ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آزمایش فنی میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی 2017

فروش بالا و کاربردی بودن خودروهای شاس بلند سبب شده است تا برخی سازندگان این گونه خودرو ها به سمت عرضه ی مدل های هیبریدی از اس یو وی ها نیز روی بیاورند. اما در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

فروش بالا و کاربردی بودن خودروهای شاس بلند سبب شده است تا برخی سازندگان این گونه خودرو ها به سمت عرضه ی مدل های هیبریدی از اس یو وی ها نیز روی بیاورند. اما در این بازار رو به رشد اینطور که آمار به نظر می رسد میتسوبیشی اوتلندر PHEV یکی از پیشگامان و محبوب ترین خودروها است.

شاید این میزان محبوبیت برای یک خودروی پلاگین هیبریدی کمی نامعمول به نظر برسد اما حقیقت این است که اوتلندر پلاگین هیبرید در بازار اروپا موفقیت بالایی را تجربه کرده است و حالا قصد داریم تست رانندگی را که وب سایت مشهور کار ادوایس استرالیا از این خودرو منتشر کرده است را با هم مرور کنیم.

در بازار استرالیا تقاضا برای این خودرو بسیار بالاست به طوری که سالانه حدود ۸۰۰ دستگاه از آن به فروش می رود و به گفته مدیر میتسوبیشی استرالیا، این خودروساز از سال ۲۰۱۴ تا کنون موفق به فروش ۱۶۵۰ دستگاه از این خودرو شده است.

همچنین این خودرو در بازار جهانی توانسته به فروش ۱۱۸ هزار دستگاهی دست پیدا کند و به تنهایی ۱۵ درصد بازار کل پلاگین هیبریدهای جهان را به خود اختصاص داده است.

گرچه پلاگین هیبرید بودن این خودرو بارزترین تفاوت آن با سایر خودروهای اس یو وی است اما اوتلندر PHEV نکات دیگری نیز دارد که پرداختن به آنها خالی از لطف نخواهد بود.

این خودرو پرفروش ترین اس یو وی پلاگین هیبرید در جهان است و سیستم چهارچرخ محرک آن نیز برگرفته از سیستم چهارچرخ محرک میتسوبیشی لنسر EVO است و در ساخت آن از تجربه چند دهه ای که در میتسوبیشی پاجرو به دست آمده است استفاده شده است.

از طرفی دیگر استفاده از پلتفرم اس یو وی در این خودرو نیز اقدامی هوشمندانه از طرف میتسوبیشی بوده چون بازار خودروهای شاسی بلند این روزها در استرالیا و سایر نقاط جهان بسیار داغ است و مشتریان تمایل زیادی به خرید این کلاس از خودروها دارند و این همان دلیلی است که میتسوبیشی تصمیم گرفت خودروی پلاگین هیبرید خود را در کلاس شاسی بلندها تولید کند.

ضمن اینکه این پلتفرم بستر مناسبی برای نشان دادن تکنولوژی های جدید را در اختیار مهندسان میتسوبیشی قرار می دهد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV دارای سه نوع حالت رانندگی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت که البته همگی آن ها دارای راندمان بسیار بالایی هستند. این حالت ها شامل حالت تمام برقی EV، حالت هیبرید و حالت هیبرید موازی هستند.

در حالت تمام برقی که با نام EV شناخته می شود خودرو تنها با اتکا به موتور برقی خود حرکت می کند و موتور بنزینی در صورت اتمام باتری ها تنها نقش ژنراتور را خواهد داشت که در چنین صورتی مصرف سوخت خودرو تنها به میزان ۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر نخست خواهد بود.

این میزان مصرف سوخت در نسل قبلی اوتلندر هیبریدی ۱.۹ لیتر بود که همانطور که مشاهده می کنید حتی در حالت تمام برقی نیز مصرف سوخت این خودرو در مقایسه با قبل کاهش یافته است.

در حالت هیبرید و در هنگام رانندگی در اتوبان نیز مصرف سوخت واقعی عددی بین ۵.۷ لیتر الی ۶ لیتر است و به نظر می رسد که دستیابی به عددی کمتر از این ممکن نباشد مگر اینکه از حالت EV استفاده کنید.

میتسوبیشی اعلام کرده است که استفاده از حالت EV تنها در صورتی میسر است که سرعت خودرو از ۵۴ کیلومتر بر ساعت تجاوز نکند. شعاع حرکتی خودرو در این حالت نیز چیزی حدود ۳۵ الی ۴۰ کیلومتر است.

پس از طی این مسافت، موتور بنزینی وارد مدر می شود و به دلیل شارژ باتری، همانطوری که گفته شد، مصرف سوختی در حدود 1.7 لیتر را پدید می آورد.

