ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تحلیل نمایش Anthem در نمایشگاه E3 2017؛ رویارویی با دستینی

یکی از بهترین نمایش های E3 2017، قطعا پروژه جدید استودیو بایوور، سازنده عنوان هایی چون Dragon Age و Mass Effect بود. از Anthem، با یک تیزر چند ثانیه ای در جریان کنفرانس شرکت الکترونیک ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

یکی از بهترین نمایش های E3 2017، قطعا پروژه جدید استودیو بایوور، سازنده عنوان هایی چون Dragon Age و Mass Effect بود. از Anthem، با یک تیزر چند ثانیه ای در جریان کنفرانس شرکت الکترونیک آرتز رونمایی به عمل آمد و تریلر گیم پلی این عنوان هم پایان دهنده کنفرانس مایکروسافت بود.

نمایش آنتم با شکوه بود و واقعا متحیر کننده به نظر می رسید. اطلاعات خوبی از این تریلر قابل استخراج است و در این مقاله می خواهیم با تحلیل نمایش آنتم، به آن ها بپردازیم. پس پیش از هر چیزی، به شما توصیه می کنیم که یک بار تریلر فوق العاده گیم پلی این عنوان را تماشا کنید.

اول از همه کمی در مورد پروسه ساخت این بازی حرف بزنیم. Anthem در شعبه ادمونتون بایوور فرایند توسعه اش را سپری می کند؛ شعبه اصلی این استودیو که عناوینی چون سه گانه اصلی مس افکت و سری دراگون ایج را در کارنامه اش دارد.

پروسه ساخت این بازی در سال 2014 و پس از عرضه Dragon Age Inquisition با نام رمز Dylan آغاز شد. شعبه ادمونتون بایوور توسعه Anthem را بر عهده گرفت و ساخت Mass Effect Andromeda به شعبه مونتریال محول شد. در واقع آنتم یکی از دلایل شکست آندرومدا به شمار می رود، زیرا بسیاری از منابع و نیروهای این بازی، به تیم آنتم منتقل شدند!

اما اگر بخواهیم در مورد سبک و ژانر بازی صحبت کنیم، باید بگوییم که آنتم عنوانی است اکشن نقش آفرینی با زاویه دوربین سوم شخص، و دنیایی که بین بازیکنان به اشتراک گذاشته می شود. اکشن نقش آفرینی و سوم شخص بودن این بازی که مشخص هستند و همان طور که در تریلر گیم پلی مشاهده کردیم، نوید شباهت گیم پلی این بازی با مس افکت را می دهند، اما منظور از دنیای مشترک بین بازیکنان چیست؟

در دنیای وسیع آنتم، سایر بازیکنان می توانند در هر زمانی و برای انجام هر فعالیتی، به شما ملحق شوند. در  واقع شما قادرید برای انجام ماموریت ها، دوستان خود را دعوت کنید و یک گروه تشکیل دهید. خیلی سرراست و مستقیم بخواهیم بگوییم، آنتم شبیه به Destiny است و مثل این بازی، بازیکنان می توانند مراحل را در کنار هم انجام دهند یا به عبارتی، دنیای بازی را بین خود به اشتراک بگذارند.

پس با تمام این تفاسیر، این سوال پیش می آید که آیا آنتم را می توان به شکل تک نفره هم بازی کرد؟ این سوال از یکی از طراحان بازی در توییتر پرسیده شد و وی هم در پاسخ بیان کرده که آنتم به گونه ای طراحی شده که بازیکنان بتوانند به صورت تک نفره هم از آن لذت ببرند. پس آنتم را هم می توان به صورت تک نفره بازی کرد و هم به صورت چند نفره در کنار دیگر بازیکنان.

آنتم، دنیایی علمی-تخیلی با تم آخر الزمانی را به تصویر می کشد که در آن، انسان ها در کنار روبات ها و هیولای غول پیکر زندگی می کنند و تنها چیزی که از حیات انسان ها حفاظت می کند، دیواری است که دور محل زندگی انسان ها کشیده شده.

انسان ها در Fort Tarsis مسکن گزیده اند، خانه ای بر فراز بلندی های دنیای آنتم که سر پناه انسان ها در مقابل دنیای وحشی پیرامون شان به شمار می رود. تنها کسانی که می توانند این قلعه را ترک کنند و از محدوده دیوار ها خارج شوند، سربازانی هستند که به Javelin مجهز شده اند.

Javelin ها در واقع هسته اصلی گیم پلی آنتم به حساب می آیند و اگزوسویت (Exosuit) هایی هستند که به کاربران شان، قدرت های متفاوتی می بخشند؛ از جمله پرواز بر فراز دنیای وسیع آنتم و یا در نوردیدن عمق دریا و اقیانوس ها.

بایوور کاملا می داند که هر بازیکن، مایل است به روش مشخص خود از این عنوان لذت ببرد؛ در واقع هر بازیکنی روش بازی کردن خاص خود را دارد. جاناتان وارنر، از کارگردانان بازی تاکید کرده که آنتم به گونه ای طراحی شده تا بازیکنان بتوانند به شکلی که دوست دارند تجربه اش کنند. به همین دلیل هم بایوور سعی کرده با ارائه شخصی سازی های زیاد و متنوع، به این نیاز پاسخ دهد.

اولا که جولین ها انواع مختلفی دارند و هر کدام نقش خاصی را ایفا می کنند. برای مثال یکی از جولین ها سرعتی تر است و دیگری در برابر آسیب مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. بازیکنان می توانند جولین های خود را بر اساس سلیقه و روش بازی کردن شان شخصی سازی کنند.

با این که در تریلر گیم پلی چنین موردی را ندیدیم، اما احتمالا چهره و ویژگی هایی ظاهری خود شخصیت های بازی هم قابل شخصی سازی خواهد بود. بازیکنان جنسیت شخصیت خود را انتخاب می کنند و احتمالا با Character Creator، جزئیات صورت وی را هم تغییر می دهند تا شخصیتی باب میل خود خلق کنند.

البته باید در نظر داشته باشیم که با توجه تریلر گیم پلی، زاویه دوربین در Fort Tarsis به صورت اول شخص بود، یعنی بازیکن قادر نبود ظاهر شخصیت خود را ببیند. به همین دلیل این سوال پیش می آید که ظاهر شخصیت های قابل بازی تا چه حدی قابل شخصی سازی خواهند بود.

اما جدا از Javelin ها، سلاح ها ابزار اصلی بازیکنان برای مبارزه هستند. آن طور که در تریلر دیدیم، سلاح هایی چون شاتگان و اسنایپر رایفل در بازی موجود هستند و به یقین تنوع سلاح ها در نسخه نهایی به مراتب بیشتر هم خواهد بود.

شوتینگ بازی در تریلر بسیار روان و خوش دست جلوه می کند. به نظر می رسد که پایه و اساس گیم پلی بازی همان چیزی باشد که در مس افکت ها دیدیم و با توجه به مکانیزم های شوتینگ خوب در آن بازی ها، امیدواریم که آنتم هم شوتر خوبی باشد. اما علاوه بر سلاح های عادی، بازیکنان می توانند Javelin های خود را هم به سلاح های متفاوتی تجهیز کنند و این یکی از نکته های جالب نمایش Anthem بود.

برای مثال، Javelin یکی از شخصیت ها به خمپاره انداز مجهز بود. شخصیتی که کنترل او را بر عهده داشتیم هم سلاحی به دست گرفته بود که می توانست روی چندین هدف قفل و سپس به تمامی آن ها شلیک کند. بنابراین نه تنها Javelin ها انواع مختلفی دارند، بلکه قابل شخصی سازی هم هستند و بازیکن می تواند بر روی آن ها، سلاح ها و احتمالا ابزار متفاوتی نصب کند.

سوالی که ایجاد می شود این است که سلاح های عادی و ابزار مخصوص به Javelin ها چگونه به دست می آیند؟ در تریلر دیدیم که پس از غلبه بر موج دشمنانی که Scar نام داشتند، الماسی طلایی رنگ ظاهر شد که حاوی سلاحی به نام Jaara's Wrath بود.

پس می توانیم نتیجه بگیریم که درست مانند دستینی، المان Loot یا غارت بخش بسیار مهمی از آنتم است. با انجام فعالیت های مختلف لوت حاصل می شود و بازیکنان برای این که بتوانند تجهیزات شخصیت خود را تقویت کنند، باید به دنبال غارت بهترین آیتم ها باشند.

البته شاید و به احتمال فراوان، لوت تنها مکانیزم موجود برای به دست آوردن سلاح و تجهیزات نباشد. ممکن است بازیکنان بتوانند از تاجرین و فروشندگان تارسیس هم سلاح و دیگر تجهیزات را بخرند. در مجموع باید تا اطلاعات بیشتر صبر کنیم و ببینیم که دقیقا چه راه هایی برای به دست آوردن ابزار و تجهیزات وجود دارد.

اما بیایید نگاهی به Jaara's Wrath داشته باشیم و ببینیم که سلاح ها دقیقا چه ویژگی ها و خصلت هایی دارند. اولا نوع و درجه کمیابی سلاح مشخص شده. Jaara's Wrath سلاحی Legendary از نوع Volt Rifle است. عبارت Legendary نشان می دهد که این سلاح نایاب است و احتمالا در مقابل سایر سلاح های هم نوع خود، ویژگی های منحصر به فرد و خاصی دارد.

لول سلاح هم مشخص شده. به احتمال فراوان، بازیکنان برای این که بتوانند از سلاح ها بهره ببرند، باید لولی حداقل برابر با لول آن سلاح داشته باشند. مشاهده کردیم که بازیکنان با انجام فعالیت های مختلف امتیاز تجربه یا XP پاداش می گیرند، پس لول بازیکن ها با از پای در آوردن دشمنان و به انجام رساندن مراحل بالاتر می رود و استفاده از تجهیزات بهتر و قدرتمندتر برای شان امکان پذیر می شود.

در ادامه، قدرت آسیب رسانی، دقت، برُد موثر، سرعت شلیک و سایز خشاب هم ذکر شده است. آنتم اگر می خواهد عنوان موفقی باشد، باید سلاح هایی متفاوت، با ویژگی های متنوع داشته باشد. زیرا که هر بازیکنی، به دنبال نوعی خاصی از سلاح ها است، برخی بیشتر تمایل به کار با شات گان ها دارند و بسیاری هم مبارزه با اسنایپر رایفل و از راه دور را ترجیح می دهند.

گشت و گذار در دنیای آنتم، جنبه بسیار مهمی از این بازی است و احتمالا برخی رویدادهایی که در هنگام گشت و گذار در این محیط با آنها مواجه خواهیم شد، از پیش اسکریپت شده نباشند. ممکن است که هنگام پیمایش محیط بازی مورد هجوم موجودات وحشی بازی قرار بگیریم یا ماموریتی به صورت کاملا اتفاقی تولید و به ما محول شود. حتی وضعیت هوا هم در آنتم به شکل داینامیک طراحی شده و حادثه ها و بلایای طبیعی هم ممکن است پیش بیایند، مانند طوفانی که در آخر تریلر دیدیم.

با این که هنوز جزئیاتی از داستان بازی مشخص نشده، اما جاناتن وارنر تاکید دارد که در آنتم، هنوز هم روح بازی های بایوور جریان دارد. پس داستان و روایت هم در این بازی بسیار مهم هستند و بایوور نهایت تلاشش را به کار گرفته تا داستانی قوی را بر بستر دنیای وسیع آنتم روایت کند.

سوال بسیار مهم دیگر این است که آیا آنتم بخش بازیکن در برابر بازیکن یا PvP دارد یا خیر. کارگردان بازی پاسخی برای این سوال ارائه نداد و در تریلر بازی هم چیزی مشخص نبود. در آنتم، شخصیت های بازی قهرمانانی هستند که برای دفاع از انسان ها به خارج دیوارها می روند و با خطرات محیطی دست و پنجه نرم می کنند، به همین دلیل هم تصور کردن بخش رقابتی در چنین سناریویی کمی سخت است، اما شاید بایوور راهی برایش بیندیشد.

الکترونیک آرتز اعلام کرده که قرار است به مدت 10 سال از آنتم پشتیبانی کند. این یعنی که قرار است پس از انتشار بازی، شاهد عرضه بسته های الحاقی گسترش دهنده و احتمالا دنباله های متعدد باشیم. Anthem قرار است اواخر سال 2018 عرضه شود؛ تا آن موقع، قطعا جزئیات بسیاری از این بازی منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • امیرحسین زنگنه
    امیرحسین زنگنه | ۳ تیر ۱۳۹۶

    عجب چیزی بشه. فقط خدا کنه به جزییات توجه کنن و بیش از اندازه هایپش نکنن. یعنی اصن هایپش نکنن.

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲ تیر ۱۳۹۶

    بخشی از داستان بازی به attack on titan شبیه

مطالب پیشنهادی