ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شرط و شروط جدید پلیس برای حد مجاز دودی کردن شیشه خودرو

دودی کرده شیشه یکی از مواردی است که در ماه ها و حتی سال های گذشته بحث های زیادی را به وجود آورده؛ در حالی که برخی از مالکین عمدتا جوان دوست دارند با استفاده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

دودی کرده شیشه یکی از مواردی است که در ماه ها و حتی سال های گذشته بحث های زیادی را به وجود آورده؛ در حالی که برخی از مالکین عمدتا جوان دوست دارند با استفاده از برچسب های مات شیشه خودروهای خود را دودی کنند، پلیس اعتقاد دارد که این مساله خلاف قوانین و مقررات بوده و باید با آن برخورد شود.

تا قبل از این هر گونه دودی کردن شیشه خودروها غیرمجاز محسوب می شد، اما اکنون خبر می رسد که معیاری برای تشخیص غیرمجاز بودن یا نبودن در نظر گرفته شده است.

سرهنگ علی اصغر مهری معاون عملیات ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این باره گفته که چنانچه ماموران پلیس راهور از فاصله سه متری قادر به مشاهده داخل خودرو و تشخیص راننده و سرنشینان آن نباشند، این سطح از دودی کردن غیرمجاز تلقی شده و با مالک برخورد می شود.

وی اضافه کرده که بر اساس کد تخلفاتی ۲۱۱۴ مندرج در جدول تخلفات رانندگی، دودی کردن شیشه ها به اندازه ای که راننده و سرنشینان را غیر قابل تشخیص کند، تخلف به حساب آمده و برای آن جریمه هایی در نظر گرفته شده است. در صورت مشاهده این تخلف در جاده ها و مراکز استان برای فرد خاطی جریمه ای به مبلغ 50 هزار تومان صادر خواهد شد؛ در سایر شهرها نیز 30 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

سرهنگ مهری افزود که هیچ یک از خودروهای تولید داخلی با شیشه های دودی تولید نمی شوند اما برخی از اتومبیل های وارداتی گاه به شیشه های فتوکرومیک مجهز هستند. بر اساس ضوابط تعیین شده این نوع از شیشه ها مغایرتی با قانون نداشته و جریمه ای برای آنها صادر نمی شود.

وی همچنین اضافه کرده که در کنار رانندگان متخلف، با نصب کنندگان برچسب های غیر مجاز نیز از طریق ادارات نظارت بر اماکن برخورد خواهد شد. علاوه بر این شماره گذاری وسایل نقلیه ای که به شیشه های دودی غیرمجاز مجهز باشند، تا زمان رفع ایراد مورد نظر در مراکز تعویض پلاک انجام نخواهد شد.

به گفته سرهنگ مهری چنانچه اشخاصی بنا بر مجوزهای پزشکی نیاز به استفاده از شیشه های دودی داشته باشند، باید میزان غلطت و کدر بودن آن را در کمیسیون های فنی و پزشکی پلیس راهور تعیین کنند. به همین جهت با مراجع مربوطه مکاتبات لازم صورت گرفته و اشخاصی که مجوزهای لازم را دارند می توانند با هماهنگی نسبت به دودی کردن شیشه های خود تا حدود تعیین شده اقدام کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    من از تزئیناتی های ماشین پرسیدم گفتن تا 25 درصد مشکل نداره ولی بیشتر ممکنه دید نداشته باشه و جریمه کنه

  • afshingm
    afshingm | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    من از چند تا تزئینات ماشین سوال کردم گفتن تا 25 درصد مشکل نداره و شیشه های ماشین دید دارن اما بیشتر از 25 درصد ممکنه دید رو کور کنه و پلیس جریمه کنه!
    خودشون علنا میگن ماشینایی که شیشه یو وی دارن مشمول این جریمه نمیشن اما نمیان خودروساز رو ملزم به این کنند که شیشه ماشین یو وی کنه و فقط بلدن جریمه کنند! البته اگه خودروساز هم بخواد این کارو بکنه میخواد پول خون باباشو واسه همون شیشه یو وی بگیره! آ ه ه ه ه ه این رشته سر دراز دارد...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی