ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا 10 سیاره جدید را با شرایط مناسب برای تشکیل آب و برقراری حیات کشف کرد

حتماً به یاد دارید که اواخر سال 1395 ناسا از کشف هیجان انگیز یک سامانه ستاره ای با هفت سیاره شبیه به زمین توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر خبر داد. از آنجا که آژانس فضایی به کاهش ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

حتماً به یاد دارید که اواخر سال 1395 ناسا از کشف هیجان انگیز یک سامانه ستاره ای با هفت سیاره شبیه به زمین توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر خبر داد. از آنجا که آژانس فضایی به کاهش تب و تاب دوستداران این حوزه راضی نیست، امروز اطلاعات مربوط به 219 اگزوپلنت را منتشر کرده که به تازگی کشف شده اند. در میان این مجموعه، 10 سیاره با ابعادی نزدیک به زمین به چشم می خورند که در کمربند حیات ستاره خود قرار دارند.

تاکنون 4034 اگزوپلنت مشابه زمین کشف شده، ولی فقط 50 مورد از آنها در کمربند حیات قرار دارند

دانشمندان برای شناسایی این سیاره ها از تلسکوپ فضایی کپلر استفاده کردند و با احتساب موارد فوق، اکنون تعداد کل اگزوپلنت های کشف شده توسط ابزارهای رصد فضایی ناسا به 4034 رسیده است. البته فقط 50 سیاره فوق از نظر مشخصات فیزیکی و مداری، برای تشکیل و حفظ آب به صورت مایع در سطح خود مناسب هستند. در واقع چرخش سیاره در مداری با فاصله مناسب از خورشید که به «کمربند حیات» معروف است، بهترین شرایط را برای تشکیل حیات به وجود می آورد و اکنون ناسا 10 عضو جدید را به این مجموعه نادر از اگزوپلنت ها افزوده است.

گفتنیست کشف این سیاره ها توسط تلسکوپ کپلر به زمان حال بر نمی گردد. ناسا تصاویر ثبت شده توسط این سازه فضایی در بین سال های 2009 تا 2013 را به مرور تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به صورت دوره ای منتشر می سازد. این 10 سیاره جدید را در می توان اتفاق خوش یمنی برای ناسا دانست تا به پردازش تمامی داده های حاصل از تلسکوپ هایش ادامه دهد، سیاره های کشف شده را دسته بندی نماید و گزینه های مناسب برای اکتشافات بعدی را تعیین کند.

«ماریو پرز» مدیر برنامه کپلر در بخش اخترفیزیک ناسا در این رابطه می گوید:

داده های کپلر کاملاً منحصر به فرد هستند، زیرا فقط در این مجموعه می توان تعداد زیادی سیاره با مشخصات فیزیکی و مداری مشابه زمین یافت.

لازم به ذکر است درک تعداد و ساختار این سیاره ها در کهکشان های مختلف، می تواند به طرح ریزی برنامه های آتی ناسا و تصویربرداری مستقیم از گزینه های بالقوه برای زیستگاه دوم انسان کمک شایانی نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Jsph1010
    Jsph1010 | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    چه خوب ? ?

  • D D
    D D | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    این ناسا چه قدر گاگوله همش کشف میکنه

  • Jupiter365
    Jupiter365 | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    awesome?

مطالب پیشنهادی