ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معایب کوچک تر شدن موتورهای جدید از دید متخصصان کمپانی MAHLE

در گذشته خودروسازان هیچ محدودیتی در بکارگیری موتورهای حجیم بر روی محصولات خود نداشتند، از این رو بسیاری از سازندگان – مخصوصا شرکت های آمریکایی – برای دستیابی به قدرت بیشتر به راحتی بر حجم ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

در گذشته خودروسازان هیچ محدودیتی در بکارگیری موتورهای حجیم بر روی محصولات خود نداشتند، از این رو بسیاری از سازندگان – مخصوصا شرکت های آمریکایی – برای دستیابی به قدرت بیشتر به راحتی بر حجم موتور اضافه می کردند. اما با بروز بحران نفتی در دهه 70 میلادی و افزایش قیمت سوخت، میزان مصرف خودروها به یکی از معیارهای اصلی در انتخاب خودروها تبدیل شد، از این دوران بود که جرقه های ساخت موتورهای کم حجم توسط سازندگان مختلف زده شد.

در سال های اخیر با توجه به الزام خودروسازان به رعایت قوانین سخت گیرانه زیست محیطی، اکثر شرکت ها به کاهش حجم موتور و استفاده از فناوری توربو رو آورده اند. این موضوع اگر چه مزایایی مثل کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش قدرت را در پی داشته، اما چندان هم بی عیب و ایراد نیست؛ به همین جهت برخی از شرکت ها لب به اعتراض گشوده و مخالفت خود را با این روند اعلام کرده اند.

کمپانی آلمانی ماهله (Mahle) که تبحر بالایی در ساخت قطعات موتور دارد، یکی از شرکت های معترض به روند حجم کاهش موتورها و استفاده از فناوری توربوشارژر است. متخصصین ماهله عقیده دارند که در این موتورها پیستون ها و رینگ های پیستون متحمل فشار بسیار زیادی می شوند؛ علت این امر اینست که به دلیل تولید گشتاور زیاد در دورهای پایین در چرخه موتور اختلال بوجود آمده و انفجار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه انجام می گیرد که در این صورت فشار بسیار زیادی به آن وارد می شود. این پدیده به (LSPI (low-speed pre-ignition معروف بوده و در موتورهای توربوی کم حجم جزو ایرادات شایع به شمار می رود.

دکتر یواخیم واگنبلاست (Joachim Wagenblast) مدیر بخش تحقیق و توسعه سیستم ها و اجزای موتور ماهله در آمریکا در این باره گفته:

پدیده LSPI می تواند صدمات جبران ناپذیری را به هر یک از اجزای موتور وارد کند. گروه ماهله یکی از پیشگامان تحقیق درباره مشکلات مربوط به LSPI است و تیم های توسعه ما بر روی راهکارهای پیشگیری و همچنین ساخت قطعات و سیستم هایی که در برابر این مشکل مقاومت بالایی داشته باشند، تمرکز کرده اند.

بر اساس پیش بینی EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا) و NHTSA (سازمان امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا) تا سال 2025 نیمی از اتومبیل ها در آمریکا با موتورهای کم حجم به فروش خواهند رسید؛ بنابراین اگر مشکل LSPI تا آن زمان حل نشود، افراد زیادی با پیامدهای آن درگیر خواهند شد.

در حال حاضر ماهله تلاش دارد که احتمال آسیب به قطعات را به حداقل برساند، اما بطور همزمان به دنبال راهکارهایی است تا از مشکل LSPI جلوگیری کند. آقای واگنبلاست در ادامه صحبت های خود افزوده که این شرکت آلمانی همکاری هایی را با برخی از خودروسازان و سازندگان موتور برای توسعه نسل جدید پیستون و رینگ پیستون آغاز کرده که طبق پیش بینی ها در عرض یک تا پنج سال آینده به مرحله تولید خواهند رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۶ تیر ۱۳۹۶

    ببین بنزین ایران که اکتانش استاندارد نیست چه بلایی سر موتور میاره،اونم موتور ماشین های چینی??

مطالب پیشنهادی