ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا فراموش کار هستید؟ نگران نباشید، مغزتان فقط اطلاعات بی اهمیت را پاک می کند

اغلب فکر می کنند که یک حافظه عالی، یعنی اینکه هر چیزی را بتوان به خاطر سپرد اما در دنیای پر مشغله امروزی که هر روز اتفاقات جدیدی رخ می دهد، شاید فراموش کردن حتی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

اغلب فکر می کنند که یک حافظه عالی، یعنی اینکه هر چیزی را بتوان به خاطر سپرد اما در دنیای پر مشغله امروزی که هر روز اتفاقات جدیدی رخ می دهد، شاید فراموش کردن حتی کمک کننده هم باشد.

دو نورولوژیست که مقاله خود را در ژورنال Neuron منتشر کرده اند نیز همین نظر را دارند. بلیک ریچارد پروفسور دانشگاه تورنتو می گوید حافظه انسان قرار نیست همانند یک دوربین عمل کند و همه چیز را ضبط کند در عوض فقط یک سری قوانین که به ما در تصمیم گیری ها کمک می کند را فرا می گیرد.

بنابراین منطقی است که برخی اطلاعات بی کاربرد از ذهن پاک شود و آن هایی که گمراه و گنگ کننده هستند نیز به زباله دان ذهن ریخته شوند.

با این حال ما هنوز فاصله زیادی داریم تا اینکه بفهمیم گنجانیش ذهن و مغز انسان چقدر است و محدودیت ها در ذخیره اطلاعات چگونه است. جالب اینکه مغز برای فراموش کردن یک سری اطلاعات هزینه و انرژی مصرف می کند. مثل کامپیوتر که یک فایل را روی فایل دیگری با اسم مشابه می گذارید و اطلاعات دومی روی اولی بازنویسی می شود، ذهن و مغز هم عملکرد مشابهی دارد.

هک مغزی دارپا دستکاری مغزی

اطلاعات به وسیله نورون های جدید یا روی نورون های قدیمی تر بازنویسی می شود و یا ارتباط میان نورون ها کم می شود. اما به خوبی می دانیم که ظرفیت مغز انسان بسیار فراتر از آن چیزی است که ما در طول عمر خود ذخیره می کنیم. بنابراین چرا مغز از عمده فضای باقی مانده خود برای ذخیره کردن داده ها استفاده نمی کند؟

اول از همه، فراموش کردن اطلاعات قدیمی ما را در پیش برد کارها بسیار کمک می کند. دوم اینکه فراموش کردن اطلاعات قدیمی، به ما کمک می کند تا یک موضوع خاص را به موارد متعدد تعمیم ندهیم.

در نهایت، ریچاردز می گوید که اغلب فکر می کنیم داشتن یک حافظه قوی، خوب است اما مغز تنها کاری را انجام می دهد که از منظر تکاملی، برای بقای ما لازم است. در مورد حافظه نیز همین مسئله وجود دارد و مغز به گونه ای حافظه را تنظیم کرده که نیاز است. بنابراین، فراموش کردن بسیاری از اطلاعات احتمالا باگ مغز شما نیست، یک ویژگی تکاملی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohammed reza
    Mohammed reza | ۲ تیر ۱۳۹۶

    یعنی اون همه جزوه خوندم بی اهمیت بود??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی