ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

0.08 لیتر در صد کیلومتر؛ پشت پرده ثبت رکورد های مصرف سوخت در مسابقات Eco-marathon

کمپانی معروف شل هر ساله با برگزاری سری مسابقات Eco-marathon از تیم های دانشجویی برای طراحی کم مصرف ترین خودروها در کلاس های مختلف - از جمله کلاس خودروهای مجهز به موتور احتراقی - دعوت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵

کمپانی معروف شل هر ساله با برگزاری سری مسابقات Eco-marathon از تیم های دانشجویی برای طراحی کم مصرف ترین خودروها در کلاس های مختلف - از جمله کلاس خودروهای مجهز به موتور احتراقی - دعوت به عمل می آورد.

برای شرکت در این مسابقه، برگزار کنندگان آن چهارچوب هایی را تعیین کرده اند که تمام شرکت کنندگان ملزم به رعایت آن هستند.

در رقابت اکو-ماراتن شاخه آمریکا که چندی پیش در دیترویت برگزار شد، دانشجویان دانشگاه Laval کِبِک کانادا برای دومین سال متوالی موفق به کسب مقام نخست شدند.

خودرویی که توسط این تیم دانشجویی توسعه یافته، توانسته با هر گالن سوخت مسافت 2713.1 مایل را پشت سر بگذارد که معادل 0.086 در هر 100 کیلومتر است.

جالب اینکه موتور تامین کننده نیروی این خودرو، فقط 2 اسب بخار قدرت دارد. پس از کسب این موفقیت تیم لاوال در رقابت های جهانی شل که اواخر امسال در لندن برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

با وجود دستیابی به ارقام خیره کننده از لحاظ مصرف سوخت، تقریبا هیچ یک از خودروهای حاضر در این رقابت از لحاظ طراحی، استفاده روزمره و قابلیت های کاربردی آمادگی حضور در خیابان ها را ندارند.

علاوه بر اینها ضعف در ایمنی یکی دیگر از ایراداتی است که تقریبا تمامی شرکت کنندگان با آن مواجه هستند و به نظر نمی رسد که هیچ یک از آنها از هیچ تست تصادفی سربلند بیرون بیاید.

علی رغم مشکلات اشاره شده، حاضرین در این رقابت چندان مقصر نیستند؛ چرا که آنها اتومبیل های خود را بر اساس چهارچوب های تعیین شده کمپانی شل تولید می کنند.

با این حساب می توان گفت که اگر لازم باشد تغییراتی در این رقابت ها ایجاد شود، این برگزار کنندگان هستند که باید نسبت به تدوین مقررات جدید اقدام کنند.

شاید برخی بپرسند که چطور امکان دستیابی به چنین ارقام خیره کننده ای برای تیم ها میسر می شود؟ در پاسخ باید بگوییم که خودروهای حاضر به دلیل طراحی فوق العاده ایرودینامیک ضریب درگی کمتر از 0.1 داشته و از اصطکاک جنبشی کمتر از 0.0015 برخوردار هستند.

وزن خودروها نیز بدون راننده از 45 کیلوگرم فراتر نمی رود و از موتورهای بسیار کم حجم و با قدرت کم برای تامین نیروی مورد نیاز استفاده می شود.

از آنجایی که در طول مسابقه خودروها باید در یک مسیر 16 کیلومتری حداقل سرعت میانگینی برابر با 23 داشته باشند، تیم های حاضر پس از رسیدن به سرعتی بالاتر موتور خودروها را خاموش می کنند که این مساله نقشی کلیدی در کاهش مصرف سوخت دارد.

ناگفته نماند تابستان گذشته یکی دیگر از تیم هایی که از سال 2011 مدام در رقابت های اکو-ماراتن شل حضور فعال داشته، در کلاس خودروهای الکتریکی توانسته بود به رکورد 1232 کیلومتر مسافت با یک کیلو وات ساعت انرژی دست پیدا کند؛ این رقم در دنیای موتورهای درون سوز معادل 0.009 لیتر سوخت در 100 کیلومتر می شود.

این تیم با نام TUfast شناخته شده و از دانشجویان فعلی و فارغ التحصیل دانشگاه فنی مونیخ تشکیل شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی