ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در مسیر تولید موبایل با نمایشگر بدون حاشیه، چه بر سر دوربین جلو می آید؟

اگر بخواهیم در مورد دوربین های جلو صحبت کنیم، ناگزیر بحث مکالمه تصویری نیز پیش می آید. از زمان معرفی سرویس های ویدیوچت مانند اسکایپ در سال 2003 تا به امروز، مشکلی اساسی در این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

اگر بخواهیم در مورد دوربین های جلو صحبت کنیم، ناگزیر بحث مکالمه تصویری نیز پیش می آید. از زمان معرفی سرویس های ویدیوچت مانند اسکایپ در سال 2003 تا به امروز، مشکلی اساسی در این نوع ارتباط وجود دارد: هیچکدام از طرفین نمی توانند مستقیماً به چشمان طرف مقابل نگاه کرده و گفتگوی رو در رو را احساس کنند.

در مکالمه تصویری، دو طرف به طور همزمان نمی توانند مستقیم به یکدیگر نگاه کنند

حتماً تجربه کرده اید که اگر به صفحه نمایش و تصویر طرف مقابل نگاه کنید، مخاطب شما نگاه مستقیمتان را نمی بیند و اگر به دوربین خیره شوید، شما از دیدن چهره او محروم خواهید شد. دوربین های مکالمه معمولاً در قسمت بالای نمایشگر (و در برخی موارد نادر، زیر آن) قرار می گیرند و به همین دلیل زاویه دید نامناسبی را برای هر دو طرف ایجاد می کنند. اگرچه طی 15 سال اخیر مکالمه تصویری از نظر کیفیت و تأخیر ارتباط تا حد قابل توجهی بهبود یافته، اما هنوز مشکل اساسی فوق رفع نشده است (مگر اینکه موبایل را در فاصله دور از چهره خود بگیرید تا اختلاف زاویه چندان محسوس نباشد).

همان طور که می دانید، اندی روبین دو هفته قبل موبایل Essential را معرفی کرد و تا به امروز نظرات ضد و نقیضی را در مورد آن شنیده ایم. بدنه دستگاه کاملاً زیبا طراحی شده، اما هنوز در مورد مقاومت فیزیکی آن مطمئن نیستیم. مشخصات سخت افزاری این تلفن همراه در حد پرچمداران است، اما جک هدفون در آن وجود ندارد. یکی از وجوه تمایز این دستگاه را می توان محل قرارگیری دوربین مکالمه آن دانست.

به جز محل قرار گیری دوربین مکالمه، نمایشگر موبایل Essential تقریباً بدون حاشیه است

پنل جلویی Essential Phone همچون پرچمداران کره ای امسال یعنی ال جی جی 6 و سامسونگ گلکسی اس 8 و حتی در سطحی فراتر از آنها، حاشیه های بسیار باریکی در اطراف نمایشگر دارد. البته در موبایل های فوق باز هم شاهد قرارگیری دوربین در قسمت باریک بالای دستگاه هستیم، اما تیم طراحی Essential یک گام فراتر رفته و تقریباً محصولی بدون حاشیه عرضه کرده اند. حال که حاشیه اطراف نمایشگر روز به روز کمتر می شود، دوربین جلویی کجا می رود؟

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که تصمیم Essential برای قرار دادن دوربین در مرکز و بالای تلفن همراه را نمی پسندند. در واقع هنوز به پوشانده شدن این قسمت از نمایشگر عادت نداریم، با وجود اینکه اگر به موبایل هایمان نگاهی بیندازیم، قسمت بالای صفحه نمایش در سمت راست به آیکن ها و در سمت چپ به اعلان ها اختصاص دارد و معمولاً بخش مرکزی آن خالیست.

در هر صورت، حاشیه های اطراف نمایشگر روز به روز کوچک تر می شوند تا به طور کامل ناپدید گردند و با این کار، جایی برای تعبیه دوربین، اسپیکر مکالمه و حسگرهای مختلف باقی نمی ماند. شاید حاشیه پایین صفحه نمایش را جای مناسبی برای این کار بدانید، رویکردی که شیائومی در Mi Mix به خدمت گرفت، اما تصور کنید که در حین مکالمه، مخاطبین شما باید از پایین به چهره شما نگاه کنند و به جای چشم هایتان، حفره های بینی را ببینند.

با توجه به سطح کنونی تکنولوژی، انتظار نمی رود که در آینده نزدیک بتوان دوربین جلو را با نمایشگر ادغام کرد، بنابراین احاطه کردن آن با صفحه نمایش را می توان بهترین راهکار در حال حاضر دانست. سیستم عامل اندروید به راحتی قادر است بخش آیکن های نوار وظیفه و اعلان ها را به دو قسمت تقسیم کرده و هرکدام را در یک سمت دوربین نمایش دهد.

طرح های مفهومی اپل برای آیفون 8 هم وضعیتی مشابه Essential دارند

البته شاید دیگر تولید کنندگان با این رویکرد موافق نباشند؛ هرچه باشد Essential به اندازه اپل و سامسونگ نقش تعیین کننده ای در سیاست گذاری و خط مشی صنعت تلفن همراه ندارد. شاید اپل همین حالا هم راهکاری برای این مشکل یافته باشد، اما رندرها و تصاویر منتسب به آیفون 8 نشان می دهند که بخش بالای نمایشگر این موبایل هم حال و روز بهتری از Essential Phone ندارد، و چه بسا بدتر از آن است.

اگر روش Essential را ادامه دار بدانیم، می توان امیدوار بود که به مرور با کاهش ابعاد ماژول دوربین و دیگر قطعات، این زائده در نمایشگر روز به روز کوچک تر شود تا اینکه اصلاً به چشم نخواهد آمد. با این حال محققین باید راهکاری برای ادغام ماژول دوربین و نمایشگر بیابند، چون این قطعه کاربردی هیچگاه از قسمت جلوی موبایل ها حذف نخواهد شد، همچنان که انسان ها هیچوقت دست از سلفی گرفتن بر نمی دارند.

در نهایت با پیشرفت تکنولوژی و تعبیه دوربین درون شیشه جلویی، می توان محل قرارگیری آن را به گونه ای تعیین کرد که مشکل اساسی مکالمه های تصویری رفع شود، و افراد با نگاه مستقیم به یکدیگر، گفتگویی واقعاً رو در رو را تجربه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • mahdi7482
    mahdi7482 | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    بهترین را اینه به نظرم مث رندر الجی جی 30 که اومده بود ماژول بود کشویی بود یه قسمت باشه همون کششو باز بشه تمام دوربین زیرش باشه http://cdn01.zoomit.ir/2017/5/ec12c003-a6b0-4059-a201-a10d210b8bd3.jpg

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی