ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ 49 کیوبیتی گوگل تا پایان 2017 آماده می شود

پردازش کوانتومی از آن دست حوزه هایی است که گوگل علاقه ای ویژه به آن دارد و روز به روز نیز به پیشرفت های بیشتری در آن دست پیدا می کند. پردازنده 20 کیوبیتی این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

پردازش کوانتومی از آن دست حوزه هایی است که گوگل علاقه ای ویژه به آن دارد و روز به روز نیز به پیشرفت های بیشتری در آن دست پیدا می کند.

پردازنده 20 کیوبیتی این شرکت هم اکنون در دست آزمایش است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است که چیپ 49 کیوبیتی آن هم تا پایان سال جاری میلادی برای استفاده آماده شود.

البته باید اشاره کنیم تا قبل از اعلام خبر موفقیت این شرکت در توسعه چیپ 20 کیوبیتی، توان پردازشی قدرتمندترین چیپ کوانتومی گوگل به 9 کیوبیت خلاصه می شد.

در مورد این واحد اما باید بگوییم که بیت های کامپیوتری مرسوم از نوع باینری هستند، یعنی یا 0 یا یک؛ به بیان دیگر بیت های کامپیوتری شبیه به کلیدهای برق هستند که یا می توانند روشن باشند یا خاموش.

کیوبیت اما هم می تواند درست مانند بیت های معمولی یا صفر باشد یا یک و هم اینکه به خاطر خواص کوانتومی اش در موقعیتی تحت عنوان برهم نهی قرار بگیرد و هم زمان هم صفر باشد و هم یک.

به این ترتیب، کیوبیت ها بسیار قدرتمند می شوند زیرا به جای آنکه هرگزینه را به صورت یکی یکی تجربه کنند، می توانند همزمان توان رایانشی فراتر از حد معمول را از خود به نمایش به گذارند.

اما باز گردیم به چیپ 49 کیوبیتی گوگل که امکان ساخت سیستم های کوانتومی 49 کیوبیتی را در اختیار آن قرار می دهد و در ادامه می توان مسائلی را با استفاده از آن سیستم حل کرد که ورای ظرفیت کامپیوترهای معمولی هستند: گوگل از این پدیده تحت عنوان برتری کوانتومی یاد می کند.

رایانش کوآنتومی و سرعت

گوگل تنها شرکتی نیست که تلاش دارد در زمینه رایانش کوآنتومی به پیشرفت دست پیدا کند. در سال 2016، شرکت IBM از کامپیوتر تازه خود با توان پردازشی 5 کیوبیت رونمایی کرد و در ماه می سال 2017 نیز دسترسی آزمایشی عموم به پلتفرم 16 کیوبیتی خود را فراهم نمود.

اما نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که تعداد کیوبیت ها تنها معیار برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی عملیاتی نیست؛ تشخیص و تصحیح خطا و همچنین مقیاس پذیری نیز از دیگر فاکتورهای کلیدی در سیستم های کوانتومی به شمار می روند. با این همه، اگر گوگل به برتری کوانتومی دست پیدا کند، گامی بسیار بزرگ را برای رسیدن به موفقیت برداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی