ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان خبر از اکتشاف دهمین سیاره منظومه شمسی می دهند

11 سالی می شود که پلوتون به یک سیاره بسیار کوچک در نزدیکی های ما تنزل مقام پیدا کرده. از آن زمان تاکنون جستجو برای پیدا کردن Planet X یا Planet 9 در ورای مدار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

11 سالی می شود که پلوتون به یک سیاره بسیار کوچک در نزدیکی های ما تنزل مقام پیدا کرده. از آن زمان تاکنون جستجو برای پیدا کردن Planet X یا Planet 9 در ورای مدار نپتون، درون کمربند کویپر ادامه دارد.

حالا گروهی از دانشمندان از دانشگاه آریزونا و Planetary Laboratory می گویند نه تنها سیاره نهم، بلکه حتی سیاره دهم هم در کمربند کویپر پنهان شده و ما از آن خبر نداریم.

این سیاره اگر واقعا وجود داشته باشد، حدودا 55 واحد نجومی با ما فاصله دارد. جالب است، چون سیاره شماره 9 فاصله دورتری نسبت به این سیاره دارد. بنا به سندهای پیشین، سیاره شماره 9 که آن هم در کمربند کویپر جای گرفته، حدودا 700 واحد نجومی با ما فاصله دارد.

گفته شده که سیاره 10 تقریبا حجمی بین زمین و مریخ دارد. این اطلاعات با مطالعه اجرام کمربند کویپر به دست آمده که ساختارهای عظیم یخی هستند و در کمربند کویپر به دور منظومه شمسی می چرخند.

گویا یک سری تغییرات غیر منطقی حین مطالعه این اجرام پیش آمده که در حالت عادی نباید چنین واکنش هایی پیش می آمده و از همین سو، محققین می گویند یک سیاره بسیار بزرگ می تواند دلیل این اتفاق باشد، سیاره ای که اندازه مریخ است.

 

به هر حال، زمان زیادی نخواهد گذشت که سرنوشت سیاره های شماره 9 و 10 مشخص شده و بفهمیم که در این منظومه بزرگ، چه همسایگان دیگری داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • high end
    high end | ۳ تیر ۱۳۹۶

    مریخ همچینم بزرگ نیستا از زمینم یکم کوچک تره مشتریو نگاه

    • srb90
      srb90 | ۳ تیر ۱۳۹۶

      اره بسیار بزرگ بنظرم درست گفته(یا ترجمه) نشده ولی فکر کنم منظور در مقایسه با اندازه اجرامی که معمولا تو اون محدوده میشناسیم و سبارات کوتوله مثل پلوتو و... بسیار بزرگتره.. اگخ بتونن مستقیما تصویر ازش تهیه کنن جالب میشه که شکل و شمایلشو ببینیم نه صرفا بر اساس محاسبات هرچند قطعی صرفا وجودشو تایید کنن

مطالب پیشنهادی