ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش دیجیاتو: بازدید از کارخانه MSI در چین

نمایشگاه کامپیوتکس امسال، جذابیت های بسیاری داشت که سعی کردیم شما را با حال و هوای آن آشنا کرده و گزارشی تصویری از غرفه های مختلف و بزرگ آن برایتان آماده کنیم. ولی تایوان پایانی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

نمایشگاه کامپیوتکس امسال، جذابیت های بسیاری داشت که سعی کردیم شما را با حال و هوای آن آشنا کرده و گزارشی تصویری از غرفه های مختلف و بزرگ آن برایتان آماده کنیم. ولی تایوان پایانی برای سفر ما نبود و پس از آن، به چین رفتیم تا از کارخانه MSI بازدید کنیم؛ شرکتی که در سال های اخیر در زمینه نوت بوک های گیمینگ و سایر محصولات مرتبط با گیمرها، خوش درخشیده و توانسته اعتماد آنها را جلب کند.

MSI امسال برای نخستین بار تصمیم گرفت تا درب های کارخانه اش را به سوی اهالی رسانه باز کند و بخش های داخلی شرکت خود را از طریق اصحاب رسانه به دنیا نشان دهد. از کشورهای مختلف حدود ۲۰ رسانه به کارخانه MSI دعوت شده بودند و از ایران، دیجیاتو نامزد این بازدید شد. در ادامه، گزارش بازدید ما از کارخانه MSI را مطالعه می کنید.

MSI در واقع سه کارخانه بزرگ دارد. اولین کارخانه در وطن، یعنی تایوان واقع شده و سپس دو کارخانه بزرگ در چین (کُنشان - شنژن) مشغول به تولید محصولات MSI هستند. پس از رسیدن به فرودگاه بین المللی شانگهای به نام «پودنگ»، حدود یک ساعت و نیم با خودرو طول کشید تا به کارخانه ی واقع در شهر کُنشان برسیم؛ کارخانه ای که مختص تولید نوت بوک های MSI بود.

تصویری سراسرنما از پردیس MSI در شهر کُنشان. از سمت راست، بخش تحقیق و توسعه، کارگاه شماره یک - دو،‌ و در نهایت خوابگاهی برای کارکنان در انتهای سمت چپ تصویر دیده می شود.

 

فضای کل زمین مجموعه ای که MSI در اختیار داشت به ۲۷۲ هزار متر مربع می رسد.

 

تصویری از لابی اولین ساختمان: بخش تحقیق و توسعه.

 

در طبقه فوقانی بخش تحقیق و توسعه، «ایتن یانگ» (Ethan Yang) مدیر بخش نوت بوک MSI میزبان ما شد و توضیحاتی را در خصوص خط تولید محصولات ارائه کرد.

 

فضای بیرون ساختمان کارگاهی شماره یک.

 

در فضای داخل ساختمان کارخانه، تصویر برداری مجاز نبود تا اینکه به داخل بخش تولید رسیدیم. پیش از ورود، ملزم به پوشیدن لباس هایی خاص برای پاک باقی ماندن فضای داخلی کارگاهی شدیم.

 

پس از ورود به داخل محوطه اصلی، آقای یانگ شروع به ارائه توضیحانی در خصوص هر یک از دستگاه ها کرد.

 

پس از وارد شدن به سالن، اولین قسمت به تولید مادربردهایی برای استفاده در نوت بوک های MSI اختصاص داشت.

 

ماشین هایی که در نخستین خط حضور داشتند، فرایند PCBA را انجام می دادند. از Solder Paste یا لحیم کاری اتوماتیک برد خام گرفته تا در نهایت نصب قطعات مختلف روی آن.

 

اگرچه بسیاری از دستگاه ها به شکل اتوماتیک وظیفه خود را انجام می دهند،‌ اما هر دستگاه یک اپراتور هم دارد که در بیشتر اوقات صرفاً به کیفیت سنجی انجام کار مشغول است.

 

این یک ماشین برداشت و جایگذاری SMT با نام تجاری Fuji NXT III است و یکی از مهم ترین ماشین های این قسمت از خط تولید برای ساخت مادربرد به حساب می آید. ماشینی که می بینید، جدیدترین نمونه از نوع خود است و می تواند در هر ساعت تا ۳۷۵۰۰ چیپ را بر روی بردها نصب کند.

 

از ابتدای خط تولیدی که تصویرش را مشاهده کردید، پس از انجام هر قسمت از فرایند PCBA، آزمایشی کوتاه و اتوماتیک روی آن صورت می گیرد تا نقص فنی در آن وجود نداشته باشد. آقای یانگ می گوید که دستگاه های تولید کننده مادربرد جدیدترین از نوع خود هستند و بسیار به ندرت پیش می آید تا خطایی در کار آنها مشاهده شود.

 

روی نوار متحرک، مادربردی را می بینید که چند دستگاه را پشت سر گذاشته، برخی از مدارها یا قطعات روی آن سوار شده اند و حالا وارد دستگاه جدیدی می شود تا فرایند تولید آن کامل تر گردد.

 

مادربرد در پایان راه تولید.

 

بررسی مادربرد برای نوت بوک گیمینگ MSI، جهت چک کردن صحت کارکرد دستگاه های اتوماتیک و چینش صحیح چیپ ها. کارکنان این قسمت صرفاً به بردها نگاه کرده و محل قرارگیری برخی چیپ های خاص را چک می کنند. در ادامه به تست نهایی و کارکرد مادربردها می رسیم.

 

آقای یانگ می گوید تمام قطعاتی که در نوت بوک های MSI به کار می روند قابل ردیابی هستند و هر قطعه برای خود شماره سریال خاصی دارد.

 

مادربردها به سمت مرکز تست عملی حرکت می کنند.

نام این قسمت «فانکشن تست» یا «آزمایش عملکرد» است. کارمند بخش تولید، در حال قرار دادن مادربرد زیر دستگاه آزمایش مخصوصی است که به سرعت عملکرد مادربرد را تست می کند و در صورت مشکل داشتن، به اپراتور اطلاع می دهد.

 

در بخش انتهایی تولید مادربرد، بیش از ۱۰ استند آزمایش مادربرد اینچنینی وجود دارد که همه کارکنان به سرعت تمام مادربردهای تولید شده را آزمایش می کنند.

 

قسمت بسته بندی مادربرد. بالاخره در این قسمت کار تولید مادربرد به پایان می رسد و در بسته هایی که می بینید، برای بخش بعدی و جهت قرار گرفتن درون نوت بوک ها، به ساختمان دیگری هدایت می شوند.

 

پس از اتمام بازدید از خط تولید مادربردها، آقای یانگ ما را به ساختمان دیگری هدایت می کند؛ جایی که قطعه به قطعه از لپ تاپ های MSI روی هم قرار می گیرند و محصولی کامل متولد می شود.

 

همان ابتدا زمانی که وارد کارخانه اصلی تولید نوت بوک ها می شوم، این قسمت در برابرم نمودار می شود. اینجا محفظه تست نوت بوک های آماده شده است؛ جایی که ۱۰۰ ها نوت بوک MSI به مدت ۲۴ ساعت به شکل نهایی آزمایش می شوند، آزمایش هایی که در ادامه در موردشان می گویم.

 

این تنها یکی از ردیف های کارکنان بخش تولید است؛ در پشت این قسمت دست کم چندین ردیف بزرگتر در حال کار هستند.

 

شخصی که بخشی از شاسی را از کارتن درآورده و در حال تماشای آن برای یافتن یک عیب احتمالیست.

 

همه چیز از اینجا شروع می شود. ابتدای راه: جایی که هنوز هیچ قطعه ای روی شاسی پایینی نوت بوک نصب نشده است.

 

مادربردی که دقایقی پیش توضیح کاملی از نحوه ساخته شدنش مطالعه کردید و تصاویرش را دیدید، حالا به این قسمت رسیده و روی شاسی نوت بوک پیچ می شود.

 

 

مهم نبود چقدر به کارکنان نزدیک می شدم و چقدر برای ثبت یک تصویر جلو می رفتم. آنها بی توجه به اتفاقات پیرامون، کار خودشان را می کردند. بدون اینکه نیم نگاهی به اطراف داشته باشند.

 

کابل ها به مادربرد متصل می شوند تا در ادامه راه، سایر کارکنان بخش تولید، قطعات دیگری مانند نمایشگر را به سوی دیگر همین کابل ها متصل کنند.

