ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروتکل PCIe 4.0 دو برابر استاندارد موجود سرعت خواهد داشت

تقریباً از سال 2011 به بعد، زمزمه هایی از عرضه استاندارد جدید درگاه های سخت افزاری PCIe در میان بود که اخیراً «PCI-SIG» مرجع اطلاعات مربوط به ابزارهای جانبی و مشخصات سخت افزاری، با انتشار ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

تقریباً از سال 2011 به بعد، زمزمه هایی از عرضه استاندارد جدید درگاه های سخت افزاری PCIe در میان بود که اخیراً «PCI-SIG» مرجع اطلاعات مربوط به ابزارهای جانبی و مشخصات سخت افزاری، با انتشار ویژگی های رسمی PCIe 4.0، به شایعات مذکور خاتمه داد.

نسخه جدید PCIe از قابلیت Backward Compatibility پشتیبانی می کند

PCIe یا «Peripheral Component Interconnect Express» استاندارد رایج برای پروتکل های ارتباطی سخت افزارهای داخلی رایانه هاست که به درگاه های پذیرنده سخت افزار روی مادربورد کامپیوتر و همچنین خود قطعات سخت افزاری (مانند کارت گرافیک) مربوط می شود و در نسخه جدید، دو برابر نسخه قبلی یعنی PCIe 3.0 سرعت داشته و از قابلیت «Backward Compatibility» نیز پشتیبانی می کند.

البته استاندارد مورد بحث فقط به رایانه های شخصی مربوط نمی شود بلکه سرورها، فضاهای ذخیره سازی و حتی ابزارهای قابل حمل نیز می توانند از PCIe استفاده کنند. نسخه جدید بستر مناسبی برای کارت گرافیک ها، SSD ها و سخت افزارهای داخلی پرسرعت تر بوده و نقش مهمی در ارتقاء عملکرد رایانه ها ایفا خواهد کرد.

همچنین PCIe 4.0 با داشتن قابلیت Backward Compatibility، از نسخه های قبلی خود نیز پشتیبانی می کند و در نتیجه، سخت افزارهای جدید به راحتی با مادربوردهای قدیمی سازگار شده و مادربوردهای جدید نیز از کارت گرافیک و سایر ابزارهای قدیمی پشتیبانی خواهند کرد.

بنا به گزارشات، PCI-SIG پا را از این نیز فراتر گذاشته و خبر از عرضه استاندارد PCIe 5.0 در سال 2019 میلادی می دهد. لازم به ذکر است این استاندارد هم دو برابر از نسخه قبلی خود سریعتر بوده و می تواند پهنای باند شبکه ای 128GB/s را فراهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی