ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مسبب مرگ 38000 نفر؛ آلایندگی فراتر از انتظار خودروهای دیزلی

تحقیقات جدید نشان داده است که خودروها و کامیون های دیزلی که در سرتاسر جهان و در بیش از 10 کشور در حال تردد هستند، 50 درصد گاز اکسید نیتروژن (NOx) بیش از چیزی که ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

تحقیقات جدید نشان داده است که خودروها و کامیون های دیزلی که در سرتاسر جهان و در بیش از 10 کشور در حال تردد هستند، 50 درصد گاز اکسید نیتروژن (NOx) بیش از چیزی که تصور می شد را منتشر می کنند. این میزان آلایندگی در مرگ حدود ۳۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان دخیل بوده است.

در تحقیقات جدیدی که نتیجه ی آنها اخیرا در نشریه ی Nature منتشر شده است محققان میزان انتشار گازهای سمی خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی در هنگام حرکت در جاده را با میزان انتشار همین گازها در هنگامی که خودرو در آزمایشگاه قرار دارد اندازه گیری و مقایسه کرده اند.

کشورهایی که این تست در آنها انجام شده است شامل برزیل، استرالیا، کانادا، چین، اتحادیه ی اروپا* هند، ژاپن، روسیه، ایالات متحده و کره ی شمالی هستند که این کشورها در سال ۲۰۱۵ مجموعا ۸۰ درصد بازار جهانی خودروهای دیزلی را به خود اختصاص داده بودند. آسوشیتد پرس گزارش کرده است که این آزمایش ها ثابت کرده اند که میزان اکسید نیتروژن تولید شده توسط خودروهای دیزلی ۵ میلیون تن بیش از عدد ۹.۴ میلیون تنی بوده است که قبلا در آزمایشگاه ها اندازه گیری شده بود.

گاز  اکسید نیتروژن (NOx) گازی است که از سوختن سوخت های فسیلی و زغال سنگ تولید می شود و در خروجی اگزوز خودروهای احتراق داخلی نیز وجود دارد.

استنشاق این گاز می تواند سبب بروز آسیب در ریه و قلب شود و عوارض آن بر روی انسان شامل سرطان ریه هستند و حتی انجمن بین المللی حمل و نقل پاک این گاز را به عنوان یکی از عوامل اصلی سرطان ریه در جهان عنوان کرده است.

دولت ها و سازمان های استاندارد معمولا تنها تست های روتین را بر روی خودروهای دیزلی جدید انجام می دهند تا اطمینان حاصل کنند این خودروها از پس استانداردهای موجود بر می‌آیند.

ایراد بزرگ این تست های این است که شرایط واقعی رانندگی در جاده در آنها شبیه سازی نمی شود و به همین دلیل میزان گازهای آلاینده ای که در تست ها اندازه گیری می شود کمتر از میزانی است که همان خودرو در دنیای واقعی و در عمل از خود انتشار می دهد.

این تحقیقات دخالت آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی در ۳۸ هزار مورد مرگ و میر را تخمین زده اند که بیشتر این مرگ و میرها در اروپا، چین و هند اتفاق افتاده اند.

همچنین تخمین زده می شود که ۱۱۰ نفر بیشتر از این آمار نیز در ایالات متحده جان خود را از دست داده باشند. البته این نتایج چندان نیز شوکه کننده و غیر قابل باور نبودند چون قبلا نیز تحقیقی در ماه ژانویه انجام شده بود که ثابت کرده بود خودروهای دیزلی جدید اروپایی آلایندگی بسیار بیشتری در مقایسه با اتوبوس ها و کامیون ها دارند و دلیل آن نیز این است که استانداردهای آلایندگی که بر روی خودروهای تجاری همانند کامیون ها و اتوبوس ها اعمال می شوند بسیار سختگیرانه تر از استانداردهایی هستند که بر روی خودروهای سواری دیزلی اعمال می شوند.

ضمن اینکه حتی اگر سواری های دیزلی در آزمایشگاه بتوانند این تست ها را با موفقیت بگذرانند، در دنیای واقعی آلایندگی آنها بیشتر از عددی خواهد بود که در آزمایشگاه به ثبت رسیده است.

انجام این تحقیقات پس از آن آغاز شد که در سپتامبر ۲۰۱۵ ماجرای رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس واگن موسوم به ماجرای دیزل گیت پیش آمد و توجهات جهانی را به سمت میزان آلایندگی خودروهای دیزلی جلب کرد.

محققانی که این تحقیق را انجام داده اند پیشنهاد کرده اند که برای کاهش مرگ و میر ناشی از آلایندگی گاز اکسید نیتروژن باید قوانین زیست محیطی سخت گیرانه تری را برای خودروهای دیزلی وضع کرد. به گفته آنها در صورتی که این قوانین وضع و اجرا شوند تا سال ۲۰۴۰ از مرگ حدود ۱۷۴ هزار نفر پیشگیری خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

    حالا اونا خودروهاشون به روزه وای به حال ایران که ماشیناش مال عصر حجره با تحریمیم یا انقدر گرونن که طرف ماشینشو عوض نمیکنه همونو سمبلش میکنه سوار میشه واسش مهم نیست که گاز سمی داره یا نداره چون خرج زندگیشو از اون راه در میاره این دولته که باید براش مهم باشه چطور فرتو فرت از جاهایی که باید مالیات میگیرن مغازه داراو امسالو غیره یا انگار ملت ارث باباشونو تلبکاره جریمه هارو هر سال ده برابر میکنن بعد نمیتونن اینجور چیزارو کنترل کنن یا نه به نعفشون نیست توش پول نداره واسشون که پیگیر باشن آخه باید بصرفه دیگه زندگی خرج داره باید بهترین خونه ها و بهترین ماشینارو داشته باشن مردم کیلویی چندن مگه نه.

    • Goyban bl
      Goyban bl | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

      مشکل همینه این ماک هایی که توی ایران هستن و کلی ماشین دیزلی از رده خارج اتوبوس های شرکت واحد و ....
      حالا هرچقدر هم میخوان تو ایران بحث معاینه فنی و ... راه بندازن شما فکر کن یه کِشنده ای که صدی ۷۰ لیتر میسوزونه (نسبت به صدی ۳۰ کِشنده های جدید با قدرت بیشتر) چقدر آلودگی داره این ماشین ها باید عوض بشن
      گرچه ماشین های دیزلی جدیدی هم که وارد میشن و کلی استاندارد آلایندگی دارن با سوخت داغون ایران میشه گفت همونقدر دود میکنن و آلودگی تولید میکنن

مطالب پیشنهادی