ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کنترل بیماری پارکینسون در انسان با استفاده از سلول های مغز خوک

نتایج تحقیقات درازمدت دانشمندان روی چهار فرد مبتلا به بیماری پارکینسون نشان می دهد تعبیه سلول های خوک در مغز این افراد، مانع از پیشرفت علائم شده است. همان طور که می دانید در بیماری ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۵

نتایج تحقیقات درازمدت دانشمندان روی چهار فرد مبتلا به بیماری پارکینسون نشان می دهد تعبیه سلول های خوک در مغز این افراد، مانع از پیشرفت علائم شده است. همان طور که می دانید در بیماری پارکینسون، وضعیت بیمار به مرور زمان بدتر می شود، اما این چهار نفر با گذشت هجده ماه از عمل پیوند سلولی، علائم بهبود را نیز نشان داده اند.

بیماری پارکینسون باعث از بین رفتن تدریجی سلول های مغزی تولید کننده دوپامین می شود، ترکیبی که در کنترل حرکات بدن هم نقش دارد. در حال حاضر از داروهایی برای جایگزین کردن دوپامین استفاده می گردد، اما تأثیر آنها به مرور زمان از بین می رود.

به همین دلیل شرکت «Living Cell Technologies» از نیوزیلند نوعی روش درمانی را ابداع کرده که در آن از سلول های «مجموعه کوروئید» (Choroid Plexus) مغز خوک استفاده می شود. این بخش از مغز، مجموعه ای از فاکتورهای رشد و مولکول های پیام رسان را تولید می کند که در سالم نگه داشتن سلول های عصبی نقش مؤثری دارند.

در این روش، سلول های خوک درون پوششی از آلژینات قرار می گیرند که امکان انتقال فاکتورهای رشد را به بافت های مغزی مجاور فراهم ساخته، اما مانع از هجوم سلول های سیستم ایمنی بیمار به سلول های خوک می شوند. اندازه هر کپسول آلژینات به 0.5 میلیمتر می رسد و حدود 1000 سلول خوک در آن قرار دارند.

در نخستین آزمایش که هجده ماه قبل اجرا شد، 40 کپسول در یکی از نیمکره های مغزی چهار بیمار تعبیه شد و حال نتایج نشان می دهد بر اساس مقیاس 199 نمره ای شدت علائم بیماری پارکینسون، این چهار نفر به طور میانگین 14 نمره بهبود یافته اند.

البته از آنجا که بیماری فوق مستعد «اثر پلاسیبو» است، بنابراین در تحقیق بعدی از گروه آزمون بزرگ تر همراه با کنترل پلاسیبو استفاده شده. تیم تحقیقاتی فوق ماه گذشته 120 کپسول را در هر دو نیمکره مغزی 18 بیمار مختلف تعبیه کردند تا به نتایج مطمئن تری دست یابند.

گفتنیست پژوهشگران تا به امروز روش های متعددی را برای درمان یا کنترل پیشرفت بیماری پارکینسون آزموده اند که از میان آنها می توان به استفاده از سلول های مغز جنین های سقط شده، یا تبدیل سلول های بنیادی به سلول های تولید کننده دوپامین اشاره کرد، که هر دوی آنها با مشکلات خاص خود روبرو هستند.

بنابراین اگر نقش مؤثر سلول های «مجموعه کوروئید» خوک در توقف یا بهبود بیماری پارکینسون به اثبات برسد، می توان از آنها برای کنترل و درمان دیگر بیماری های مشابه همچون آلزایمر و هانتینگتون نیز بهره گرفت. البته یکی از بزرگ ترین مشکلات پیوند سلول های حیوان به انسان، ویروس های نهفته در DNA این حیوانات و به خصوص خوک است که در صورت نفوذ به ژنوم انسان، می توانند بیماری های جدید و ناشناخته ای را به وجود آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

    یه کشوری یه خوکی رو چند سال پیش دستکاری کردن که بچه انسان بشه باهاش به دنیا بیاره چند ماه گذشت خوک مرد اگه به دنیا می امد وحشتناک می شد

مطالب پیشنهادی