج روز پایان یافت و از شرکت ال جی به خاطر مهمان نوازی گرمشان کمال تشکر را داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • only Nintendo
    only Nintendo | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

    ال جی آینده خوبی خواهد داشت.

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲ خرداد ۱۳۹۶

    الجی مواد شوینده هم تولید می کنه خمیردندادن وشامپو وغیره.....ای سامسونگ رو هم بذارین خیلی بزرگتر از الجی هست ۱۰۰سال قدمت داره

  • Arman1377
    Arman1377 | ۲ خرداد ۱۳۹۶

    سیرجان عجب جایی شده ؛ مهد جهانگیری ها و LG ها و معدن ها

  • CANOPUS
    CANOPUS | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    ضمن تشکر
    تیم دیجیاتو برای سفر کاری تشریف برده بود ؟
    شما بفرمایید پرسنل جدید نمیخواید ؟?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی