ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چهل سال پیش در چنین روزی Apple II رسما وارد بازار شد

امروز پنجم ژوئن است. چهل سال پیش در چنین روزی Apple II وارد بازار شد؛ همان کامپیوتری که نام اپل را در سرخط مهم ترین خبرهای روز قرار داد. Apple II که قبل از  عرضه ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵

امروز پنجم ژوئن است. چهل سال پیش در چنین روزی Apple II وارد بازار شد؛ همان کامپیوتری که نام اپل را در سرخط مهم ترین خبرهای روز قرار داد.

Apple II که قبل از  عرضه رسمی اش در نمایشگاه کامپیوتر وست کوست برای هزاران هوادار مشتاق اپل به نمایش در آمده بود، با ورودش به بازار این فرصت را در اختیار عموم مردم قرار می داد تا از نزدیک تجربه کار با آن را پشت سر بگذارند.

در آن دوران هر دستگاه از این کامپیوتر قیمتی برابر با 1298 دلار داشت که برابر است با 5237 دلار امروز.

فراتر از زمان خود

گرچه پیش از این، Apple-1 از سوی شرکت کالیفرنیایی مورد بحث ارائه شده بود با این همه، آن محصول هیچگاه فروش موفقی را تجربه نکرد و بیشتر حکم یک سرگرمی برای اعضای باشگاه کامپیوتر Homebrew متعلق به استیو وزنیاک را داشت.

Apple II اما متفاوت از این بود. البته خریداران این کامپیوتر باید مانیتور مورد نیازش را به صورت جداگانه خریداری می کردند با این همه بسیاری از ویژگی های آن، مبنای اصلی ساخت و توسعه محصولات بعدی اپل قرار گرفت.

Apple II به عنوان یک کامپیوتر همواره جلوتر از زمان خود بود و در اثبات این گفته همین بس که به گرافیک رنگی آن اشاره نماییم. این گجت از یک پردازنده یک مگاهرتزی MOS 6502، کیبورد یکپارچه، محیط برنامه نویسی بیسیک، حافظه قابل ارتقاء و کارت صدا بهره می گرفت که اغلب محصولات رقبا شاید از آنها بی بهره بودند.

خریداران این محصول همچنین به یک اینترفیس کاست صوتی برای بارگذاری برنامه ها و ذخیره سازی دیتای خود دسترسی می یافتند. یک سال بعد، اپل دیسک درایو فلاپی خود به نام Disk II را معرفی کرد که به کاربران امکان می داد کاست های صوتی شان را با فلاپی دیسک های سریع تر جایگزین نمایند.

استیو وزنیاک همزمان با رونمایی از Apple II در مصاحبه اش با نشریه بایت اینطور گفت: از نظر من، یک کامپیوتر شخصی باید کوچک، قابل اطمینان، با کاربری آسان و البته ارزان قیمت باشد.

موفقیت عظیم برای اپل

Apple-II موفقیت قابل توجهی را برای اپل در پی داشت و در سال نخست عرضه، 770 هزار دلار درآمد را نصیب این کمپانی کرد. در سال دوم این رقم به 7.9 میلیون دلار رسید و سال سوم نیز درآمد حیرت انگیز 49 میلیون دلار عاید اپل شد.

علی رغم تلاش های گسترده برای جایگزین کردن این دستگاه با محصولاتی نظیر Apple-III و مکینتاش، تقاضا برای Apple-II همچنان بالا بود و اپل مجبور شد نسخه های به روز شده این دستگاه را تا نوامبر 1993 تولید و عرضه نماید.

Apple-II پای بازیگران بزرگی را هم به صحنه دنیای تکنولوژی باز کرد: «میشل کاپور» بنیانگذار «شرکت توسعه لوتوس» و یکی از مؤسسین «بنیاد مرزهای الکترونیکی»، و «جان کارمک»، برنامه نویس افسانه ای و خالق بازی های انقلابی «ولفنشتاین 3D» و Doom و Quake. همچنین نخستین اپلیکیشن پرطرفدار اپل یعنی برنامه VisiCalc نیز در این پلتفرم عرضه شد.

با این تفاسیر، هرچقدر هم در مورد کنفرانس امشب اپل یعنی WWDC 2017 هیجان زده باشیم، باز هم به نظر نمی رسد هیچکدام از محصولاتی که از سوی اپل معرفی شوند، بتوانند به اندازه Apple II نقشی انقلابی در رقم زدن آینده صنعت کامپیوتر ایفا نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Parsa MSH
    Parsa MSH | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    خدا بیامرزتش

مطالب پیشنهادی