ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تحلیل نمایش Call of Duty: WW2 در نمایشگاه E3 2017؛ رستگاری در ساحل نُرماندی

سالی نبوده که نمایشگاه E3 شروع شود اما خبری از کال آو دیوتی نباشد. به رسم همیشگی یک تریلر چند دقیقه ای از نسخه جدید بازی به نمایش در می آید و امید طرفداران را ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۱ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

سالی نبوده که نمایشگاه E3 شروع شود اما خبری از کال آو دیوتی نباشد. به رسم همیشگی یک تریلر چند دقیقه ای از نسخه جدید بازی به نمایش در می آید و امید طرفداران را برای یک بازگشت قدرتمند خراب می کند. اما نمایشگاه E3 امسال با سال های قبل یک فرق بزرگ داشت؛ اولین باری است که با دیدن نام ندای وظیفه و دیدن تاریخ انتشار آن در آخر تریلر، به هیجان درآمدیم.

بعد از شاهکار مدرن وارفر 2 و فروش وحشتناک بالای آن، شرکت اکتیویژن تمام تلاش خود را صرف عرضه سالانه سری کال آو دیوتی کرد که عمده عناوین آن، از فرمول تکراری این سری بهره می برد؛ صحنه های سینمایی، داستان درجه دوم یا سوم هالیوودی و روند به شدت خطی که به دلیل نگه داشتن رفرش ریت روی عدد 60، پتانسیل های بسیاری به خاطر محدودیت نسل خراب شدند.

با ورود به نسل جدید و ظهور سخت افزارهای قدرتمندتر، کال آو دیوتی به لطف موفقیت بازی تایتانفال، حال و هوای مدرن تری به خود گرفت. حالا می توانستید همانند تایتانفال روی دیوار راه بروید، از جت پک خود استفاده کنید و یا با استفاده از تفنگ های رنگارنگ خود در هوا تیراندازی کنید.

متاسفانه هیچ کدام از تغییرات یاد شده نتوانستند سری کال آو دیوتی را نجات دهند. بعد از فاجعه نسخه Infinite Warfare آینده ندای وظیفه و میزان سودآوری آن برای شرکت اکتیویژن زیر سوال رفت. با انتشار بازی بتلفیلد یک و بازخورد به شدت مثبت طرفداران و منتقدان، همه چیز به نفع شرکت EA تمام شد.

برای تغییر این وضعیت، کال آو دیوتی باید جان تازه ای به خود بگیرد و دوباره نظر دیگران را به سوی خود جذب کند. بازگشت به ریشه ها و جنگ جهانی دوم یکی از بهترین اتفاقاتی بود که می توانست برای سری ندای وظیفه رخ دهد. نمایش یک تریلر سه دقیقه ای از بازی و گیم پلی آن، یکی از اتفاقات خوب کنفرانس سونی بود.

شاید با یک بار دیدن تریلر اطلاعات چندانی نصیبتان نشود؛ اما سازندگان در همین سه دقیقه تکلیف خیلی چیزها را مشخص کردند. قبل از همه چیز، پیشنهاد می کنیم بار دیگر نگاه عمیق تری به تریلر بازی در نمایشگاه E3 داشته باشید:

سازندگان در همان چند ثانیه اول تریلر، یک شمای کلی از داستان بازی را پیش روی مخاطب قرار می دهند. اسم نبرد هایی همچون نرماندی، کریمه و آردنن روی صفحه نمایش نقش می بندد.

اگر کمی درباره نبردهای مهم جنگ جهانی دوم مطالعه کنید، قطعاً به این نام ها برخورد خواهید کرد. در تمام نبردهای نام برده شده، آلمان شکست سنگینی از طرف جبهه متفقین می خورد و نتیجه را واگذار می کند.

بازی Call of Duty: WW2 تا اینجا نمایش های بسیار امیدوارکننده ای داشته است.

در ادامه با مشاهده معماری شهری منطقه، دیدن عبارت «تعرض» روی صفحه روزنامه به آتش کشیده شده و در نهایت نقش بستن نام آخن روی یکی از تابلوهایی که به عنوان کاور از آن استفاده می کنید، خواهید فهمید که اکثر اتفاقات تریلر مربوط به نبرد آخن در کشور آلمان است.

در اواخر جنگ جهانی دوم، آمریکا تصمیم می گیرد که یکی از شهرهای کشور آلمان را به تصرف خود درآورد. این نبرد که شاید مهم ترین نبرد این جنگ باشد، درنهایت منجر به پیروزی آمریکایی ها و نابودی شهر آخن شد.

نازی ها با تمام قوا به مقابله با نیروهای آمریکایی پرداختند و با وجود شکست، نقشه های آمریکا مبنی بر تصرف کامل آلمان را به تعویق انداختند. نبرد آخن تلفات چندانی برای طرفین نداشت، اما برد در آن یکی از مهم ترین دستاوردهای متفقین بود. لازم به ذکر است که بزرگ ترین نبرد درون شهری، مربوط به نبرد آخن است.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سازندگان بخش داستانی بازی را به شدت جدی گرفته و برای این کار تاریخ دان استخدام کرده اند. با توجه به پیشرفت بسیار زیاد سری کال آو دیوتی در زمینه داستان سرایی نسبت به 15 سال پیش، می توان انتظار یک روایت جدید از جنگ جهانی دوم داشت که تا به حال تجربه نشده است.

اولین باری است که با دیدن نام ندای وظیفه و دیدن تاریخ انتشار آن در آخر تریلر، به هیجان درآمدیم.

با دیدن آلمان به خاک و خون کشیده شده در تریلر، به سادگی می توان فهمید کال آو دیوتی جدید با شما شوخی ندارد. اتمسفر بازی تاریک تر شده و دیگر حس نمی کنید با یک بازی عوام پسند درجه چندم طرف هستید.

خشونت در تریلر بیداد می کند؛ از قطع عضو دشمن بعد از پرتاب نارنجک گرفته تا سلاخی شدن سرباز از پشت هنگام تیراندازی، همه و همه نوید یک ندای وظیفه بی رحم و خشن را می دهد که خیلی وقت بود منتظر آن بودیم.

در  Call of Duty: WW2 دیگر نمی توانید روی دیوار راه رفته یا حرکات آکروباتیک انجام دهید. تمام المان هایی این مدت سازندگان برای جذاب کردن این سری استفاده کرده اند، کنار گذاشته شده و قرار است المان های جدیدی جایگزین آن شوند.

به عنوان مثال در بخشی از تریلر، بازیکن هنگام استفاده از شاتگان خود نوع تیر را عوض کرده و قدرت آن چندین برابر افزایش پیدا می کند.

اگر کمی بیشتر دقت کنید، هنگامی که بازیکن با مسلسل خود دشمنان را در یک منطقه برفی (نبرد آردنن؟) از پای در می آورد قطعه ای را روی لوله تفنگ گذاشته (احتمالاً صدا خفه کن) و آن را کمی می چرخاند. بعد از چند ثانیه دوباره با همان تفنگ تیراندازی می کند، اما تفاوت در این است که صدای منتشر شده از تفنگ کاملاً فرق می کند.

مشخص است که سازندگان برای تنوع در بازی، روی بخش شخصی سازی اسلحه سرمایه گذاری کرده اند تا خلا المان هایی که در نسخه قبل وجود داشته و حالا حذف شده اند، جبران شود.

خوشبختانه بعد از مدت ها می توانیم از آتش افکن استفاده کنیم که به لطف پیشرفت تکنولوژی، حالا به آتش کشاندن دشمنان و محیط جذابیت بیشتری دارد.

استفاده از دو کلت در انتهای تریلر، بدون شک به ما می گوید که می توانید در نبرد از آن استفاده کنید. با آن که موضوع جدیدی نیست، اما پایان تقریباً خوبی برای این تریلر 3 دقیقه ای بود.

متاسفانه بعد از پایان تریلر سوال های بسیاری بی پاسخ می ماند. به عنوان مثال، میزان تخریب پذیری تا چه حد است؟ بدون شک نمی توان انتظار داشت که همانند بتلفیلد، همه چیز قابل تخریب باشد. اما دو نکته حائر اهمیت است: در تریلر انفجارهای بسیاری مشاهده شد و حتی در یک بخش بازیکن در حال به کار گذاشتن دینامیت بود، اما بعد از آن هیچ صحنه درستی از تخریب ساختمان ها دیده نشد.

با توجه به اینکه بازی از حالت کاملاً خطی بیرون آمده و جنگ ها حالت پویاتری به خود گرفته اند، بهتر است یک سری حداقل ها رعایت شوند. خصوصاً بخش آنلاین بازی که با وجود 48 نفر بازیکن و جنگ های منطقه ای، عدم وجود تخریب پذیری می تواند بازیکن را آزار دهد.

در بخشی از تریلر، دوربین به حالت اول شخص درآمده و بازیکن در حال کنترل هواپیما است. آیا می توان همانند سری بتلفیلد هواپیماها را کنترل کرد یا تنها با یک بخش سینماتیک مواجه بودیم؟

اگر میزان تخریب پذیری از مقدار «صفر» در نسخه های قبلی، به حد قابل قبولی برسد و کنترل هواپیماها نیز امکان پذیر باشد، با یک بخش آنلاین  جذاب تر طرف خواهیم بود.

با توجه به اطلاعات منتشر شده از بخش چند نفره بازی، باید انتظار یک کال آو دیوتی کاملاً جدید را داشت که تمام فرمول های قدیمی این سری را کنار گذاشته و می خواهد خود را هم تراز عناوین درجه اولی چون بتلفیلد 1 قرار دهد.

بازی Call of Duty: WW2 تا اینجا نمایش های بسیار امیدوارکننده ای داشته است. بازخورد طرفداران نیز تا به اینجا بسیار مثبت بوده و همه بی صبرانه منتظر تاریخ سوم نوامبر (12 آبان) هستند تا ببینند آیا کال آو دیوتی می تواند به دوران اوج خود برسد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • sami salimi
    sami salimi | ۵ تیر ۱۳۹۶

    همیشه از کال اف دیوتی های قدیمی مثل شماره دومش خیلی بیشتر خوشم میومد تا جدیدا
    حس خیلی بهتری داشت
    امیدوارم اینم بدرخشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی