ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحریک الکتریکی قسمتی از قشر مغزی، خلاقیت را افزایش می دهد

تیمی از محققین دانشگاه «کوئین مری» لندن با همکاری دانشگاه گلداسمیتس در آزمایشی عجیب، از روش تحریک مغزی برای افزایش خلاقیت افراد استفاده کردند. در این تحقیق که روی 60 شرکت کننده انجام گرفت، جریان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

تیمی از محققین دانشگاه «کوئین مری» لندن با همکاری دانشگاه گلداسمیتس در آزمایشی عجیب، از روش تحریک مغزی برای افزایش خلاقیت افراد استفاده کردند. در این تحقیق که روی 60 شرکت کننده انجام گرفت، جریان الکتریکی ضعیفی با استفاده از الکترودها به جمجمه مغز افراد اعمال شد.

قشر خلفی-جانبی پری فرونتال سمت چپ نقش تعیین کننده ای در خلاقیت دارد

جریان مورد استفاده به قدری ضعیف بود که آسیب دائمی در مغز ایجاد نکرده و احساس نامطلوبی را در آزمودنی ها به وجود نمی آورد. این محققین با استفاده از تکنیک «تحریک مغز از روی جمجمه با جریان مستقیم» یا tDCS توانستند یکی از قسمت های مهم بخش فرونتال مغز به نام «قشر خلفی-جانبی پری فرونتال نیمکره چپ» را از کار بیندازند. جالب اینجاست که پس از اعمال شوک الکتریکی، شرکت کنندگان در اجرای فعالیت هایی که به تفکر خلاقانه نیاز داشتند، بهتر عمل می کردند.

قشر مغزی فوق نقش مهمی را در انجام کارهای نیازمند استدلال و و تفکر ساخت یافته بر عهده دارد، به همین دلیل آزمودنی ها پس از دریافت شوک مغزی توانایی حل مسائل اینچنینی را از دست دادند و نمی توانستند آیتم های متعدد مورد نیاز برای این نوع تفکر را در ذهن نگه دارند. دکتر «کارولین دی برناردی لافت» از دانشکده بیولوژی و علوم شیمی دانشگاه کوئین مری لندن در این رابطه می گوید:

به نظر ما، بازداری فعالیت این قسمت از مغز می تواند تفکر خلاق در افراد را افزایش دهد، زیرا همین منطقه عامل اصلی خطور راهکارهای اثبات شده و معمول به ذهن به شمار می رود. بیشتر مسائل خلاقیتی نیازمند رها شدن ذهن از فرضیات ریشه دار هستند، تا راهکارها و ایده های جدید به وجود بیایند. ما از طریق tDCS کاتدی دقیقاً همین کار را انجام دادیم.

طبق اظهارات لافت، تحقیق مورد بحث دو نتیجه بسیار مهم در پی دارد. اول اینکه خلاقیت یکی از مهارت های شناختی است و می توان آن را به فرایندهای کوچک تر تجزیه کرد تا یک به یک مورد ارزیابی قرار گیرند. بدین ترتیب، هیچ قسمت خاصی از مغز را نمی توان مسئول مستقیم تفکر خلاق دانست و درک فرایند ایده پردازی به درک کامل تر از کل مغز وابسته خواهد بود.

دومین نتیجه به گفته لافت، کمی غیر منتظره است:

در کمال تعجب، ما توانستیم یافته های تحقیق دیگری که روی بیماران دچار ضایعات قشر پری فرونتال مغز بودند را تکرار کنیم. این بیماران به راحتی می توانستند مسائل دشوار نیازمند تفکر خلاق را حل کنند، که نشان می دهد قشر مورد نظر یکی از موانع اصلی سر راه خلاقیت افراد به شمار می رود. ما با استفاده از tDCS و ایجاد ضایعه موقت، این موضوع را اثبات کردیم.

گفتنیست با توجه به ارائه دستگاه های خانگی تحریک مغزی از سوی تولید کنندگان مختلف به بازار عمومی، دانشمندان در مورد اثرات غیر قابل پیش بینی آنها هشدار می دهند. به همین دلیل پیشنهاد نمی شود که در صورت نیاز به خلاقیت بیشتر، از این روش استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی