ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جلبک دریایی به ساخت باتری های بادوام برای خودروهای برقی کمک می کند

باتری های لیتیوم-گوگرد به لحاظ تئوری، منبع انرژی ایده آلی برای لوازم الکترونیکی به شمار می روند، چون چگالی انرژی آنها دو برابر بیشتر از باتری های لیتیوم-یونی است و هزینه تولیدشان هم به لطف ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

باتری های لیتیوم-گوگرد به لحاظ تئوری، منبع انرژی ایده آلی برای لوازم الکترونیکی به شمار می روند، چون چگالی انرژی آنها دو برابر بیشتر از باتری های لیتیوم-یونی است و هزینه تولیدشان هم به لطف بهره گیری از گوگرد ارزان قیمت، بسیار کمتر خواهد بود.

کاراگینان، صمغی است که از جلبک دریایی قرمز استخراج می شود

در این میان با یک مشکل اساسی روبرو هستیم: گوگرد به راحتی حل می شود و بنابراین طول عمر باتری بسیار کم خواهد بود. اینجاست که دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (Berkeley Lab) در آمریکا وارد صحنه می شوند. آنها به تازگی کشف کرده اند که ترکیب به دست آمده از جلبک دریایی قرمز به نام «کاراگینان» قادر است باتری لیتیوم-گوگرد را در حالت پایدار نگه داشته و استفاده از آن در دستگاه های الکترونیکی را میسر سازد.

آنها از ترکیب فوق به عنوان ماده نگهدارنده قطعات مختلف باتری استفاده کردند و دیدند کاراگینان با گوگرد واکنش داده و از انحلال آن جلوگیری می کند. هدف نهایی این تیم، تولید پیل هاییست که هزاران سیکل شارژ را تاب بیاورند، رقمی که به مراتب بیشتر از باتری های کنونی است.

مزایای این کشف به راحتی قابل درک است، مثلاً باتری موبایلتان دیرتر تخلیه می شود. با این حال محققین می خواهند از این فناوری در صنعت حمل و نقل استفاده کنند. از آنجا که باتری لیتیوم-گوگرد سبک تر از نمونه های لیتیوم-یونی است، بهترین گزینه برای تعبیه در پهپادها و هواپیماهای برقی به شمار می رود.

باتری های لیتیوم-گوگرد صنعت خودروهای برقی را متحول می کند

خودروهای الکتریکی نیز از توسعه این باتری ها بی بهره نمی مانند. جنرال موتورز (GM) یکی از شرکای اصلی آزمایشگاه برکلی به شمار می رود و بنابراین با استفاده از باتری های لیتیوم-گوگرد در ماشین های برقی این شرکت از جمله شورلت بولت، هم کاهش قیمت و هم افزایش مسافت پیموده شده با یک بار شارژ را شاهد خواهیم بود.

گفتنیست این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و محققین باید اطلاعات بیشتری در مورد واکنش کاراگینان با گوگرد و قابلیت برگشت پذیری آن به دست آورند. با این حال تکنولوژی باتری های لیتیوم-گوگرد کاملاً دست یافتنی به نظر می رسد و باتری های ارزان تر و بادوام تر را نوید می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 2000
    2000 | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    اینم پیشرفت در باتری

مطالب پیشنهادی