 

روی بخش دیگری از خط تولید، کارکنان MSI مشغول آماده کردن پنل های نمایشگر نوت بوک ها هستند.

 

اینطرف، مادربرد متصل شده به شاسی، حالا آماده میزبانی قطعات جدیدی است.

 

در تمام قسمت های کارخانه می توان این علامت را دید؛ علامتی که اگرچه زبانش برای ما قابل درک نیست، ولی مشخصاً از حفظ سکوت می گوید. شاید وقتی این همه آدم را در کنار هم مشغول کار ببینید، تصورتان این باشد که محیط بیش از اندازه پر سر و صداست ولی به هیچ عنوان چنین نیست. کسی کلامی با شخص دیگری حرف نمی زند و حتی ابزارآلات کارکنان هم تا حد ممکن بی صدا هستند. باورش سخت است ولی در کارخانه، چیزی تقریباً شبیه به سکوت حکم فرماست.

 

تقریباً هر کس وظیفه نصب یک قطعه را بر عهده دارد. این شخص روی نوار روانی که پیش رویش است، مادربردهایی را می بیند که باید سیستم خنک کننده لپ تاپ را روی آنها سوار کند. همانطور که می بینید، او یک سیستم را روی مادربردی که از جلویش رد شده، نصب کرده و حالا مشغول چک کردن سیستم خنک کننده بعدی است که باید روی یک مادربرد دیگر سوار کند.

 

شاید بتوان گفت کار این دوستمان کمی ساده تر از همکارانش است: نصب حافظه رم روی مادربرد!

 

روی بخشی از قطعات شماره سریالی نصب می شود.

 

نوبت به نصب پنل نمایشگر می رسد تا کار اسمبل نوت بوک به پایان خود نزدیک شود.

 

پس از نصب و بسته شدن پیچ ها، با یک پارچه نم دار، سطح داخلی نوت بوک پاک می شود چرا که به هر حال دستگاه برای رسیدن به این نقطه، حسابی بالا و پایین شده.

 

چند نفر در خط تولید حضور دارند که کارشان آزمایش تمام کلیدهای کیبورد دستگاه هست. نه به شکل تصادفی، بلکه برای هر یک دستگاهی که تولید می شود. باید ببینید که کلیک پذیری همه کلید ها کاملاً مطلوب است یا خیر.

 

 

حتماً شما هم از انقلاب رباتیک شنیده اید. اینکه می گویند در آینده ای نزدیک نیروی کار با ربات ها جایگزین می شود. پس از بازدید از کارخانه MSI، به نظرم این کار صرفاً از منظر اقتصادی توجیه پذیر است وگرنه این آدم ها، دقیقاً مانند ربات و با دقتی بسیار بالا کار می کنند. جالب تر اینکه هر چند نفر، یک ناظر دارند. ناظری که در چند ساعتی که در کارخانه MSI می گشتم، ندیدم صدای هیچ کدامشان در بیاید. شاید بتوان گفت بیکارترین افراد در کارخانه MSI، همین ناظرین بودند، چرا که کارکنان وظیفه شان را به خوبی می دانستند و کارشان را بدون هیچ حواس پرتی انجام می دادند.

 

در مرحله بعد، روکشی روی نمایشگر قرار می گیرد و دستگاه به بخش نصب ویندوز و همچنین آزمایش ۲۴ ساعته راه پیدا می کند.

 

 

ویندوز لایسنس شده ی مایکروسافت اینجا روی سخت افزار تازه سرهم بندی شده، قرار می گیرد.

 

اینجا همان محفظه ی آزمایش ۲۴ ساعته نوت بوک های MSI است که در ابتدای ورود به این ساختمان تصویرش را دیدیم.

 

آقای یانگ، مدیر بخش نوت بوک در MSI در خصوص این محفظه نکاتی را ارائه می دهد. برای مثال، در این ۲۴ ساعت، تقریباً نیمی از زمان صرف اجرای رندرهای سنگین می شود. اما یانگ یک نکته جالب دیگر را هم می گوید: «خیلی از مشکلات کامپیوتری وقتی رخ می دهند که شما اصلاً با کامپیوتر کاری ندارید و آن را به حال خودش رها کرده اید!» به همین دلیل، چندین ساعت از این ۲۴ ساعت، نوت بوک ها به حال خودشان رها می شوند تا مشخص شود که مشکلی برای کارکرد آنها پیش می آید یا خیر.

 

اینجا یک نکته مهم دیگر را هم باید ذکر کرد، هر نوت بوک، با شارژر خودش (همان شارژری که در جعبه به دست کاربر می رسد) به مدت ۲۴ ساعت آزمایش می شود. پس در نتیجه، این آزمایش هم برای خود نوت بوک است و هم برای شارژر آن.

 

 

لپ تاپ هایی که ۲۴ ساعت درون محفظه بوده اند و آزمایش را هم به شکل موفقیت آمیز سپری کرده اند، یکی یکی از داخل محفظه بیرون کشیده می شوند و به سوی بخش پاکسازی مجدد و سپس بسته بندی ارسال می شوند.

 

پاکسازی نهایی همه طرفه دستگاه برای ارسال به بخش بسته بندی.

 

پس از پاکسازی، روکشی روی نمایشگر دستگاه قرار می گیرد تا از آسیب های احتمالی در زمان حمل جلوگیری به عمل آید.

 

سری نوت بوک های P از نوت بوک هایی با ظاهر گیمینگ جدا می شوند.

 

 

 

کار او تبدیل کردن مقوای آماده برای بسته حمل لپ تاپ ها، به کارتن هایی با شکل نهایی است.

 

او بسته های آماده لپ تاپ را وزن می کند و در نهایت آنها را درون کارتن حمل بار قرار می دهد.

 

چسب مخصوص اینجا توسط دستگاه روی کارتن حمل لپ تاپ کشیده می شود.

 

و در نهایت کارتن ها اینچنین بسته بندی شده و آماده ارسال به نقاط مختلف جهان می شوند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • soran.a
    soran.a | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

    فقط یه نکته، سن نیروهای کارشون رو ببینید، تو ایران هم ببینید این رده سنی در چه وضعیتی هستن متاسفانه!

  • iMori
    iMori | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

    سلام اینجا جاش نیست ولی خواهشن یه مطلب بذارین راجب دزدی جدید ایرانسل بسته اینترنت میخری بعد ۲ بار فعال میکنه و۲ بار میکشه روی قبض توی اپ ایرانسل زنگ هم میزنی پشتیبانی میگن خودت کردی !! حالا الان هم برای مادرم بعد چند روز تازه ۲ بار حساب کرده هم برای دوستم و قشنگ معلومه خبر دارن دارن زیر پوستی دزدی میکنن
    هرکی این اتفاق افتادت براش لایک کنه خواهشن

  • AMIR FARAJI
    AMIR FARAJI | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

    من یه لپ تاپ acer گرفتم با گارانتی سازگار از روز اول خراب بود 3 بار هم فرستادم گارانتی درست نشد

  • sina-k
    sina-k | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

    این صحت داره تو ایران لپتاپای این شرکت رو مونتاژ می کنن؟این شرکت خودش نمایندگی تو ایران نداره از سایتشم میتونین ببینین ولی بعضی شرکتا ادعا دارن تو داخل تولید میکننmsiرو

    • احسان امیری
      احسان امیری | ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

      سلام بله صحت داره.
      يك شركت به نام ماتريس در شهرك صنعتي پرند هست كه اكثر laptop و All in one هاي msi اينجا مونتاژ ميشه و حتي بدنه برخي محصولات هم خود ماتريس با برند msi توليد ميكنه طبق بازديدي كه داشتم اين شركت توسط دوربين هاي مداربسته به صورت دائم توسط msi تحت نظر هست و هرگونه خطايي و دستكاري رو متوجه ميشوند و حتي بازديد هاي سرزده هم دارند.
      جالبه كه بدونيد ازشون پرسيدم مواد پتروشيمي كه براي توليد بدنه all in one ها استفاده ميكنيد ساخت كدوم كشوره گفتن كه از عربستان وارد ميكنيم.البته دو سال پيش الان رو نميدونم.

      عكس پايين هم مربوط به خط توليدشون هست
      www.matris.co.ir

      • sina-k
        sina-k | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

        یعنی با همون کیفیت خارج مونتاژ میکنن؟5-6 تومن پول زیادیه که برا چیزی بدی که مطمئن کیفیتش نیستی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی