ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی DiRT 4؛ میراث کالین

مسابقات اتومبیلرانی همواره یکی از سوژه های داغ صنعت بازی بوده است. سری نید فور اسپید، تجربه ای از ماشین سواری هیجان انگیز و تا حدی غیرواقعی را برای شما به ارمغان می آورد، نسخه ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۴ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

مسابقات اتومبیلرانی همواره یکی از سوژه های داغ صنعت بازی بوده است. سری نید فور اسپید، تجربه ای از ماشین سواری هیجان انگیز و تا حدی غیرواقعی را برای شما به ارمغان می آورد، نسخه های اصلی سری فورتزا فرصت رانندگی در معروف ترین پیست های مسابقه دنیا را فراهم می کنند، اما سری Dirt چالش متفاوت دیگری را هدف گرفته است، مسابقات دشوار و نفس گیر رالی.

اما وقتی چنین مسابقاتی را به عنوان سبک بازی خود انتخاب می کنید، تنوع و خلاقیت دیگر چندان در ساخته های شما نقشی ندارند و بیشتر مهم است تا در کار خود بهترین باشید.

Codemasters، سازنده سری درت، نیز این موضوع را به خوبی می داند، در نتیجه این استودیو تصمیم گرفت تا پس از عرضه 3 نسخه اصلی این سری، مکانیزم کنترل ماشین ها را در Dirt Rally از نو پایه ریزی کند، عنوانی فرعی از این فرانچایز که در سال 2015 منتشر شد.

Dirt Rally موفق شد کاملا نظر منتقدین را به خود جلب کند، بنابراین شرایط برای عرضه نسخه ای دیگر مهیا شد. کدمسترز Dirt 4 را معرفی کرد و بعد از گذشت دو سال، این عنوان در نهایت چندی پیش عرضه شد. اما آیا Dirt 4 توانسته است راه موفقیت نسخه های پیشین را ادامه بدهد؟

بگذارید از گیم پلی بازی شروع کنیم. اولین نکته حائز اهمیت Dirt 4 این است که این بازی به هر دو قشر طرفداران حرفه ای و کسانی که تجربه چندانی از دنیای درت ندارند، توجه ویژه ای می کند. در واقع بر خلاف Dirt Rally، اگر از علاقه مندان بازی های اتومبیلرانی نیستید و یا در آن استعداد چندانی ندارید، این بار با مشکلی مواجه نخواهید شد.

در همان ابتدا، بازی از شما می خواهد تا بین دو حالت رانندگی گیمر و شبیه سازی یکی را انتخاب کنید. با انتخاب هر کدام از این حالت ها، تمام ویژگی های کنترل اتومبیل دستخوش تغییرات بسیاری می شود.

همان طور که از اسمش بر می آید، حالت گیمر کنترل ماشین ها را در ساده ترین شرایط قرار می دهد. دیگر لازم نیست نگران سر خوردن اتومبیل در پیچ ها و یا از دست دادن کنترل آن هنگام ترمز کردن شدید باشید.

اگر مهارت چندانی در این سبک از بازی ها ندارید اما این حالت از رانندگی را نیز آسان می بینید، باز هم جای نگرانی وجود ندارد. فارغ از این که کدام حالت رانندگی را در ابتدای بازی انتخاب کرده باشید، در هر کدام می توانید در قسمت Difficulty درجه سختی بازی را با تغییر تنظیمات مختلف بالا ببرید و در نتیجه پول بیشتری نیز دریافت کنید.

اما اگر از طرفداران سر سخت این سری هستید و تجربه زیادی از نسخه های پیشین دارید، بدون هیچ تردیدی به سراغ حالت شبیه ساز بروید. در این حالت کنترل ماشین ها بسیار مشابه Dirt Rally است، با این تفاوت که سازندگان این بار با تمرکز روی ایرودینامیک اتومبیل ها، شبیه سازی دنیای رالی را یک گام دیگر به جلو برده اند.

ویژگی جالب دیگر Dirt 4 که روی کنترل شما هم تاثیر می گذارد، طراحی کم نظیر تصادف ها و آسیب های وارده به ماشین است. در بازی تقریبا هر بخشی از اتومبیل با برخورد به موانع، آسیب می بیند و این صدمات به شدت عملکرد کلی ماشین ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

از کار افتادن جعبه دنده، داغ شدن موتور و آسیب دیدن شاسی از جمله صدماتی هستند که ممکن است در اثر تصادفات پیش آیند و اگر احساس می کنید این موارد کافی نیستند، باید خودتان را برای صاف شدن سطح لاستیک ها و ترکیدن آن ها آماده کنید، اتفاقات هیجان انگیزی که همه آن ها با افکت های صوتی بی نظیر بازی همراه شده اند.

بازی از طریق این اتفاقات، مهارت های شما را نیز حتی به چالش می کشد. برای مثال ترجیح می دهید با حمل یک لاستیک زاپاس در عقب ماشین، خیال خود را از احتمال ترکیدن یکی از لاستیک ها راحت کنید و یا با برداشتن زاپاس و کم کردن وزن کلی ماشین، ریسک وقوع این اتفاق را به جان بخرید؟ انتخاب با شما است.

تنوع مسابقات و شرایط آب و هوایی جای دیگری است که Dirt 4 قدرت خود را به نمایش می گذارد. کدمسترز تمامی تجربه های خود از نسخه های پیشین را در Dirt 4 یک جا جمع کرده است.

بخش Career بازی دیگر چون گذشته بیش از حد طولانی و خسته کننده نیست. مسابقات Gymkhana نسخه سوم جای خود را به بخش هدفمندتر Joyride داده اند و درست زمانی که احساس کردید از بازی خسته شده اید، دو بخش Competitive با امکان رقابت در چالش های هفتگی مختلف در تمامی پلتفرم ها و Your Stage بار دیگر Dirt 4 را تازه و زنده می کنند.

طراحی مسابقه در بخش Your Stage

بخش Your Stage یا «مسابقه شما» اولین بار است که در سری درت ظاهر می شود. در این قسمت  میتوانید مسابقه رالی دلخواه خودتان را طراحی کنید. کشور مورد نظر را انتخاب، طول مسیر مسابقه و سطح سختی آن را مشخص و شرایط آب و هوایی را معین کنید و دیگر همه چیز آماده است تا در مسابقه ای کاملا جدید و ساخته خود، شرکت کنید.

Dirt Academy، بخش فوق العاده لذت بخش دیگری است که به این سری اضافه شده و امیدواریم آن را در نسخه های بعد نیز ببینیم. در این بخش، بازی از طریق نمایش ویدیو های مختلف و یا کنترل کردن ماشین، تکنیک های رانندگی را به شما آموزش و اطلاعاتی را در مورد خودروهای مختلف ارائه می دهد.

در اصل، جذابیت واقعی آکادمی درت در این است که آموزش های ارائه شده بسیار کاربردی، قابل فهم و جذاب هستند و در پایان هر کدام، این فرصت در اختیار شما قرار می گیرد تا این آموزش ها را به بوته آزمایش بگذارید. شاید تنها ایرادی که بتوان به این بخش گرفت، کم بودن آموزش ها است و اینکه Dirt 4 روی اجرای صحیح آن ها توسط شما نظارتی نمی کند.

از بخش های جدید اضافه شده به بازی که بگذریم، کدمسترز بخش های تکراری گذشته را نیز با خلاقیت ها و امکانات جدیدی همراه کرده است. Dirt 4 به شما اجازه می دهد تا در بخش مراحل اصلی بازی، تیم اتومبیلرانی خود را تشکیل دهید و به واسطه این امکان جدید، برای اولین بار شاهد المان های مدیریتی در سری درت هستیم.

پس از انتخاب نام تیم و طراحی رنگ بندی اتومبیل، باید افراد مختلفی را استخدام کنید. هر کدام از این افراد از مهندسین گرفته تا کارمندان بخش تحقیق و توسعه، کار شما را در مسابقات تسهیل می کنند. البته برای استخدام افراد حرفه ای، باید حقوق و درصد بیشتری از جوایز مسابقات را برای آن ها در نظر بگیرید.

استخدام افراد مختلف برای تیم خود، ظاهرا این مهندس کاملا آماده است تا در دیجیاتو مشغول به کار بشه

اسپانسرها هم نیز ویژگی جالب دیگر و مرتبط به تیم شما است. با بستن قرارداد با شرکت های مختلف و حک کردن لوگوهای آن ها روی ماشین خود، فرصتی پیش می آید تا در صورت برنده شدن مسابقات، درصد های مختلفی از آن ها دریافت کنید. اگر هم به دنبال بهتر کردن رابطه خود با این شرکت ها هستید، بهتر است به خواسته های آن ها در هر مسابقه توجه کنید.

این بخش از بازی که شباهت زیادی به مکانیزم های مدیریتی بازی های ورزشی دارد؛ با اینکه اولین بار است در سری درت حضور پیدا می کند، اما وظیفه خود یعنی جذاب تر کردن بازی را به خوبی انجام می دهد.

شرایط آب و هوایی مختلفی چون باران و برف که پیش تر به آن ذکر شد، همانند نسخه های پیشین شما را مجبور می کند تا استراتژی های متفاوتی را برای کنترل مناسب ماشین و صحیح و سالم رساندن آن به پایان خط مسابقه، اتخاذ کنید.

شاید تنها ایراد بزرگی که بتوان به گیم پلی بازی گرفت، خسته کننده شدن مسابقات رالی کراس و Land Rush باشد. اگر Dirt Rally را بازی کرده باشید، احتمالا به خوبی با مسابقات رالی کراس آشنا هستید.

این نوع از مسابقات بر خلاف رالی، به صورت چند دوره و در مسیری یکسان برگزار می شود و تمامی خودروها همزمان مسابقه را آغاز می کنند. ویژگی جالب و چالش برانگیز رالی کراس، وجود مسیر فرعی طولانی تری است که با نام «مسیر دلقک» (Joker Lap) شناخته می شود و هر شرکت کننده در طول مسابقه باید یکبار از این مسیر عبور کند. انتخاب به موقع این مسیر است که سرنوشت نهایی شما در مسابقه را تعیین خواهد کرد.

مسابقات رالی کراس و مسیر جوکر لپ

اما متاسفانه مسیرهای سخت جوکر و پریدن از تپه های شنی با ماشین های بزرگ در مسابقات  Land Rush، زودتر از آنچه که فکرش را بکنید، خسته کننده می شوند.

گیم پلی و کنترل ماشین ها در Dirt 4 لذت بخش و هیجان انگیز است اما راز موفقیت نسخه های قبلی این سری در ترکیب کردن این گیم پلی با جزییات گرافیکی بالا بود. بنابراین، باید دید آیا کدمسترز توانسته از عهده طراحی خوب این بخش هم بر آید؟ اگر به دنبال جواب کوتاه برای این سوال هستید، باید بگوییم جزییات گرافیکی Dirt 4 فوق العاده است!

خودروی شما به هر عامل خارجی در مسیر مسابقه عکس العمل نشان می دهد. آسیب دیدن بصری و فنی تمامی بخش های ماشین به کنار، اثر باران، برف، گل و خاک، همگی به زیبایی و با جزییات تمام روی بدنه ماشین جا خوش می کنند. تمامی این افکت ها نیز ریل تایم هستند، بنابراین اگر به فرض در طول مسابقه ای بارانی، جلو پنجره ماشین کنده شد و در پایان مسابقه با موتوری خیس و پوشیده از قطرات آب مواجه شدید، تعجب نکنید.

اما این انیمیشن های بی نقص بازی هستند که حرف آخر را در گرافیک بازی می زنند. نمای کاکپیت (اتاق ماشین) Dirt 4 چون بازی های اتومبیلرانی دیگر به انیمیشن های چرخاندن فرمان و یا نهایت عوض کردن دنده محدود نمی شود، بلکه انیمیشن های فشار دادن پدال های گاز، ترمز و کلاج، عوض کردن دنده، بالا دادن ترمز دستی همگی به زیبایی در Dirt 4 طراحی شده اند.

انیمیشن های زیبای ماشین به خصوص در نمای کاکپیت

توجه کدمسترز به جزییات به قدری بوده است که شما هم احتمالا ناخودآگاه به این فکر خواهید کرد که کاش سازندگان دیگر نیز ساخته های خودشان را از چنین جزییات ریز اما زیبایی محروم نمی ساختند.

Dirt 4 خود را در ارائه گیم پلی روان اما در عین حال دقیق و خلق جلوه های بصری فوق العاده ثابت می کند و تنها افکت های صوتی خوب و موسیقی های شنیدنی کافی هستند تا رسالت این عنوان را در ادامه راه درست نسخه های پیشین به پایان برساند.

احتمالا اگر در حال نوشتن نقد Dirt Rally، نسخه قبلی این سری، بودم، پس از ذکر تمامی ویژگی های خوب و مثبت بازی، نقد و بررسی را با این جمله به پایان می رساندم که لذت واقعی بازی نصیب طرفداران حرفه ای این سری می شود. اما شرایط برای Dirt 4 کاملا متفاوت است؛ به ماشین و مسابقات رالی علاقه دارید؟ پس تجربه بازی را از دست ندهید.

  • گیم پلی جذاب برای هر دو قشر تازه وارد و حرفه ای
  • اضافه شدن بخش های جدید و مفیدی چون Dirt Academy
  • جزییات بصری فوق العاده
  • تیونینگ کاربردی اتومبیل ها
  • خسته کننده شدن برخی از مسابقات بازی
  • نبود قابلیت Split-Screen
  • برای خرید این بازی می توانید به ایستگاه بازی حرفه ای ها و وب سایت PSPro.ir مراجعه کنید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Alireza
    Alireza | ۷ تیر ۱۳۹۶

    خیلی سخته پلتفرم بازی هارو هم بگین؟!

  • M_Pm
    M_Pm | ۶ تیر ۱۳۹۶

    خوب حدودا 5 روز میشه که بکوپ پایه این بازی هستم و واقعا عالی هست و یک بخشی رو که جا انداختین و قسمت خیلی جذاب این بازی هم هست قسمت تیون ماشین هست که واقعا عالی و میتونی قبل شروع مسابقه شرایط هندلینگ ماشین رو تغییر بدی و کنترل کنی البته به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی و حتما نیاز به دانش فنی هست و من واقها از این موضوع خوشم اومد برای مثال کنترل ضریب دنده - کشش کمک فنر - مقدار بازی کمک فنر - و میزان چرخش فرمان و.... که واقعا در عالی طراحی شده و خیلی کمک میکنه به کنترل خودرو خلاصه که اینم بگم بعد از 4 روز دیروز متوجه شدم بازی روی پروفشنال یا سخت ترین حالت بود و اولای بازی واقعا بازی کردن برام خسته کننده بود ولی بعد زا گذشت چند ساعت تلاش قلقش اومد دستم پیشنهاد میدم از همون اول رو سخت ترین حالت شروع به بازی کنین

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۶ تیر ۱۳۹۶

      بله کاملا حق با شماست، قسمت تیونینگ ماشین ها هم بسیار کاربردی و عالی کار شده که در انتهای نقد تو بخش ویژگی های مثبت بهش اشاره کردم ولی چون این المان تو نسخه های قبلی هم حضور خوبی داشته، سعی کردم نقد رو بیشتر به ویژگی های جدید و خوب این نسخه اختصاص بدم، ممنون از نظرتون ?

  • محمد هروی
    محمد هروی | ۵ تیر ۱۳۹۶

    بازی جالبیه بد نیست ''' راستی این بازی از همون شرکت dirt rally است??

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۶ تیر ۱۳۹۶

      بله، DiRT Rally هم ساخته کدمسترز ئه

  • thelastofus
    thelastofus | ۵ تیر ۱۳۹۶

    فقط اون مهندسه ????
    دیجی جان از خارج مهندس استخدام میکنی؟

  • shayankia
    shayankia | ۵ تیر ۱۳۹۶

    خب به نظر خوب میاد.باتشکر از نقد

مطالب پیشنهادی