به لطف استفاده از سیستم شارژر سریع امکان شارژ کردن ۸۰ درصد ظرفیت باتری ها در عرض ۲۵ دقیقه رفاهم شده است. همچنین امکان شارژ کردن باتری ها در حین حرکت نیز وجود دارد که یا از طریق موتور درون سوز انجام می شود و یا به کمک سیستم بازیابی نیروی ترمز. این بدان معناست که اگر مسیر رفت و برگشت روزانه شما از منزل به محل کار حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر باشد شما می توانید بدون مصرف کردن هیچگونه سوختی هر روز با خودروی خود و تنها با کمک نیروی برق رفت و آمد کنید.

میتسوبیشی اعلام کرده است که مجموع قدرت موتورهای الکتریکی اوتلندر هیبریدی معادل ۱۶۰ اسب بخار است که از این مقدار، موتور متصل به محور جلویی ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور و موتور متصل به محور عقب نیز ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتون متر گشتاور را تولید می کنند.

موتور بنزینی نیز همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مورد استفاده در نسل قبلی است و در این نسل نیز بدون تغییر باقی مانده است. این موتور می تواند ۱۱۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. از آنجا که موتور بنزینی بیشتر در نقش ژنراتور ایفای نقش می کند و به ندرت نیرویی را به چرخ ها انتقال می دهد، میتسوبیشی از تجمیع ارقام مربوط به قدرت هر سه موتور خودداری کرده است.

این درحالیست که سایر خودروسازان معمولا مجموع قدرت موتورهای بنزینی و دیزلی را به عنوان حداکثر قدرت تولیدی خودرو به مصرف کنندگان اعلام می کنند.

تغییر وضعیت بین حالت های رانندگی نیز در این خودرو به شکلی بسیار آرام و نامحسوس صورت می گیرد و روشن و خاموش شدن موتور بنزینی را نیز در هنگام رانندگی متوجه نمی شوید چون کارکرد آن بسیار نرم و بدون تنش است.

باک بنزین این خودرو نیز ۴۵ لیتر ظرفیت دارد و این بدان معناست که با توجه به مصرف سوخت بسیار مناسب، شعاع حرکتی آن کاملا قابل رقابت با سایر شاسی بلندهای دیگر در این کلاس است و هیچگونه نگرانی از بابت شعاع حرکتی اوتلندر پلاگین هیبرید وجود ندارد.

این خودرو در دو تیپ LS و Exceed به بازار عرضه می شود که اولی ۵۰ هزار دلار و دومی ۵۵ هزار دلار قیمت دارند. در حالی که قیمت این خودرو در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده است اما در کنار آن میتسوبیشی لیست تجهیزات استاندارد این خودرو را نیز افزایش داده است به طوری که اگر قیمت نسخه‌ی PHEV را با نسخه ی معمولی این خودرو قیاس کنید خواهید دریافت که ارزش در برابر بهای پرداختی مدل هیبریدی بیشتر از نسخه عادیست.

یک نکته ای هم در مورد ظاهر اوتلندر هیبریدی وجود دارد و آن طراحی بسیار زیبای نمای جلویی خودرو است. جلوپنجره این خودرو ترکیبی از قطعات کرومی و مشکی با زوایای تیز است و که نمای بسیار خشن و زیبایی را ایجاد کرده اند و در عین حال ظاهری کاملا عادی و نرمال دارند و همانند بسیاری از خودروهای هیبریدی و برقی موجود در بازار قیافه‌ی این خودرو نامعمول و عجیب نیست.

هر دو تیپ این خودرو دارای چراغ های اصلی LED، چراغ های مه شکن LED  و چراغ های روشنایی در روز یا DRL هایی از نوع LED هستند. استفاده از لامپ های LED در این خودرو محدود به بخش جلو نیست و چراغ های عقب نیز به طور کامل از نوع LED هستند. طراحی سپر عقب اوتلندر هیبریدی نیز کاملا جدید و کمی متفاوت با نمونه ی استاندارد است.

متریال استفاده شده در کابین اوتلندر از بهترین نوع به نظر می رسد و سیستم سرگرمی و رسانه ای خودرو نیز با اپل کارپلی و اندروید اتو همخوانی دارد.

این خودرو موفق شده است که از موسسه ی ANCAP پنج ستاره ی ایمنی را دریافت کند و کمپانی سازنده نیز گارانتی ۵ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری را به مشتریان ارائه می‌دهد.

صندلی های این خودرو نیز بهینه سازی شده اند و حالا در پشت فرمان اوتلندر راحتی بیشتری را می توان تجربه کرد ضمن اینکه صندلی های جدید حفاظت بهتری را نیز از بدن به عمل می آورند.

فضای کابین اوتلندر نیز در این نسل به طور کلی جادار، راحت و لوکس است و این خود یکی از دلایلی است که خریداران را به خرید این خودرو ترغیب می کند.

از نظر عایق بندی کابین، اوتلندر نمره خوبی را دریافت می کند و در سرعت ۱۰۰ کیلوتر بر ساعت تنها صدای تایرها آن هم به میزان جزیی به داخل کابین نفوذ می کنند.

برای حفظ سکوت و آرامش کابین این خودرو از شیشه های جدید و نازک تر، مواد عایق صوتی، خطوط آیرودینامیک روی بدنه و برخی تغییرات آیرودینامیکی دیگر استفاده شده است و سازنده سعی کرده تا داخل کابین خودرو تا جایی که امکان دارد ساکت باشد.

مدل هیبریدی اوتلندر همانند نسل قبلی تنها به صورت ۵ نفره عرضه می شود و خبری از نسخه ۷ نفره نیست اما در عوض خریداران این خودرو فضای جاداری را به همراه یک صندوق بار بسیار بزرگ برای ۵ نفر در اختیار خواهند داشت.

حتی زمانی که یک شخص قد بلند روی صندلی جلو نشسته باشد همچنان سرنشینان عقبی فضایی مناسبی در اختیار دارند. در داخل درها و کنسول نیز فضاهایی برای قرار دادن اشیا تعبیه شده است و خروجی برق نیز برای شارژ گجت های الکترونیکی وجود دارد گرچه در کنار اهرم تعویض دنده هیچ پورت USB تعبیه نشده است و برای شارژ کردن گوشی باید از پورت موجود در کنسول زیر دستی استفاده کنید.

در هنگام رانندگی با این خودرو اولین چیزی که متوجه آن شدیم این بود که واکنش پدال گاز در مقایسه با نسل قبلی بسیار بهتر و سریع تر شده است.

از نظر توانایی های حرکتی نیز مدل هیبریدی PHEV خودرویی سریعتر از مدل غیر هیبریدی است. در این خودرو دو عدد موتور الکتریکی وجود دارند که یکی بر روی محور جلو و دیگر بر روی محور عقب نصب شده اند که به این ترتیب اوتلندر PHEV را تبدیل به خودرویی چهارچرخ محرک کرده اند.

با وجود این سیستم چهارچرخ محرک دیگر نگرانی نیز از نظر پایداری خودرو در مسیرهای لغزنده نیز نخواهید داشت.

میتسوبیشی در زیر پوسته این خودرو تغییرات زیادی اعمال کرده است به طوری که با بهره گیری از یک سیستم تعلیق جدید در محور جلو شاهد بهبود قابل توجه هندلینگ هستیم. فنرهای عقب، رول بارها و کمک فنرها نیز همگی تغییر کرده اند و با نمونه های کارآمدتری تعویض شده اند.

تمام این تغییرات دست به دست هم داده اند تا اوتلندر PHEV سواری نرم و رضایت بخشی داشته باشد. البته در صورتی که خودرو را در مسیر پیچ ها تحت فشار بگذارید حس خواهید کرد که وزن خودرو از سمتی به سمت دیگر منتقل می شود اما فراموش نکنید که با یک کراس اوور طرف هستید نه با یک خودروی اسپرت.

در مسیر های خاکی نیز گرچه صدای ورودی به کابین کمی افزایش پیدا می کند اما همچنان ناراحت کننده نخواهد بود.

در کل باید گفت که اوتلندر PHEV خودرویی فراتر از انتظار و بسیار کارآمد است به خصوص اینکه اگر قصد استفاده از آن برای مدت طولانی داشته باشید، قیمت بیشتر این مدل در مقایسه با مدل هیبریدی به مرور زمان و به دلیل صرفه جویی در هزینه نگهداری و مصرف سوخت ظرف مدت نسبتا کوتاهی جبران می شود.

مزایا
  • کیفیت سواری خوب در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده ای، کیفیت خوب کابین در مقایسه با قیمت، عملکرد خوب سیستم انتقال قدرت
معایب
  • نیاز به واکنش تند و تیز تر برای رانندگی داخل شهر، تفاوت اندک قیمت با نسخه های غیر هیبرید، عدم ارائه در نسخه های هفت سرنشینه

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hamid_hk
    hamid_hk | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

    ماشین رخ خیلی قشنگی داره و واقعا ماشین خوبی هم برای جاده هم برای شهر و هم برای آفروده (بر خلاف اکثر رقباش تو ایران). به نظرم بزرگترین عیبی که داره طراحی داخلیش هست که یکم تو ذوق می زنه با این قیمت و نسبت به رقبا

  • Nima Mazaheri
    Nima Mazaheri | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

    واقعا مهندسی به این می گن
    دمشون گرم

  • Arman1377
    Arman1377 | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

    با توجه به قیمت رسمی ۵۰ هزار دلاری این ماشین ، الان لکسوس nx300h که هایبرید هم هست با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان در نسخه فول ( رسمی ۴۲ هزار دلار ) با آپشن های بیشتر و لوکس تر ، طراحی زیباتر و موتور قوی تر انتخاب بهتری میتونه باشه !!

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

      50 هزار دلار استرالیا مد نظر بوده

مطالب پیشنهادی