ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استیون هاوکینگ: وقت آن رسیده که زمین را ترک کنیم

روز گذشته در خبرها خواندید که ایلان ماسک در تازه ترین اظهاراتش از پایان دنیا و ضروریت مسکونی سازی مریخ گفته، حالا استیون هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس هم مهلتی را برای بشریت مقرر کرده تا هرچه سریع ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

روز گذشته در خبرها خواندید که ایلان ماسک در تازه ترین اظهاراتش از پایان دنیا و ضروریت مسکونی سازی مریخ گفته، حالا استیون هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس هم مهلتی را برای بشریت مقرر کرده تا هرچه سریع تر خود را نجات دهد.

به گفته هاوکینگ، اگر انسان زودتر برای نجات خود چاره جویی نکند، از پیشامدهایی نظیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، بیماری و دیگر مشکلاتی که در قرن کنونی گریبانگیرش شده جان سالم به در نمی برد.

البته منفی نگری هاوکینگ نسبت به انسان ابدا تازگی ندارد اما ظاهرا قرار است که همین تابستان یک برنامه تلویزیونی به نام سفر به زمینی دیگر با هنرنمایی هاوکینگ روی آنتن برود و آنطور که برخی گفته اند ظاهرا هاوکینگ تلاش دارد تا پیش از پخش برنامه، اندکی این مبحث را داغ تر کند.

همچنین بعد از آنکه ترامپ در تاریخ یک ژوئن خبر خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرد، هاوکینگ مدعی شد که فرایند نابودی زمین سرعت بیشتری می گیرد.

او که حالا 75 سال دارد و همچنان از اساتید دانشکاه کمبریج است در صحبت هایش اینطور گفت:

برخلاف دونالد ترامپ که شاید این اواخر جدیترین و نادرست ترین تصمیمی که جهان به خود دیده را اتخاذ کرد، من نگران آینده بشریت هستم و از یک استراتژی بلند مدت برای نجات آن حرف می زنم.

او صحبت هایش را اینطور  ادامه داد:

در حال حاضر هیچ جهان تازه یا مدینه فاضله ای در اطراف ما وجود ندارد و فضا در حال تمام شدن است. تنها جایی که داریم برویم جهان های دیگر هستند.

جالب آنکه هاوکینگ برخی اهداف ملموس را برای هدایت بشر به سمت جلو تعیین کرده. پس اگر بخواهیم پیش از اتمام مهلت تعیین شده از سوی وی و نابودی نسل بشر، تمدن تازه ای را بنا کنیم لازم است که این موارد را در نظر داشته باشیم:

  • کاهش قابل توجه هزینه فضاپیماها
  • توسعه تکنولوژی های نوین برای انتقال انسان به نقاط دور دست فضا آن هم با سرعتی بالاتر
  • کشف سیارات قابل سکونت تازه به غیر از مواردی که هم اکنون می شناسیم
  • تشخیص راهکارهای ممکن برای زنده ماندن در سیاراتی که هم اکنون می شناسیم از جمله مریخ و سیاراتی که شاید بتوانند حیات را در خود جای دهند مثلا Proxima b.

اگر این ایده ها به نظرتان آشنا هستند علت این است که میلیاردرهایی نظیر ایلان ماسک و ریچارد برنسون که حساب ویژه ای روی سفرهای فضایی باز کرده اند، پیشتر آنها را مطرح کرده بودند. البته برخی فیزیکدانان و اخترشناسان هم عقیده با هاوکینگ هم مانند او معتفدند که بشر می تواند نوعی استراتژی خروج را برای نجات خود تدوین کند. در همین راستا نیز همین حالا جامعه ای کوچک اما در حال رشد از مهاجرنشینان فضایی هستند که خود را برای زندگی در مریخ آماده می کنند.

سال گذشته هاوکینگ با همراهی یک میلیاردر روسی و همچنین مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک طرحی را برای ساخت و ارسال فضاپیمایی با ابعاد و اندازه یک تمبر به دومین ستاره نزدیک به زمین به نام Alpha Centauri تدوین کردند که 4.37 سال نوری تا زمین فاصله دارد.

این برنامه که Breakthrough Starsho نام دارد در نوع خود بسیار جاه طلبانه به نظر می آید اما با موانع مهندسی زیادی روبروست که باید دست کم تا دو دهه آتی مرتفع شوند و این نمونه ای کوچک از کاری است که بشر باید برای سفر به دیگر سیارات و ماه انجام دهد.

اما باید اشاره کنیم جداول زمانی مطرح شده از سوی هاوکینگ بسیاری از دانشمندان اقلیم شناس و مردمی که دوست دارند مشکلات زمین را برطرف کنند، با مشکل روبرو کرده است. به عنوان مثال آنها مدعی شده اند که این اظهارات از اهمیت گازهای گلخانه ای کم می کند و توجه بشر را به موضوعاتی فرازمینی معطوف می کند.

اگر موجوداتی در Alpha Centauri باشند، خوشبختانه از وجود پدیده ای به نام ترامپ مطلع نخواهند شد

ناگفته نماند که هاوکینگ به خوبی از خطرات اکتشافات فضایی آگاه است و بارها و بارها گفته که بشر نمی داند با چه موجوداتی روبرو خواهد شد.

وی روز گذشته در این باره گفت: اگر موجوداتی در Alpha Centauri باشند، خوشبختانه از وجود پدیده ای به نام ترامپ مطلع نخواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • | ۲ تیر ۱۳۹۶

    ترامپ ???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی