ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا برای مطالعه توفان های خورشیدی یک کاوشگر به فضا می فرستد

یوجین پارکر، اختر فیزیکدانی بود که وجود توفان های خورشیدی را کشف کرد و از همین سو ناسا قصد دارد کاوشگر جدید خود را «پارکر» بنامد. بادهای خورشیدی یا توفان های خورشیدی جریانی دائمی از ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

یوجین پارکر، اختر فیزیکدانی بود که وجود توفان های خورشیدی را کشف کرد و از همین سو ناسا قصد دارد کاوشگر جدید خود را «پارکر» بنامد. بادهای خورشیدی یا توفان های خورشیدی جریانی دائمی از ذرات یونی هستند که در تمام جهات منتشر می شوند.

هدف کاوشگر خورشیدی پارکر بررسی همین ذرات است. پارکر که حالا در آستانه 90 سالگی قرار دارد، در دهه 50 میلادی متوجه این جریان های خورشیدی شد و ناسا برای اولین بار نام یک دانشمند زنده را روی پروژه های خود گذاشته.

از زمین هر چه به سمت خورشید می رویم، دما به شکل فزاینده ای بالا می رود و عملا انسان شانسی برای زنده ماندن ندارد اما یک کاوشگر مقاوم احتمالا می تواند تا مقادیر قابل توجهی نزدیک شده و جریان ها را از فاصله ای به مراتب نزدیک تر نسبت به فاصله کنونی ما از خورشید، مورد بررسی قرار دهد.

کاوشگر که در لابراتوار جان هاپکینز توسعه یافته قرار است توسط موشک Delta IV Heavy در آگوست سال 2018 به فضا پرتاب شود و سپس 7 سال زمان لازم است تا کاوشگر پارکر به فاصله مورد نظر برسد و به چرخش به دور خورشید را آغاز کند.

بدین منظور، کاوشگر پارکر 7 بار از کنار سیاره زهره گذر خواهد کرد تا در نهایت به فاصله 3.7 میلیون مایلی خورشید برسد. این فاصله 8 برابر نزدیک تر از فاصله ای است که تا به حال یک فضاپیما تاکنون به خورشید نزدیک شده.

از این فاصله، ناسا می تواند آنالیزهای کاوشگر را از اتمسفر خورشید دریافت کرده تا بفهمد که این توفان ها دقیقا چطور کار می کنند و چه ماهیتی دارند. خورشید بدون وقفه، ذرات پر انرژی را به شکل پلاسما از خود منتشر می کند که تحت عنوان توفان یا باد خورشیدی شناخته می شوند.

خورشید و بیرونی ترین لایه آن به قدری داغ هستند که ذرات را از حالت طبیعی خارج کرده و سبب می شوند تا پلاسمای به وجود آمده، خود را رها از جاذبه خورشید دریابد و در جهت مخالف حرکت کند. سپس این جریان های پر انرژی که بخشی از میدان مغناطیسی خورشید را هم به همراه دارند، به زمین کوبیده شوند که میدان مغناطیسی مخصوص به خود را دارد.

خوشبختانه جو زمین مانند یک سپر مقاوم عمل کرده و این توفان ها آسیبی به ما نمی زنند، گرچه گاهی اوقات همین توفان های خورشیدی به شکل غیر مستقیم سبب اختلال در امواج رادیویی و الکتریکی می شوند و البته به ماهواره ها هم آسیب می رسانند.

ما می دانیم که توفان های خورشیدی چه هستند و چطور به وجود می آیند اما سوالات بسیار زیادی در مورد ماهیت و علت وجود آن ها هست که برای پاسخ دادن به آن ها، کاوشگر پارکر بهترین راه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

    ضمن تشکر
    امشب SPACEX طبق روال 2 تا 3 پرتاب در هر ماه اولین پرتاب این ماه رو انجام میده لطفا پوشش بدید

مطالب پیشنهادی