ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چگونه یک کامپیوتر گیمینگ قوی تر از کنسول اکس باکس اسکورپیو ببندیم

مایکروسافت بعد از شروع ناامید کننده ای که در نسل جدید با کنسول اکس باکس وان داشت، تمام تلاش خود را انجام داد تا فاصله خود را با شرکت سونی کم کند. از انتشار انحصاری ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

مایکروسافت بعد از شروع ناامید کننده ای که در نسل جدید با کنسول اکس باکس وان داشت، تمام تلاش خود را انجام داد تا فاصله خود را با شرکت سونی کم کند.

از انتشار انحصاری های مختلف و با کیفیت گرفته تا قابلیت Backward Compatility و انتشار کنسول اکس باکس وان اس، همه و همه برای به دست گرفتن نبض بازار جهانی تا حدی موفقیت آمیز عمل کردند، اما هنوز هم سونی با فروش سرسام آور کنسول پلی استیشن 4 برنده این بازی تجاری است.

حالا مایکروسافت می خواهد با جدیدترین کنسول خود، با اسم رمز اسکورپیو، بازی را به نفع خود تغییر دهد. اینکه آینده این مسابقه چه خواهد شد، از حوصله این مطلب خارج است. به هر حال «قوی ترین کنسول تاریخ»، مسئله شوخی برداری نیست و سونی باید حواس خود را برای عقب نماندن از قافله جمع کند.

کنسول 6 ترافلاپسی مایکروسافت هرچقدر هم قوی باشد، حتی نزدیک قوی ترین کامپیوترهای گیمینگ حال حاضر هم نمی رسد. قدرت انتخابی که در بستن یک کامپیوتر گیمینگ در اختیار مشتری قرار می گیرد، به حدی بالا است که مشتری با توجه به توان مالی خود همانقدر خروجی دریافت می کند.

حتی قبل از عرضه قوی ترین کنسول تاریخ نیز می توان یک کامپیوتر نه چندان قدرتمند، با کارایی یکسان کنسول اسکورپیو، بست. در این مطلب، قصد داریم تا با کنار هم گذاشتن قطعات مختلف کامپیوتری، یک سیستم همانند کنسول اسکورپیو ببندیم. با دیجیاتو همراه باشید.

خرید کارت گرافیک

با توجه به اطلاعاتی که مایکروسافت منتشر کرده، پروژه اسکورپیو قدرت گرافیکی معادل 6 ترافلاپس دارد. برای اینکه درک بهتری نسبت به این عدد داشته باشید، لازم به ذکر است که کنسول اکس باکس وان قدرت گرافیکی 1.32 ترافلاپس و پلی استیشن 4 قدرت گرافیکی 1.84 ترافلاپس دارد.

مقایسه میزان ترافلاپس یک کنسول منتشر نشده با قدرت یک کارت گرافیک موجود در بازار، همانند مقایسه پرتغال با سیب است. با این حال، هنوز هم می توان دید مناسبی نسبت به کارت گرافیکی که قرار است انتخاب شود داشت.

مایکروسافت از 40 تراشه کامپیوتری شخصی سازی شده توسط شرکت AMD، با فرکانس کاری 1172 مگاهرتز، برای اکس باکس اسکورپیو استفاده کرده. انتخاب یک کارت گرافیک که دقیقاً با چنین مشخصاتی همخوانی داشته باشد ممکن نیست، اما کارت گرافیک AMD RX 480 می تواند خروجی نسبتاً مشابهی را در اختیارتان بگذارد.

خوشبختانه این کارت گرافیک از تکنولوژی قدیمی AMD یعنی پولاریس پشتیبانی می کند که نسبت به تکنولوژی جدید این شرکت یعنی وگا، ارزان تر است.

کارت گرافیک AMD RX 480 به میزان 4 یا 8 گیگ از نوع GDDR5 حافظه دارد. اگر بودجه شما اجازه می دهد، پیشنهاد می دهیم که از کارت گرافیک های قوی تر استفاده کنید. GPU کنسول اسکورپیو از فرکانس کاری 1172 مگاهرتز، که رقم بالایی است، بهره می برد و تا اینجا RX 480 به خوبی از پس وظیفه اش بر می آید. اگر راه حل مناسبی برای خنک نگه داشتن کامپیوتر گیمینگ خود دارد،  اورکلاک کردن کارت گرافیک RX 480 نیز گزینه مناسبی برای بهره وری بالاتر است.

کارت گرافیک AMD RX 480 توانایی کشش تکنولوژی واقعیت مجازی را نیز دارا است. پس اگر می خواهید قابلیت های کاملاً مشابه کنسول اسکورپیو، که از واقعیت مجازی پشتیبانی می کند، داشته باشید می توانید هدست های واقعیت مجازی موجود در بازار را نیز خریداری کنید.

البته با توجه به میزان بودجه، کارت گرافیک های بهتری نیز وجود دارند که حتی قوی ترین کنسول تاریخ نیز در مقابل آن ها کم می آورد. کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 Ti از غول های دنیای سخت افزار به شمار می رود که 11 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5X دارد. تعداد هسته ای پردازشی 3584 تایی از نوع CUDA و قدرت گرافیکی فوق العاده 11.3 ترافلاپسی نیز از مشخصات این کارت گرافیک قدرتمند است.

خرید واحد پردازشی مرکزی (CPU)

کنسول اسکورپیو از پردازنده هشت هسته ای جگوار شرکت AMD بهره می برد که سرعت کلاک 2.3 گیگاهرتز دارد. هسته های x86 تعبیه شده در جدیدترین کنسول مایکروسافت، 31 درصد سریع تر از واحد پردازشی مرکزی در اکس باکس وان است. یک سری شخصی سازی هایی روی پردازنده کنسول اسکورپیو صورت گرفته که انتخاب یک پردازنده معادل آن را مشکل ساز می کند.

با این اوصاف، سری جدید سی پی یو های شرکت AMD با نام Ryzen 7 هشت هسته دارد و از معماری جدیدتری نسبت به سی پی یو قوی ترین کنسول تاریخ بهره می برد. این را باید درنظر گرفت که مایکروسافت ادعا دارد تغییرات صورت گرفته روی واحد پردازشی مرکزی این کنسول، به شدت در عملکرد آن موثر است.

سی پی یو Ryzen 7 1700 از شرکت AMD یکی از بهترین های بازار با توجه به قیمت مناسبش است که با سرعت کلاک 3.7 گیگاهرتز فعالیت می کند. اگر دنبال قدرت  و توانایی اورکلاک بیشتر هستید دو نسخه Ryzen 7 1700X و Ryzen 7 1800X  می توانند نیاز های شما را برطرف کنند و قیمت آن ها به نسبت بالاتر است.

خرید  حافظه یا رم (RAM)

مایکروسافت برای ساخت کنسول بعدی خود از 12 گیگ حافظه GDDR5 استفاده خواهد کرد. پهنای باند پرسرعت 320 گیگ بر ثانیه این حافظه و تکنولوژی مورد استفاده آن، انتخاب یک رم معادل با قدرت و سرعت رم کنسول اسکورپیو را سخت می کند؛ زیرا کامپیوترهای خانگی از تکنولوژی GDDR5 برای کارت گرافیک استفاده می کنند نه رم.

استفاده از حافظه های نوع DDR4، که سریع ترین و جدیدترین های بازار حال حاضر هستند، می تواند انتخاب مناسبی باشد. پس رم 16 گیگی شرکت کورسایر با نام Corsair Vengeance LPX از نوع DDR4 می تواند کامپیوتر گیمینگ شما را به بهترین حالت تغذیه کند.

خرید مادربورد

با توجه به کارت گرافیک و حافظه انتخاب شده، تشخیص یک مادربورد مناسب کار راحتی است. مادربورد شرکت MSI با نام کامل MSI B350M Gaming Pro AMD B350 Micro ATX بهترین انتخاب برای مشخصات چنین سیستمی است. شرکت MSI بهترین مادربورد ها را می سازد و نسخه B350M از این قائده مستثنی نیست.

مهم تر از همه چیز، تمام تکنولوژی های قابلیت های روز در این مادربورد گنجانده شده که گل سرسبد آن حجم به شدت پایینی است که اشغال می کند؛ مادربورد های Micro ATX نسبت به دیگر مادربوردها کوچک تر است در نتیجه، انتخاب مناسب تری برای یک سیستم گیمینگ خانگی است.

خرید کیس و PSU

از آنجایی که می خواهیم سیستم گیمینگ مان جایگزینی کاملی برای پروژه اسکورپیو باشد، نیاز به یک کیس کوچک داریم تا به راحتی کنار تلویزیون قرار گیرد. به دلیل سایز پایین مادربورد، کیس BitFenix Prodigy M MATX Cube گزینه مناسبی برای داشتن یک کیس کوچک، زیبا، و کاربردی است؛ به طوری که حتی کارت گرافیک های 1080 GTX نیز توسط این کیس پشتیبانی شده و قابلیت های خنک کننده ای بسیار بالایی دارد.

کامپیوتر خانگی معادل پروژه اسکورپیو از نظر ابعادی فرق چندانی با کنسول اکس باکس وان ندارد و تنها 250 x 404 x 359mm از حجم شما را اشغال می کند. اگر احساس می کنید چنین حجم کمی مانع از درست بستن کامپیوتر خانگی تان می شود، می توانید گزینه های بزرگ تری را برای کیس برگزینید.

منبع تغذیه نوع SFX با توجه به کیس کوچکی که در اختیار داریم، بهترین گزینه برای برق رسانی به قطعات کامپیوتری است. برای پیشنهاد، منبع تغذیه Silverstone Strider 600W شرایط لازم را دارا است. هم حجم کوچکی از کیس را اشغال می کند و قدرت 600 واتی آن، خیالتان را از هر بابت راحت می کند.

طراحی ماژول مانند این نوع منبع تغذیه باعث شده تا کابل های کمتری به آن وصل شوند؛ درنتیجه کار شما را در نصب و وصل کردن کابل ها در داخل کیس را آسان تر می کند.

خرید هارد درایو

هنوز اطلاعاتی درباره هارد درایو قوی ترین کنسول تاریخ منتشر نشده، اما بهتر است حداقل مقدار حافظه یک ترابایت درنظر گرفته شود. استفاده از هارد درایو های SSD با توجه به قیمت بسیار بالای آن نمی تواند انتخاب درستی باشد.

خوشبختانه هارد درایو های SSHD، که ترکیبی از تکنولوژی هارد درایو های SSD و قدیمی است، از نظر قیمت و کیفیت بسیار مناسب عمل می کند. هارد درایو Seagate FireCuda یک ترابایتی دو و نیم اینچی برای چنین کامپیوتری گزینه خوبی است.

هم سایز کوچک آن مناسب کیس بیت فنیکس است و هم یک ترابایت حافظه، خیالتان را از ذخیره بازی های مختلف راحت می کند.

کامپیوتر گیمینگ یا کنسول خانگی؟

برای تجربه مشابه یک کنسول، خرید یک کنترلر می تواند لذت بازی با کامپیوترهای خانگی را به سالن خانه تان بیاورد.  کنترلر اکس باکس وان مخصوص کامپیوتر هم از نظر ارگونومیک در بهترین حالت قرار دارد و نزدیک ترین تجربه به پروژه اسکورپیو را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

بسیاری از بازی های رایانه ای، هنگام وصل شدن کنترلر به کامپیوتر، دکمه ها و کنترل های مخصوص اکس باکس وان را به نمایش در می آورند پس دیگر هیچ بهانه ای برای یک کنسول گیمر علاقه مند به بازی کردن با کامپیوتر نمی ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Ahmad Beigi
    Ahmad Beigi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    یه سوال مگه شما قراره با pc فقط بازی کنید xbox نصف کار های که pc انجام میده رو هم نمیتونه انجام بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی