ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی SpaceX در مدت یک هفته، دو فرود موفقیت آمیز راکت فالکن 9 را تجربه کرد

کمپانی اسپیس اکس موفق شد که دومین راکت فالکن 9 خود در این هفته را به فضا پرتاب کرده و سپس با موفقیت فرود بیاورد. این موضوع تنها در یک بازه زمانی 48 ساعته اتفاق افتاده تا ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۵ تیر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

کمپانی اسپیس اکس موفق شد که دومین راکت فالکن 9 خود در این هفته را به فضا پرتاب کرده و سپس با موفقیت فرود بیاورد. این موضوع تنها در یک بازه زمانی 48 ساعته اتفاق افتاده تا اسپیس اکس بتواند در هفته جاری دو فرود موفقیت آمیز از راکت های فالکن 9 را تجربه کرده باشد.

بی تردید این دو پرتاب پشت سر هم نشانه ای از قدرت کمپانی هستند که گفته در آینده میزان این پرتاب ها را افزایش خواهد داد. راکت فالکن 9 دوم اسپیس اکس امروز از پایگاه فضایی واندنبرگ کالیفرنیا و رأس ساعت 4:25 دقیقه به وقت محلی به فضا پرتاب شد، و توانست مأموریت قرار دادن 10 ماهواره مخابراتی شرکت «Iridium» در مدار را با موفقیت به اتمام برساند.

شایان ذکر است که این نهمین پرتاب کمپانی در سال 2017 محسوب می شود، و طی شش ماهی که از این سال گذشته اسپیس اکس موفق شده که بیشترین پرتاب های موفقیت آمیز خود در طول یک سال را تجربه نماید.

راکت دوم اسپیس اکس با 230 فوت ارتفاع و 9 موتور، امروز از پایگاه هوایی واندنبرگ به فضا پرتاب شد و سپس روی یک کشتی به نام Just Read the Instructions در اقیانوس آرام فرود آمد. این موفقیت در شرایطی بدست آمد که ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس اکس از قبل هشدار داده بود که به خاطر شرایط نامساعد آب و هوایی ممکن است پروسه نشاندن راکت روی کشتی با دشواری هایی مواجه گردد.

اما در هر صورت مأموریت با موفقیت به اتمام رسید تا اسپیس اکس بتواند در مجموع تمام پرتاب های راکتی که انجام داده، به سیزدهمین فرود موفقیت آمیز برسد، که هشتمین فرود روی دریا نیز به حساب می آید. در حقیقت می توان گفت که اسپیس اکس از اوایل تابستان سال گذشته تا حالا هیچ فرود ناموفقی را تجربه نکرده است.

این برای اسپیس اکس مسئله بسیار مهم و ارزشمندی است، چرا که با فرود موفقیت آمیز این راکت ها می تواند مجددا از آن ها برای مأموریت های فضایی دیگر استفاده کند. مطمئنا تعمیر و نوسازی راکت ها به مراتب نسبت به ساخت مجدد آن ها برای هر مأموریت فضایی هزینه کمتری در پی خواهد داشت.

راکتی که امروز به فضا پرتاب شد به باله های تیتانیومی هایپرسونیک بزرگتری نسبت به نمونه های قبلی اش مجهز شده بود. ایلان ماسک در همین رابطه با انتشار پستی در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد که باله های تیتانیومی جدید فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و می توانند بدون نیاز به سرویس مجدد برای پروازهای نامحدودی استفاده بشوند.

گفتنی است که پرتاب امروز اسپیس اکس در شرایطی اتفاق افتاد که کمپانی دو روز پیش راکت فالکن 9 دیگری را پس از پرتاب از پایگاه فضایی «کیپ کاناورال» فلوریدا و انجام ماموریت، روی یکی از کشتی های خودران خود در اقیانوس اطلس فرود آورد.

در مجموع به نظر می رسد که افزایش تعداد پرتاب ها نتوانسته روی حفظ رکورد فرودهای موفقیت آمیز اسپیس اکس تأثیری داشته باشد، و داشتن دو مأموریت موفقیت آمیز طی هفته جاری نشانه واضحی است از این که کمپانی مورد بحث در آینده پتانسیل دستیابی به پرتاب های موفقیت آمیز بیشتر را هم خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۵ تیر ۱۳۹۶

    من همیشه پرتابشون رو زنده میبینم. البته اگه در ساعت مناسبی باشه

  • ehsan dorani
    ehsan dorani | ۵ تیر ۱۳۹۶

    کشتی به نام just read the instruction???

  • mehrdad
    mehrdad | ۵ تیر ۱۳۹۶

    من یکی که فکرشو نمیکردم اینقد موفق بشن
    دمشون گرم کی باورش میشه یه شرکت خصوصی داره همچین کاری میکنه
    امید به روزی که در کشور ماهم بریم به سمت بخش خصوصی

مطالب پیشنهادی