ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان و ساخت ابرمولکول هایی برای تقلید از فرآیند فتوسنتز

دانشمندان در سرتاسر جهان همواره به دنبال بازتولید فتوسنتز در محیط آزمایشگاهی بوده اند تا بتوانند با تقلید از این فرآیند، سوخت ایجاد کنند. اکنون تیمی تحقیقاتی متشکل از دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی بروکهیون و ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵

دانشمندان در سرتاسر جهان همواره به دنبال بازتولید فتوسنتز در محیط آزمایشگاهی بوده اند تا بتوانند با تقلید از این فرآیند، سوخت ایجاد کنند. اکنون تیمی تحقیقاتی متشکل از دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی بروکهیون و محققان دانشگاه ویرجنیا تک موفق به دستیابی به اطلاعات تازه ای در مورد یک سیستم مولکولی مصنوعی یا «ابرمولکول» شده اند که در زمینه عملیات فتوسنتز به خوبی عمل می کند.

این ابر مولکول ها می توانند منابع انرژی پاک در آینده باشند

گفتنی است پیشتر محقق ارشد حاضر در مطالعه مذکور توانسته بود تا دو ابرمولکول را تولید کند که قادر به انجام  دو فرآیند حاضر در فتوسنتز یعنی جذب نور و انتقال انرژی الکتریکی به منظور تولید هیدروژن و تبدیل آن به گلوکز بوده اند. با این حال کارایی دو ابرمولکول مورد اشاره با هم متفاوت بوده و یکی از آنها بازدهی بیشتری داشته است.

لازم به ذکر است هر دو ابرمولکول از تعداد متعددی یون های فلزی روتنیم (Ru) متصل به یک مرکز کاتالیزوری ساخته شده از یون های فلزی رودیم (Rh) متشکل شده اند. با این وجود یکی از آنها که دارای شش جذب کننده نور Ru است، می تواند در طول مدت 10 ساعت 280 مولکول هیدروژن را تولید کند اما از طرف دیگر ابرمولکولی دارای سه یون Ru، قادر است تنها 40 مولکول هیدروژن را ظرف چهار ساعت و پیش از متوقف شدن عملکردش تولید کند.

در نتیجه با این کشف جدید اکنون محققان می توانند سیستم های مولکولی با بازدهی حتی بیشتر را برای انجام عملیات فتوسنتز به صورت مصنوعی تولید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی