ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مفهوم قدرت؛ مقایسه شتاب گیری دوج وایپر ACR و لکسوس IS200 [تماشا کنید]

معمولا قدرت تولیدی پیشرانه، مهمترین ویژگی عملکردی یک خودرو توصیف می شود، اما تفاوت اعداد و ارقام مطرح شده در این رابطه برای بسیاری افراد مشخص نیست. البته پر واضح است که قدرت تولیدی تنها ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

معمولا قدرت تولیدی پیشرانه، مهمترین ویژگی عملکردی یک خودرو توصیف می شود، اما تفاوت اعداد و ارقام مطرح شده در این رابطه برای بسیاری افراد مشخص نیست.

البته پر واضح است که قدرت تولیدی تنها عامل تعیین کننده در رابطه با عملکرد دینامیکی نیست و وزن خودرو، مشخصات پیشرانه نظیر دور موتور تولیدی قدرت مورد نظر، میزان گشتاور، ضرایب دنده و دیفرانسیل و ضریب مقاومت آیرودنیامیکی نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار و مهم به حساب می آیند.

اما با این وجود اگر قرار به توصیف نکته ای هیجان انگیز در مورد یک خودرو باشد، معمولا اولین جمله در مورد قدرت حداکثری تولیدی پیشرانه خواهد بود.

براین اساس می توان گفت که خودروهای اقتصادی معمولا در حدود 100 اسب بخار قدرت دارند و خودروهایی با قدرت کمتر (مانند پراید که در نسخه های جدید نزدیک به 70 اسب بخار توان دارد)، معمولا گزینه هایی نا مناسب و ضعیف توصیف می شوند، با افزایش قدرت به حدود 150 اسب بخار، می توان گفت که با توانی نسبتا مناسب مواجه هستیم، مثال درخور توجه برای چنین خودرویی مزدا 3 است که عملکردی قابل قبول دارد.

پس از گذشت از محدوده 200 اسب بخار، وارد فاز خودروهای نسبتا لذت بخش می شویم، نیسان ماکسیما با توانی در حدود 220 اسب بخار برای سالیان متمادی سلطان بلامنازع جاده های ایران بود.

خودروهای مجهز به موتورهای 250 اسب بخاری توربو یا 300 اسب بخاری اتمسفریک، نمونه هایی نسبتا هیجان انگیز و سریع محسوب می شود و با گذر از رقم 400 اسب بخار خودروها می توانند ابزاری خطرناک از شتاب و قدرت باشند.

البته تمام این اعداد و ارقام حدودی هستند، اما می توان گفت که این روزها سوپر اسپرت ها غالبا بیش از 550 اسب بخار قدرت دارند و قدرت هایپر کارها از 800 اسب بخار فراتر می رود.

پر واضح است که استثناهای زیادی در این رابطه وجود دارد، خودروهای بسیار سبک می توانند با قدرت های به مراتب کمتر عملکرد دینامیکی فوق العاده ای از خود به نمایش بگذارند و موتورهای توربو معمولا نسبت به موتورهای اتمسفریک مزیت دارند، برای مثال ب ام و سری 3 با موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری و قدرت 245 اسب بخار می تواند در حد و اندازه های هیوندای جنسیس کوپه با موتور شش سیلندر 3.8 لیتری و قدرت 306 اسب بخار ظاهر شود.

همچنین خودروهای برقی به سبب مشخصات خاص موتور های الکتریکی توانایی تولید قدرت های بسیار زیاد را دارند و به دلیل آنکه گشتاور حداکثری خودرو را از دور نخست ارائه می دهند، از نظر شتاب گیری از بسیاری خودروهای مجهز به موتورهای درون سوز سریعتر ظاهر می شوند.

برای مثال سریعترین نمونه های تسلا با قدرتی در حدود 700 اسب بخار می توانند در زمان فوق العاده 2.3 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسند، اما بوگاتی شیرون به عنوان یک هایپرکار فوق العاده قدرتمند و سریع برای ارائه شتابی مشابه با این رقم به 1500 اسب بخار قدرت نیازمند است.

بنابراین در قیاس قدرت خودروها باید به مشخصات و نوع پیشرانه (درون سوز یا برقی بودن) آن ها توجه کرد اما اگر قرار بر قیاس بین خودروهای درون سوز باشد، با مشاهده ویدیو زیر می توانید به تفاوت حدود 500 اسب بخاری قدرت دو خودرو پی ببرید.

در این کلیپ کوتاه، خودرو لکسوس IS200t در حدود 220 اسب بخار قدرت دارد و در مقابل دوج وایپر ACR با قدرت 700 اسب بخار شانسی برای عرض اندام پیدا نمی کند، اما ماحصل تفاوت قدرت دو خودرو بسیار جالب توجه و هیجان انگیز به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Arman1377
    Arman1377 | ۵ خرداد ۱۳۹۶

    البته فیلمش مشکل اساسی داره چون دوج وایپر یه سوپر اسپرت هست و لکسوس is یه ماشین سدان سایز متوسط خانوادگی لوکس هست که نه به لحاظ قدرت و نه به لحاظ سگمنت به هم نمیخورن !!
    اگه بنا به مقایسه باشه باید با آونتادور یا پورشه ۹۱۱ یا لافراری و ... مقایسه بشه نه با لکسوس is !!

  • alex
    alex | ۴ خرداد ۱۳۹۶

    دیجی عزیز سایتتون آلوده شده و پاپ آپ باز میکنه لطفا درستش کنید

  • Nima Mazaheri
    Nima Mazaheri | ۴ خرداد ۱۳۹۶

    Dodge viper<3

مطالب پیشنهادی