ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل پس از 6 سال هنوز موفق نشده مشکل درک گفتار را در سیری حل کند

کنفرانس WWDC امسال بسیاری از کاربران را به آینده سیری امیدوار کرد. اپل طی این مراسم از رابط کاربری جدید و توانایی ترجمه زبان های مختلف توسط دستیار هوشمند خود گفت و اعلام کرد صدای ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

کنفرانس WWDC امسال بسیاری از کاربران را به آینده سیری امیدوار کرد. اپل طی این مراسم از رابط کاربری جدید و توانایی ترجمه زبان های مختلف توسط دستیار هوشمند خود گفت و اعلام کرد صدای جدید سیری، کاملاً توسط الگوریتم های یادگیری ماشینی تولید خواهد شد.

همچنین «SiriKit» نیز به عنوان ابزاری برای توسعه دهندگان شخص ثالث، که امکان بهره گیری از سیری در اپلیکیشن های مختلف را فراهم می کند، حالا توانمندتر شده و کمپانی های مختلف می توانند برای تولید نرم افزارهای کاربردی از آن استفاده کنند.

تایپ دستورات به جای تلفظ شفاهی آنها از دیگر امکانات جدید سیری در iOS 11 بوده و دستیار هوشمند اپل، حالا به جدیدترین محصول کمپانی یعنی اسپیکر هوشمند «HomePod» نیز راه یافته است.

البته اپل به مشکل اصلی سیری یعنی درک درخواست های صوتی اشاره ای نکرد و معلوم نیست شرکت مذکور برای رفع این نقص چه برنامه هایی دارد. تشخیص صدا یکی از بزرگترین نقاط ضعف سیری از زمان معرفی در سال 2011 بود که بسیاری از کاربران را از عملکرد نه چندان دقیق خود نا امید کرد.

سیری در تشخیص دستورات کاربران ضعیف عمل می کند و حتی اگر این بخش را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد، ممکن است در ارائه پاسخ مناسب با مشکل مواجه شده و نتواند به خوبی مشکل کاربر را حل کند.

رازداری بیش از اندازه اپل بسیاری از استعدادها را فراری داده است

گوگل اسیستنت و آمازون الکسا دستیارهای بی نقصی نیستند، اما می توانند درخواست های پیچیده را بسیار بهتر از سیری به انجام برسانند. البته مهمترین دلیل این امر، ساختار اداری اپل و نحوه برخورد با هوش مصنوعی در کمپانی مذکور است. تمایل این شرکت به حفظ اسرار باعث شده بسیاری از متخصصان حوزه هوش مصنوعی، از ترس اینکه هیچگاه به واسطه خلاقیت و خدمات خود در دنیا شناخته نشوند، فکر فعالیت در کوپرتینو را از ذهن خود بیرون کنند.

کمپانی اپل در کنفرانس خود با توسعه دهندگان، به جای ارائه راه حل هایی برای رفع مشکل اصلی دستیار هوشمند خود، مسیر جدیدی را در پیش گرفته و گویا قصد دارد برای دور زدن مسئله، تعریف کارکردهای سیری را از پایه عوض کند.

«کریگ فدریگی» معاون بخش مهندسی نرم افزار اپل، طی مراسم با معرفی قابلیت های جدید سیری تلاش کرد توسعه دهندگان را هرچه بیشتر به استفاده از SiriKit ترغیب کند.

به عنوان مثال پس از مطالعه درباره کشور ایسلند در سافاری، سیری مطالب مربوط بیشتری را پیشنهاد کرده و زمانی که فدریگی به عمد iMessage را برای نوشتن پیامی در ارتباط با سفر به ایسلند باز کرد، سیری لغات ایسلندی جدیدی که از مطالب اینترنتی یاد گرفته بود را به وی پیشنهاد نمود.

صحبت های فدریگی پر از واژگانی چون «جست و جوی تصویری»، «تمرینات ورزشی» و «کدهای QR» بود که در مجموع کاربردی به نظر می رسند اما، با تعریف اصلی سیری به عنوان یک دستیار صوتی هوشمند مطابقت چندانی ندارند و جالب اینکه در طول کنفرانس، حتی یک بار هم با سیری به صورت شفاهی ارتباط برقرار نشد.

اپل می خواهد با ارائه ویژگی های جدید، ضعف اصلی دستیار هوشمند خود را پنهان کند

بر اساس شواهد، اپل قصد دارد تقریباً هر آنچه به یادگیری ماشینی مربوط می شود را تحت عنوان سیری ارائه کرده و از این طریق، ضعف درک صوتی دستیار خود را با کاهش تعاملات گفتاری کاربر و سیری پوشش دهد. مشکل اینجاست که اگر این روش نیز کارساز باشد، جبهه جدیدی در مقابل کمپانی باز خواهد شد چرا که هیچکدام از ویژگی های جدید، مزیت خاصی نسبت به رقبا برای اپل ایجاد نخواهند کرد.

روزهای پیش رو -قبل و بعد از معرفی آیفون جدید- برای اپل بسیار سرنوشت ساز خواهند بود؛ زیرا بالاخره معلوم می شود که آیا کمپانی ساکن کوپرتینو توانسته دستیار هوشمند خود را به سطح استانداردهای روز ارتقا دهد یا خیر. البته به نظر می رسد اپل کاملاً به سیری اعتماد داشته و حتی یک دستگاه اختصاصی (HomePod) را نیز برای استفاده از قابلیت های آن تولید کرده است.

با تمام این اوصاف، مطمئناً انتشار و نصب iOS 11 روی میلیاردها دستگاه آیفون و آیپد، و همچنین حضور اسپیکر هوشمند اپل در خانه ها، جایگاه واقعی سیری در عرصه رقابت دستیارهای صوتی هوشمند را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • thepjt
    thepjt | ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

    اپل گرفتار چیزی شده که خودش درستش کرده ... خودش بوده که هی رو پنهان کاری بی دلیل رو معماری بسته نرم افزار و سخت افزار تاکید بیجا کرده ... خودش بوده که بازی دستیار صوتی رو شروع کرده و بعد ولش کرده و فکر کرده اند رقبا مرده اند... و همین که تو آی او اس 5 سیری رو معرفی کردیم کافیه و دیگه فقط بچیبیم به سود سود و سود بیشتر بدون فکر کردن به آینده و استفاده از این همه پول در جهت این آینده ..

  • Mostafa8p
    Mostafa8p | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

    در کل نویسنده میخواست بگه اپل طبق معمول فقط پیاز داغ مراسم رو زیاد کرده بود

مطالب پیشنهادی